Дитинство Серафима

                                       «Я  люблю  дивитися,  як  помирають  діти…»
                                                                                                                       (Володимир  Маяковський)

З  деяким  хвилюванням  і  навіть  душевним  трепетом  візьмусь  я  за  повість  сію  про  дитинство  Серафима.  Бо  вже  чую  обурені  репліки  і  навіть  крики  проникливих  читачів:  мовляв,  Серафим  небожитель  і  ніякого  дитинства  в  нього  бути  не  могло,  бо  він  суть  вічна,  початкова,  а  значить  змужніла  до  творіння  людини.    Інші  проникливі  читачі  будуть  висловлювати  заперечення  іншого  ґатунку:  Серафим  безхатько,  а  яке  може  бути  дитинство  в  безхатька?  Якщо  в  нього  дитинство  і  було,  то  це  було  дитинство  не  Серафима,  а  зовсім  іншої  людини  з  тим  же  іменем,  групою  крові  та  мітохондріальною  ДНК.  І  нічого  нас  тут  плутати  і  вводити  у  спокусу.  Але  я  насмілюсь.  Не  ображайтеся,  любі  друзі,  хлопчики  й  дівчатка.  А  там  –  лайте,  не  лайте,  заперечуйте,  захоплюйтеся  –  мені  все  одно.  Моя  справа  –  написати.  А  ваша  справа  –  прочитати  і  грішити  любомудрієм  лукаво  опісля.    

Отже,  Серафим  був  народжений  на  світ  Божий  в  роки  шістдесяті  століття  двадцятого  в  родині  цілком  порядній,  навіть  модерністській  і  прогресивній  для  свого  часу,  хоч  і  молодій.  Батько  його  був  інжинєром  та  вченим.  Працював  у  лабораторії  по  розробці  нового  ракетного  палива.  Була  така  лябораторія  у  ті  роки  у  славному  місті  Новочеркаську,  була.  Матінка  його  працювала  вчителькою  математики  в  школі  сліпих,  яка  в  ті  роки  теж  стояла  самотньо  на  околиці  того  ж  степового  міста,  і  вчились  у  ній  діти,  які  сприймали  світ  звуків  та  доторків,  але  світ  кольору  і  світла  був  їм  невідомий,  або  відомий  незначно.  Батьки  Серафима  були  родом  з  України,  але  занесла  їх  доля  до  Московщини,  хоча  Дон  –  то  не  зовсім  Московщина,  точніше  зовсім  не  Московщина  -  дуже  довго  той  край  був  окремішнім  і  своєрідним.  Батьки  на  час  появи  Серафима  на  Світ  Божий  були  молодими  –  ледве  отримали  освіту  і  поєднали  долі  путами  шлюбу  (точніше  слюбу),  і  Серафима  сотворили.  Майна  на  той  час  не  мали  вони  ніякого.  Точніше,  з  майна  був  у  них  матрац  і  стара  валіза  з  білизною.  Оселились  вони  в  комунальній  квартирі,  де  в  двох  кімнатах  жили  чотири  сім’ї.  І  щоб  одне  одного  не  гнітити  різними  відвертостями  і  одкровеннями,  жителі  сієї  обителі  відгородились  одне  від  одного  завісами  в  кімнатах.  А  кухня  та  інші  потрібні  приміщення  були  в  них  спільними.  

Коли  Серафим  з’явився  на  світ,  батьки  його  довго  думали,  яке  ім’я  йому  дати.  Вирішили,  що  вони  вийдуть  на  прогулянку  на  вулицю,  першого  ж  хлопчика,  якого  зустрінуть,  будуть  питати  про  імення  його  земне.  І  що  він  відповість,  таке  ім’я  рожденному  і  дадуть.  Але  перший  зустрічний  хлопчик  був  настільки  неохайно  вбраний  і  так  перелякано  промовив  слово  Хведір,  що  від  імені  Теодор  вони  однозначно  відмовились.  А  тут,  як  на  біду,  о  тій  порі  до  батьків  немовляти  приїхала  з  візитом  родичка,  що  була  сестрою  батька  народженого.  Своїх  дітей  в  неї  не  було,  але  вона  була  читачкою.  В  одній  книзі,  яку  вона  щойно  прочитала  героя  звали  Серафим.  Їй  так  сподобався  той  образ,  що  вона  почала  наполягати  і  просити  назвати  дитя  саме  так.  Крім  того,  в  неї  в  голові  постійно  крутився  рядок  з  Пушкіна:  «…  І  шестикрилий  Серафим  на  роздоріжжі  тут  з’явився…»  Сестру  вшанували,  проявили  до  неї  якесь  співчуття,  і  доля  хлопчика  була  вирішена  (ім’я  теж  визначає  долю,  між  іншим)  –  він  став  Серафимом.  

Дитинство  Серафима  збіглося  з  шістдесятими  роками,  епохою  на  диво  прозорою  та  повітряною.  Люди  не  ходили  по  землі  –  літали  над  нею,  мислили  майбутнім  –  неймовірним  та  фантастичним,  про  минуле  забували  або  не  пам’ятали  його,  навіть  якщо  воно  було  зовсім  нещодавнім.  Події  десятирічної  давнини,  а  тим  більше  двадцятирічної  мислились  якимись  неймовірно  далекими,  а  події,  що  відбулися  до  1917  року,  сприймались  як  події  такої  неймовірної  стародавності,  що  відбулися  як  мінімум  до  нової  ери.  

Ріс  Серафим  у  місті  Новочеркаську,  що  був  у  роки  минулі  й  далекі  центром  патріархальної  цивілізації  втікачів,  що  була  віднесена  Доном.  Але  Серафим  про  це  навіть  не  здогадувався  і  в  ті  роки  ніколи  про  це  не  думав.  Навколо  нього  мислили  про  майбутнє,  про  Космос,  про  науку,  а  не  про  минуле.  

Батьки  Серафима  майна  ніякого  не  тільки  не  мали,  але  навіть  не  намагались  його  отримати.  Жили  як  живеться.  Але  їсти  хотілося  дуже,  а  заробітна  плата  була  вбога  і  мізерна,  допомоги  від  батьків,  що  теж  весь  вік  бідували,  ніякої.  А  тому  батько  Серафима  щоб  прогодувати  родину  свою  вдень  був  вченим  та  інженером,  а  вночі  вантажником  –  розвантажував  вагони.  Як  в  нього  вистачало  на  це  сил  –  невідомо.  Певно  він  був  двожильним.  А  мати  його  вчила  сліпих  дітей  математиці.  Оскільки  місць  в  дитячих  яслах  та  садочках  не  було,  і  сидіти  вдома  з  дитиною  теж  не  було  можливості  ніякої,  Серафима  змалку,  з  річного  віку  і  далі  закривали  одного  у  порожній  комунальній  квартирі  і  йшли  собі  на  роботу.  Ув’язнення  своє  Серафим  щоразу  сприймав  надто  емоційно  і  лишаючись  у  самотності  –  у  вимушеному  відлюдництві  сприймав  це  як  трагедію  і  плакав.  Сусідські  діти  часом  приходили  до  закритих  дверей  і  питали  його:  чому  він  плаче.  На  це  юний  Серафим  відповідав,  що  одна  причина  сього  –  самотність,  а  інша  –  дуже  страшений  ніж,  у  товаристві  якого  він  змушений  гаяти  час  і  марнувати  дні  свої  молоді.  Справа  в  тому,  що  йдучи  на  роботу  батьки  суворо  забороняли  Серафиму  брати  до  рук  кухонний  ніж  і  пояснювали  на  жахливих  прикладах,  який  цей  предмет  моторошний  («ось  один  хлопчик  якось  бавився  кухонним  ножем…»).  Серафим  би  його  зроду  до  рук  не  брав,  але  якщо  про  цю  річ  сказали  і  брати  заборонили,  то  він  тільки  про  нього  цілими  днями  і  думав,  на  кухню  знаходив,  ніж  знаходив  і  долучав  його  до  гри.  Діти,  почувши  про  це,  дивувались  і  просили  цей  жахливий  предмет  показати.  Він  показував  його  через  замкову  шпаринку,  але  діти,  звісно,  нічого  побачити  не  могли.  Тоді  він  просив  їх  підійти  з  іншого  боку  дому  і  показував  ніж  через  вікно.  Діти  сміялись  і  казали,  що  ніж  цей  зовсім  не  страшний.  На  це  Серафим  ображався  і  остаточно  нічого  не  розумів.        

Іграшок  в  малого  Серафима  було  мало.  Був  лише  один  старий  подертий  плюшевий  ведмедик.  Дістався  він  йому  вже  старим  і  подертим  (колишнім  власникам  шкода  було  його  викидати  і  вони  подарували  Серафиму).  Ведмедика  цього  Серафим  дуже  любив,  відносився  до  нього  як  до  живої  істоти  і  часто  з  ним  розмовляв.  Довгі  роки  він  був  його  єдиним  співрозмовником  і  другом.  Пізніше,  коли  Серафима  вже  не  закривали  в  порожній  квартирі,  а  випускали  на  цілий  день  гуляти,  Серафим  цілими  днями  блукав  пустищами.  Дім  цей,  як  і  школа  сліпих,  стояв  на  самій  околиці  міста.  Ведмедик  на  той  час  став  таким  непридатним,  що  його  викинули  на  смітник.  Але  Серафим,  заливаючись  сльозами,  знайшов  його  на  смітнику  і  приніс  додому.  Батьки  цим  його  вчинком  обурились  і  ведмедика  знову  викинули  –  на  цей  раз  далеко  і  надійно.  Серафим  плакав  і  шукав  його  пустищами.  Йому  здавалося,  що  друга  його  вбили,  і  якщо  він  його  знайде,  то  зможе  воскресити  –  повернути  до  життя.  Але  сподівання  його  були  марними,  і  Серафим  продовжував  оплакувати  ганчіркового  друга.  

Потім  Серафиму  подарували  іграшкову  пластикову  рушницю.  Тоді  Серафим  уявив  себе  мисливцем  в  далекій  Африці,  блукав  вже  не  пустищами,  а  саванами  і  полював  на  уявних  левів,  слонів  і  крокодилів.  І  казав,  що  як  виросте,  буде  мисливцем  за  фахом.  Але  потім  раптом  усвідомив,  що  коли  звірів  вбивають,  то  їм  боляче  і  страшно.  Тоді  він  викинув  свою  рушницю  і  більше  в  такі  ігри  не  бавився.  Йому  подарували  олівці,  фарби,  пензлики  і  папір.  І  Серафим  цілими  днями  малював.  І  казав,  що  мріє  стати  художником.  Малюнки  в  нього  були  досить  дивні.  Наприклад,  він  малював  тайгу,  хоча  крім  степу  іншої  природи  в  своєму  житті  не  бачив.  Ще  він  малював  атомні  бомби  і  ядерну  війну.  Хоча  теж  ніколи  нічого  подібного  не  бачив  –  навіть  по  телевізору,  про  Хіросіму  навіть  і  не  чув.  Мотиви  ці  він  вбирав  з  розмов  дорослих,  які  часом  розмовляли  на  тему,  а  що  буде,  якщо  раптом  ядерна  війна.  Дорослі  дивилися  на  його  малюнки  і  казали,  що  схоже.  І  дивувались,  де  все  це  він  міг  побачити.  

У  домі,  де  пройшло  дитинство  Серафима,  водилося  чимало  щурів,  вони  бігали  по  дому  прямо  серед  білого  дня.  Але  щурів  Серафим  чомусь  зовсім  не  боявся  і  дивувався,  чому  дорослі  їх  бояться.  Одного  разу  на  кухні  здійнявся  галас  і  крик,  коли  величезний  щур  виліз  з  дірки  в  підлозі  під  час  процесу  приготування  їжі  мешканцями  квартири.  За  щуром  довго  бігали,  кричали,  нарешті  накрили  щура  порожнім  відром,  а  сусідка,  яка  щурів  особливо  боялася,  сіла  на  це  відро,  щоб  щур  не  втік.  Щура  оцього  волохатого  й  сірого,  судячи  по  всьому,  втопили  в  тому  ж  відрі,  але  Серафим  цієї  жорстокої  сцени  суду  Лінча  не  побачив  –  його  з  кухні  прогнали.  У  тому  кам’яному  домі,  звісно.  жило  чимало  котів  –  смугастих  і  плямистих,  але  щурів  вони  теж  боялись  і  на  них  не  полювали.  А  полювали  вони  на  ящірок,  яких  водилося  біля  отого  самого  дому  та  в  степу  багацько.  І  не  полічити.  Одного  разу  Серафим  побачив,  як  товстий  кіт  зловим  ящірку  зелену  і  живцем  її  пожирав.  Це  криваве  видовище  так  вразило  Серафима,  що  він  цю  подію  довго  з  відразою  згадував,  навіть  в  роки  зрілі.    

Сусідські  діти  Серафима  чомусь  не  любили  (може  відчували  в  ньому  істоту  потойбічну,  хто  зна),  часто  принижували  його,  іноді  навіть  над  ним  знущалися  і  били  –  зовсім  не  заслужено.  Серафим  з  цього  приводу  сумував  і  відчував  себе  ізгоєм.  До  забав  Серафима  брали  неохоче,  іноді  тільки  як  спостерігача.  Одного  разу  діти  знайшли  біля  дому  хліб  –  доволі  свіжий  та  апетитний  на  вигляд.  Тут  же  розділили  цей  хліб  і  почали  їсти.  Серафиму,  звісно,  не  дали.  Він  з  сумом  і  образою  спостерігав,  як  діти  наминають  хліб  та  ще  й  знущальним  тоном  розповідають:  «А  хліб  який  смачний!  Але  ми  тобі  його  не  дамо!»  Але  потім  виявилось,  що  цим  хлібом  труїли  щурів  і  діти  поласувавши  цією  знахідкою  потім  отруїлися  і  померли  не  дивлячись  на  зусилля  лікарів.  Якби  Серафим  був  дорослішим,  він  би  подумав,  що  це  Провидіння  врятувало  його  для  якоїсь  високої  і  важливої  місії,  але  Серафим  про  це  тоді  не  мислив.  Малий  він  ще  тоді  був  для  таких  роздумів.  

Слід  відмітити,  що  Провидіння  ще  не  раз  проявляло  прихильність  до  Серафима  і  рятувало  його.  Коли  Серафиму  було  десь  років  шість,  він,  блукаючи  пустищем,  помітив  дітей,  що  бавлячись  розпалили  вогнище  і  щось  туди  кинули.  Серафим  вирішив  підійти  до  тих  дітей  і  спитати:  в  яку  гру  вони  бавляться  і  чи  не  візьмуть  вони  його  до  своєї  веселої  компанії.  Та  не  встиг  він  зробити  і  кроку,  як  пролунав  вибух,  і  дітей,  що  бавились  біля  вогню  розірвало  на  шматки.  Як  виявилось  пізніше,  діти  знайшли  снаряд  часів  війни  і  кинули  його  до  вогню  –  подивитися,  а  що  з  того  буде.  І  це  був  не  останній  випадок  в  дитинстві  Серафима,  коли  він  віч-на-віч  зітнувся  зі  Смертю,  побачив  її  жах  і  бруд.  Саме  в  шість  років  –  за  рік  до  школи    батьки  Серафима  все-таки  змогли  влаштувати  його  в  дитячий  садочок,  і  безпритульне  дитинство  Серафима  закінчилось.  Почалось  притульне  дитинство.  Впорядковане.  Проте,  від  садочку  в  Серафима  лишились  дуже  сумні  спогади:  садочок  був  брудний  і  неохайний,  дітей  в  садочку  за  непослух  лякали  темною  коморою:  «Зараз  зачиню  тебе  в  комірчині,  і  там  тебе  з’їдять  великі  і  страшні  щурі!!!»  Іноді  дитину  навіть  тягнули  до  комірчини,  дитина  пручалася  і  кричала.  Найсильнішим  і  найсумнішим  враженням  від  садочка  став  для  Серафима  один  випадок.  Підлога  у  роздягалці  садочку  була  кахляною.  Якось  вихователька  послизнулась,  впала,  розбила  собі  голову.  Померла  в  агонії  на  очах  у  Серафима,  що  кликав  когось  на  допомогу.  Потім  Серафиму  все  життя  ввижалася  кров  черлена  на  білому  кахлі  та  конвульсії  агонізуючого  жіночого  тіла,  пусті  мертві  очі.  Хоча  страху  в  той  день  він  не  відчув  ніякого.      

Страх  в  дитинстві  Серафим  відчув  тричі.  Навіть  не  страх,  а  якийсь  глибинний  жах.  Вперше  це  трапилося  біля  телевізора.  На  весь  будинок,  де  було  чимало  квартир,  був  один  єдиний  маленький  чорно-білий  телевізор  на  другому  поверсі.  У  той  вечір  на  екрані  була  прем’єра  фільму  «Біле  сонце  пустелі».  Зібралися  всі  сусіди,  у  кімнаті  стало  тісно,  Серафима  посадили  біля  самого  екрану.  З  перших  же  кадрів  фільму  (голова,  що  стирчала  з  піску)  Серафим  відчув  такий  неймовірний  жах,  що  вирвався  з  обіймів  дорослих  і  втік  з  кімнати  і  забився  під  сходами  в  куток  і  там  кілька  годин  тремтів  від  страху.  Його  довго  потім  шукали.  Другий  випадок  жаху  теж  був  пов’язаний  з  кіно.  Батько  взяв  його  в  кінотеатр  на  фільм  «Пригоди  Одіссея»  -  кольоровий  і  широкоформатний.  З  самого  початку  фільму  Серафиму  стало  моторошно:  ці  греки  нагадували  йому  не  еллінів,  а  варварів,  і  світ  навколо  них  був  диким.  Але  коли  дійшло  до  циклопа  Поліфема  та  його  осліплення,  Серафимо  стало  не  просто  страшно  –  в  його  душу  вселився  глибинний  -  чисто  античний  жах.  Втекти  з  кінозалу  не  було  ніякої  можливості.  Серафим  заплющив  очі  і  здригаючись  просидів  весь  фільм.  Відрив  очі  він  тільки  один  раз  і  побачив,  як  Цирцея  перетворила  супутників  Одіссея  на  свиней,  і  Серафиму  стало  ще  страшніше.  Але  ці  переживання  жаху  ще  можна  було  б  якось  пояснити.  Третій  випадок  був  приступом  зовсім  незрозумілого  жаху.  Серафим  бавився  в  пісочниці  біля  школи  сліпих.  Інших  дітей  та  й  людей  взагалі  навколо  не  було.  Серафим  звик  гуляти  в  самотності,  і  таке  оточення  було  йому  не  новим.  Але  раптом  Серафим  помітив,  як  з  піску  вилізає  оса  амофіла  піщана  (Ammophila  sabulosa  L.).  Серафиму  здалося,  що  це  якась  істота  з  потойбічного  світу,  створіння  з  Тартару,  з  безодні  пекла  вилазить  на  світ.  Серафима  злякала  не  оса  як  така.  Серафим  відчув  нескінченну  самотність  у  Всесвіті,  його  жах  і  безодню  нескінченності,  якось  усвідомив,  що  все  навколо  може  раптом  закінчитись  назавжди,  настане  вічне  Ніщо,  все  навколо  плинне  і  короткочасне,  що  всі  люди  лише  епізоди,  флуктуації  Небуття,  цієї  Пітьми,  яку  неможливо  навіть  виміряти.  І  що  всі  люди  колись  помруть,  і  Світу  настане  кінець…  Йому  стало  так  моторошно  і  страшно,  що  він  кинув  свої  іграшки  і  побіг  навмання  в  пошуках  захисту  від  жорстокого  світу  сього.  

Книжки  Серафиму  в  дитинстві  читали  різні.  Москальські  народні  казки  йому  не  сподобались  –  вони  його  лякали.  Навіть  давні  богатирі  викликали  в  нього  підсвідомий  жах.  Можливо  виною  цьому  були  ілюстрації  –  художник  зобразив  всіх  цих  носіїв  меча  страшнувато.  Корній  Чуковський  його  захопив  –  Айболить,  Бармалей,  Тараканище,  «Телефон»  здавались  йому  кумедними  (підтекстів  і  метафор  він  ще  не  розумів),  як  і  фільм  «Айболить-66».  Але  дике  захоплення  викликала  в  нього  трилогія  Миколи  Носова  про  Незнайку,  яку  йому  читали  перед  сном.  Він  настільки  захопився  героями  та  сюжетом,  що  вирішив  стати  вже  не  художником,  а  письменником  і  самому  придумувати  свій  світ  і  написати  щось  захоплююче.  Перша  книга,  яку  він  спробував  прочитати  самостійно  у  віці  п’яти  років,  але  зміг  осягнути  тільки  малюнки,  підписи  під  ними  і  окремі  абзаци,  була  «Астрономією»  -  шкільний  підручник  для  десятої  кляси.  Про  те,  що  існує  величезний  Космос,  він  чув  від  батьків  і  раніше.  Дивився  здивовано  на  Місяць  вечорами,  йому  показували  пальцем  яскраву  зірку  на  небосхилі  і  казали,  що  то  планета  Венера.  Але  прочитане  вразило  Серафима  до  глибини  душі:  «Так  ось  він  який  –  цей  Світ!  Неймовірно  величезний  і  прекрасний!  Ось  вона  –  велич  Світобудови!»  Першою  книгою,  що  була  прочитана  Серафимом  повністю  була  казка  «Пригоди  Буратіно»  Олексія  Толстого.  Тоді  книга  його  захопила  і  зачарувала.  Образ  Країни  Дурнів  його  особливо  здивував,  і  йому  вже  тоді  здалося,  що  ця  країна  дуже  вже  схожа  на  ту,  в  якій  він  живе  і  це  просто  зла  карикатура  на  Совітський  Союз.  «Пригоди  Пінокіо»  Серафим  ще  тоді  не  читав,  і  сприймав  «Буратіно»  як  неофіт  Євангеліє.  Тільки  пізніше  в  Серафима  з’явилась  глибока  відраза  і  зневага  до  Олексія  Толстого  і  його  творчості,  виникло  відчуття  вторинності,  примітивності,  плагіату,  усвідомленої  брехні.    

У  домі,  де  пройшло  дитинство  Серафима  люди  жили  різні.  Але  комуністів  не  було.  Щурі  та  таргани  жили,  а  от  комуністи  –  ні.  З  щурами  та  тарганами  жителі  дому  боролися  як  моглди,  а  от  з  комуністами  –  ні.  І  зовсім  не  тому,  що  вони  були  прихильниками  вчення  Маркса  та  Лєніна,  а  просто  із-за  відсутності  таких  в  полі  зору.  (написав  я  оце  і  якось  стало  не  по  собі:  я  уявив  собі,  як  би  жителі  дома  труїли  комуністів  мишаком  чи  стрихніном,  або  топили  б  їх  у  відрі  з  водою.)

В  одній  комунальній  квартирі  з  батьками  Серафима  жили  в  двох  кімнатах  чотири  сім’ї,  як  я  вже  про  це  писав.  Сварилися  часом,  тісно  було  (це  м’яко  кажучи),  але  якось  жили.  І  не  вони  одні  так  у  ті  роки.  Дві  сім’ї  –  так  звані  «рабоцяги»,  що  тягнули  щоденну  лямку  важкої  фізичної  праці  –  безпросвітної.  Ще  одна  –  доволі  дивна.  Вона,  як  тоді  казали  «проста  баба»,  товста,  стервозна,  з  жахливим  характером.  Родом  не  місцева,  десь  з  «російської  глибинки»,  такої  дрімучої  та  угро-фінської,  що  навіть  уявити  важко.  Борщ  вона  називала  «свинячою  їжею»,  але  все  одно  просила  навчити  його  варити,  пробувала,  але  без  успіху  –  виходив  не  борщ,  а  місиво.  Він  –  німець  на  ймення  Генріх.  З  російських  німців,  здається  з  поволзьких  –  «фольксдойче».  Працював  кухаром  у  заводській  їдальні.  Але  зовні  був  нетиповим  кухаром  –  не  просто  худий  –  очеретяний.  Перед  одруженням  він  приходив  і  розпитував  всіх  жителів  дому  –  хто  вона,  яка  і  чи  варто.  Всі  відповідали:  «Та,  нічого,  нормальна,  звичайна…»  Після  одруження  він  ображено  й  докірливо  дивився  на  всіх  і  зітхав:  «Що  ж  ви  не  попередили  мене…»  Проте,  він  змирився  з  долею    і  махнув  на  все  рукою.  Пара  вийшла  оригінальна:  товста  і  сварлива  холерична  «баба»  і  худий  меланхолік.

Розмови  дорослих  Серафим  засмоктував  як  губка.  Час  був  ще  прозорий  –  шістдесяті,  час  надій.  Ще  не  було  густої  задушливої  атмосфери  сімдесятих  –  густого  повітря  безнадії,  хоч  ножем  ріж.  Про  нещодавні  жахливі  роки,  що  були  вже  й  тоді  «майже  билинні,  коли  в  терміни  величезні  вплітали  етапи  довгі»  говорили  мало.  Уривками.  У  всіх  було  таке  відчуття,  що  ці  роки  пішли  в  минуле  назавжди,  більше  не  повторяться,  і  краще  їх  не  згадувати,  хоча  мимоволі  згадувалося.  Ну,  винесли  вампіра  з  мавзолею,  і  то  добре.  Хоча  слова  і  фрази  з  тої  ще  епохи  проривалися  мимоволі  в  розмовах  ріжучим  нагадуванням:  «Чого  дивишся  на  мене,  як  на  ворога  народу?!  Надто  грамотний?»  Серафим  інтуїтивно  розумів,  що  натякають  на  щось  страшне  і  потаємне.  Хоча  по  руках  ходив  потріпаний  «Один  день  Івана  Денисовича»  з  «Нового  міра»  і  про  повість  сію  говорили  пошепки  на  кухні.  Але  частіше  говорили  про  інше.  Про  порожні  полиці  в  магазинах,  про  напівголодне  існування,  про  черги.  Ще  глухо  і  з  якимось  відчаєм  говорили  про  розстріл  демонстрації  трудящих  Новочеркаського  вагонного  заводу  2  червня  1962  року.  Шепотіли  на  кухні:  «Як  же  так?  Робітники  вийшли  на  демонстрацію,  їсти  не  було  чого,  магазини  порожні,  хліба  не  було,  зарплату  знизили.  А  їх  розстріляли…  Теж  мені  совітська  влада  називається…»  Обговорювали  різні  чутки,  часто  неправдиві,  про  епідемію  холери  в  Астрахані,  про  те,  як  якийсь  китаєць  хотів  влаштувати  вибух  в  мавзолеї  Леніна,  але  бомба  вибухнула  в  черзі,  говорили  про  термоядерну  бомбу  на  сто  мегатонн,  про  стронцій,  від  якого  «помічна  тепер  столична».  Дорослі  говорили,  а  Серафим  все  слухав:  «…  Буде  час,  люди  будуть  згадувати  про  ці  часи,  що  ми  пережили,  як  про  наймоторошніші  і  найстрашніші  часи  історії…»    Хоча  казку  Серафиму  теж  розповідали:  «Ось  скоро  побудують  комунізм,  тоді  в  магазинах  все  буде  –  і  хліб,  і  ковбаса,  і  масло,  і  все  буде  безкоштовно  –  бери  скільки  хочеш.  І  замків  на  дверях  не  буде,  тому  що  ніхто  красти  не  буде…»  Серафим  слухав  і  думав;  «А  дорослі  то  самі  вірять  в  це  все?  Чи  розповідають  мені  це  так  само  як  про  Бабу-Ягу  та  Івана-царевича?»  Ще  Серафиму  запам’ятався  робітник,  що  стояв  на  вулиці  і  довго  дивився  на  табличку  «вулиця  Жертв  Революції»,  а  потім  сказав  сам  собі  з  ненавистю  і  голосно:  «Ми  їм  покажемо  вулицю  Жертв  Революції!»  Потім  назву  вулиці  змінили.          

Серафим  слухав  і  запам’ятовував,  але  говорив  мало.  Якось  на  рівні  підсвідомості  розумів,  що  багато  чого  з  почутого  говорити  не  можна.  Це  ж  не  Індія,  де  казали  про  вчення  Будди:  «Так  я  чув».  Пізніше  Серафим  здивовано  зрозумів,  шо  діти  наче  папуги  повторюють  розмови  дорослих.  Опинившись  у  дитячому  садочку  почув  розмову  трьох  хлопчиків,  які  явно  повторювали  суперечку  батьків.  Один  хлопчик  епічно  розповідав  про  розстріл  Тухачевського,  інший  затято  йому  заперечував:  «Сталін  нічого  не  знав,  то  все  Єжов  та  Берія!»  А  третій  хлопчик  вигукував:  «Вбивця  цей  твій  Сталін!  Стільки  народу  знищив  ні  за  що,  ні  про  що!»  

Серафим  багато  чого  потім  згадував  зі  свого  дитинства.  Пам’ять  в  нього  була  дивовижна,  якщо  не  сказати  дивна.  Серафим  пам’ятав  багато  такого,  що  людина  в  принципі  пам’ятати  не  може.  Наприклад,  був  у  нього  спогад:  принесли  його  до  фотографа  та  посадили  на  стілець.  Батьки  стали  переживати,  що  він  зі  стільця  впаде,  але  все  таки  хотіли,  щоб  його  зазнимкували  окремо.  Серафим  ще  дивувався:  «Чому  вони  так  бояться,  адже  я  вмію  сидіти!»  Потім  виявилось,  що  такий  епізод  справді  був,  але  Серафиму  було  тоді  всього  п’ять  місяців  від  народження.  І  фотографія  потім  ця  знайшлася.  Були  в  нього  ще  більш  дивовижні  спогади.  Він  згадував,  як  раптом  відкрив  очі  і  вдарило  йому  в  свідомість  яскраве  світло,  він  зробив  вдих  і  йому  було  боляче  дихати,  він  закричав.  А  над  ним  схилилась  жінка  в  білому  халаті  і  сказала:  «Хлопчик!  І  вії  є  і  брова!  Диво  якесь!  І  на  діда  свого  схожий!»  І  ще  був  дивовижний  спогад:  плаває  він  в  якійсь  теплій  рідині,  темно,  але  приємно  і  затишно.  І  він  не  дихає,  але  дихати  і  не  потрібно…  Це  взагалі  дивовижно  –  невже  Серафим  пам’ятав  своє  перебування  в  утробі  матері?  Або  ще  спогад:  Серафим  стоїть  на  дерев’яній  палубі  корабля,  вітер  дме  в  вітрила,  поруч  якийсь  чоловік  брудно  лається  мовою  Шекспіра,  недалеко  гойдається  на  хвилях  каравела  з  жовто-червоним  прапором,  Серафим  підходить  до  короткої  чавунної  гармати  і  підносить  до  неї  палаючий  гніт.  І  тут  гуркіт,  хмара  диму…  Це  взагалі  незрозуміло.  Серафим  ніколи  на  вітрильнику  не  плавав  і  в  кіно  ніколи  не  знімався,  тим  паче  в  Англії…  

У  школі  Серафим  дружби  з  дітьми  не  водив,  був  замкнутий  у  собі.  До  слів  вчителів  ставився  скептично.  І  якось  дуже  рано  усвідомив,  що  так  звана  ЦК  КПСС  –  це  просто  банда  мафіозі,  що  думає  тільки  про  владу  і  власні  привілеї,  що  комунізм  вони  будувати  зовсім  не  збираються,  і  що  на  народ  їм  наплювати,  і  все  що  вони  говорять  –  суцільна  брехня…

Філософом  Серафим  вирішив  стати  несподівано  і  доволі  пізно.  Було  йому  років  десять.  Про  філософію  як  про  науку  він  вже  встиг  щось  прочитати.  Серафим  був  в  гостях  у  бабусі,  що  жила  в  Донецькому  краї  в  шахтарському  селищі.  Серафим  був  з  іншими  дітьми  на  ставку,  що  був  заповнений  брудною  та  смердючою  шахтною  водою.  Для  місцевих  жителів  купання  в  цьому  відстійнику  –  з  дозволу  сказати  водоймі  було  мало  не  улюбленою  розвагою,  особливо  дітям.  Про  те,  що  це  для  здоров’я  м’яко  кажучи  не  корисно,  ніхто,  природньо,  не  думав.  Серафим  розважався  на  такому  імпровізованому  пляжі  і  побачив  шахтаря,  що  після  купелі  засмагав.  На  тілі  в  нього  було  татуювання:  «Немає  в  житті  сенсу!»  І  Серафиму  захотілося  до  болю  знайти  ось  той  самий  сенс  життя  –  і  для  себе,  і  для  інших  людей…    

Так  закінчилось  дитинство  Серафима  і  почалась  молодість.  

Вибачаюсь,  що  оповідання  це  вийшло  в  мене  сумним.  Я  хотів  вас,  читачі,  розсмішити.  Я  не  хотів  так  написати.  Але  так  вийшло.  Даруйте  мені…  

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=806498
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 13.09.2018
автор: Артур Сіренко