ПАСТІВЕНЬ

                 У  дитячі  роки  дуже  я  любила  пасти  череду.  Скоту  на  радшлясі  було  багато,  майже  сімдесят,  тому  пасли  двічі  чи  тричі  за  рік,  один  чи  два  дні,  залежало  скільки  корів  тоді  мали.  
               У  пів  на  сьому  я  йшла  на  вигонець  займать  скот,  а  біля  двору  чекали  на  мене  мама,  дідусь  і  починався  день  пастівня.  Саме  з  мамою  та  дідусем  ми  пасли  найчастіше,  хоча  інколи  помагали  то  варвинчани,  то  остапівчани,  то  світличани.  Але  я  була  завжди  в  головних  ролях.  
                 З  Попівки  відгонили  на  курганець,  по  дорозі  збираючи  череду,  а  туди  вже  з  усіх  кутків  згонили  всіх  і  одну  велику  череду  і  пастухи  супроводжували  її  в  яр.
Зазвичай  пасли  в  першому  яру  біля  заводу.
                 Довжелезний  яр  простягався  аж  до  остапівського  шляху,  або  до  «шариків»  -  це  такий  цех  заводу,  де  у  велитенських  цистернах  зберігалася  готова  продукція:  газ,  нафта,  газолін.  
                     В  краю  яру  була  Болгарська  криниця.  Кажуть,  що  викопали  її  в  шістдесятих  роках  болгари,  які  будували  наш  газопереробний  завод.  Вода  у  криниці  дуже  смачна,  та  не  кожного  разу  вдавалося  туди  дійти,  бо  далеко.  В  долині  яру  протікала  вузенька  річечка.  Текла  вона  від  криниці  і  аж  березняка,  а  там  впадала  у  дітдомівський  ставок.  Постійно  в  ній  голосно  квакали  жаби,  інколи  плавали  вужі,  тому  коли  на  другий  бік  треба  було  перейти  щоб  завернуть  корів,  це  було  справжнім  випробуванням.  У  річечці  ріс  рогіз  і  одного  разу  дідусь  мені  почистив  корінь  цієї  рослини,  щоб  я  скуштувала,  що  були  змушені  селяни  їсти  в  голод.  Трішки  солоденьке,  але  дуже  терпке.  Набагато  смачнішими  були  суниці  біля  поля,  на  тому  боці,  старожили  їх  називали  полувишниками.  Величезні  галявини  гріли  свої  боки  проти  сонця  і  кликали  мене  пасти  саме  з  того  боку  річки.
                     У  яру  можна  було  нарвати  ягід  шипшини,  квітів  звіробою,  безсмертнику,  материнки,  чебрецю,  петрових  батогів.  Завжди  з  пастовня  всі  несли  з  собою  великі  букети  лікарських  трав,  а  коли  пощастить,  то  і  торбу  печериць,  або  дощовиків  можна  було  зібрати.
                       У  яру  де-не-де  росли  дикі  грушки,  які  щороку  ставали  вищими,  гіллястішими,  і  ще  колючішими,  об  них  корови  чухали  свої  боки.  А  ближче  до  води  і  коло  криниці  ріс  височезний  бур’ян,  ключки,  та  репяшки,  тому  після  кожного  завертання  треба  було  довго  і  нудно  сидіти  і  обривати  їх  з  одягу,  і  це  заняття  було  безкінечним.
                       У  нашому  яру  є  гадюки,  бачила  я  їх  не  часто,  але  боялася  постійно.  Видимо-невидимо  ящірок  снували  попід  ногами.  І  зелені,  і  коричневі,  і  сірі,  і  з  хвостами,  і  без  них.  Траплялися  і  нори  ховрахів,  яких  хотілося  вилити,  набравши  води  в  капюшон  дощовика.  Вгорі  біля  поля  натрапляли  на  лисячі  нори,  на  кілька  ходів,  а  біля  них  кістяки  з’їдених  тварин.  Зайці  ж  по  яру  бігали  постійно,  і  здавалися  свійськими  тваринами.
                       Поки  догонили  череду  до  яру  по  коліна  були  в  росі,  тому  чекали,  коли  сонце  підніметься,  роса  висохне  і  можна  буде  сідать  їсти.  Саме  їсти  в  яру  було  найцікавіше  і  найприємніше  заняття.  Хліб,  сало,  ковбаса,  варені  яйця,  часник,  цибуля,  огірки,  помідори,  корж,  вода  в  термосі,  пригорщ  цукерок,  насіння  –  таке  частування  розкладали  двічі  до  обіду  і  тричі  після  обіду.  
                         Потім  грали  в  дурака,  читали  книжки,  вишивали,  ділилися  цікавими  історіями,  та  це  було  лиш  тоді  коли  корови  лежали,  або  паслися  близько  коло  нас  і  не  лізли  в  шкоду.  Та  траплялося,  коли  за  день  і  не  присідали,  а  лише  бігали  з  гори  на  гору,  щоб  ті  не  лізли  в  кукурудзу,  а  з  іншого  боку  в  пшеницю,  не  тікали  додому,  не  змішалися  з  колгоспною  фермівською  чередою  і  з  данилівськими  коровами.
                           Одного  разу  на  пастовні  народилося  телятко,  так  я  була  змушена  бігти  в  село,  шукати  господарів,  щоб  забрали  приплод.  Іншого  разу  думали,  що  корова  провалилася  в  траншею  .  Я  оббігала  все  село,  знайшла  підводу  і  людей,  щоб  її  витягли,  а  коли  всі  зібралися,  вона,  демонстративно,  просто  встала  і  пішла.  Ще  раз  я  бігла  з  гори,  впала  і  вибила  плече,  і  так  до  самого  вечора  мучилася  допасуючи  скот,  ще  колись  співала  на  весь  яр  –  то  поки  додому  йти,  голос  втратила,  тиждень  тільки  шавкотіла.  
                             В  яру  було  жарко,  важко,  але  все  ж  цілий  день  на  природі.  Вдихали  аромати  трав,  засмагали,  відпочивали  від  буденної  суєти.  Дивилися  зблизька  на  вертоліт,  який  кілька  разів  на  день  прилітав  на  завод.  
                         Зовсім  іншим  був  пастівень  у  негоду,  коли  лив  дощ,  чи  віяли  крижані  осінні  вітри.  Паші  було  мало,  і  корови  тільки  те  робили,  що  шкоду.  Не  сядеш,  не  відпочинеш,  але  одна  радість,  що  восени  набагато  раніше  потрібно  гнати  додому.  
                         Ось  таким  сільським  фітнесом  я  займалася  в  дитинстві.  Зараз  це  не  актуально,  бо  на  все  село  з  чотирьох  великих  черед  лишилося  менше  десятка  корів  і  що  таке  пастівень  –  тепер  майже  ніхто  не  знає.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=875952
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 15.05.2020
автор: Інна Рубан-Оленіч