Основи поетики. Умовчання.

Умовчання,  або  Апосіопеза  (грецьк.  aposioptsis  —  мовчання)  —  стилістична  фігура,  яка  фіксує  незакінчену,  зненацька  обірвану  думку,  підкреслює  натяк  на  особливу  ситуацію,  що  потребує  делікатності,  неординарного  розв’язання.  У.  вживають  у  всіх  літературних  жанрах,  найчастіше  —  в  поезії,  де  витворюється  інтимна  атмосфера  спілкування:

Будь  мені,  як  тая  біла  дама,
Що  по  замку  в  тиху  північ  йде,
Будь  мені,  неначе  скарб  Сезама,  —
Ключ  пропав…  Ніхто  не  віднайде.
(Б.  Лепкий).

У.  застосовують  і  в  тому  разі,  коли  небезпечно  називати  конкретне  явище,  і  тому  письменники  змушені  вдаватися  до  метонімічних  прийомів,  близьких  до  антономазії,  еліпсів,  “езопівської  мови”,  як,  приміром,  В.Симоненко  у  казці  “Цар  Плаксій  і  Лоскотон”,  “Казці  про  Дурила”  чи  вірші  “Курдському  братові”.

Фігура  умовчання  полягає  в  несподіваній  свідомій  незавершеності  фрази,  висловлювана  думка  обривається  з  розрахунком  на  здогад  читача  (чи  слухача)  про  недоговорене.  

Апосіопезу  графічно  позначають  трьома  крапками.  
Недоговорення    автор  вживає:  
• щоб  передати  емоційний  стан  персонажа-мовця  (схвильованість,  подив,  нерішучість  тощо),  наприклад,  схвильованість:

Бо  я  вдень  не  одинока  —  
З  полем  розмовляю,
Розмовляю  і  недолю  
В  полі  забуваю,
А  вночі...  —  та  й  оніміла,  Сльози  полилися...
(Т.  Шевченко)

• щоб  передати  небажання  або  неспроможність  мовця  з  різних  причин  про  щось  говорити;

• як  натяк  на  що-небудь,  що  автор  лишає  на  здогад  самого  читача  або  слухача:
„Я  не  Ганна,  не  наймичка,  
Я..."  —  Та  й  оніміла.
(Т.  Шевченко)

зокрема  із  займенником  той:
—  Одним  словом,  пораджуся  зі  своїм  напарником  та  й  той...  завтра  ні,  а  післязавтра  прийдемо.
(Ю.  Збанацький)

Апосіопеза  може  підкреслювати  неможливість  сформувати  всю  глибину  думки,  почуття  або  небажання  про  все  говорити,  оскільки  співрозмовник  зрозуміє  й  без  слів.  
Також  умовчання  може  позначати  розрив  речення  після  натяку  на  розвиток  подальших  подій:  

Там,  під  горою,  в  посмутнілій  хаті,
стоїть  труна…  а  там,  на  тій  горі…
І  пізнє  літо…  снопики  на  нивці…
гукає  мати…  бігає  хлоп'я…
А  там,  у  гробі…
(Ліна  Костенко)

Міг  замолоду  плечем  підважити  мажару  з  сіллю,  а  тепер...
(О.  Гончар)

Ми  йшли  туди…  Та  яке  там  йшли…  Летіли,  рвалися…  Тож  ми  вірили,  що  там…  Зрештою,  ти  сам  знаєш…
(У.  Самчук)

Тато,  бувало,  й  за  цілий  день  так  багато  не  вибалакували  слів.  А  тут…
(Р.  Федорів)

Пекучий  день…  лісів  солодка  млява…  
смага  стежок…  сонливиці  левад…
(Ліна  Костенко)

І  беруть  у  свій  полон.  
До  молодости  зносять,  
Аби  жбурнути  –  в  прірву…
(Василь  Стус)




адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=800001
Рубрика: Iнтимна лірика
дата надходження 20.07.2018
автор: Теоретик