Ірина Вовк. "…ДЕ КОЗА ХОДИТЬ…" (народна драма "Коза")

[color="#ff0000"][b][i]„  –  Благослови,  Боже,
           і  отець,  і  мати
у  цій  хаті  коляду  відспівати.
   
 -  Благословив  Бог
           і  Божая  Мати![/i]
[/b][/color]
На  порозі  –  Різдво,  Святвечір  і  галас  Коляди.  А  що  є  ціннішого  для  нас,  українців,  як  відчуття    свого  коріння  та  родинного  вогнища,  яке  упродовж  різдвяних  свят  горить  особливо  яскраво,  зігріваючи  нас  теплом  всебожої  любові  і  благодаті.
Ми  –  українці  з  діда-прадіда.  Наше  коріння  таке  глибоке,  а  генетична  пам'ять  така  прозора  і  стійка,  що  вартує  найменшого  доторку,  натяку  чи  образу,  як  оживає  цілий  ланцюг  міфологічної  свідомості,  що  дав  нашим  пращурам  невмирущу  силу  Духа,  а  саме  народну  звичаєвість,  що  бере  свої  витоки  в  обрядах  річного  календарного  циклу.  Звідси  особливе  духовне  надбання  нашого  народу  –  українська  народна  драма,  себто  дійство  в  образах  –  масках.  До  такого  народного  театру  належать  різдвяні  вертепи,  що  увібрали  в  себе  історію  (драма  „Цар  Ірод”)  і  культуру  (народна  драма  „Коза”).
Про  ту  саму  „Козу”  і  піде  мова:

[color="#ff0000"][i]„Гоп,  цицики  -  вициндрики,  Кізонька  гуляє,
то  направо,  то  наліво  хвостиком  махає!”
[/i][/color]
Чи  ж  треба  наголошувати  на  тому,  що  „Коза”  для  праукраїнської  людності  –  це  символ  добробуту  в  домі  і  на  землі.  Це  запах  молока  і  каші,  а  згодом  свіжоспеченого  хліба,  це  ситна  їжа  і  теплий  одяг.  А  ще  роги  святості,  що  несуть  у  хату  привілля  і  достаток.  Тому  первісні  землероби  епохи  Трипільської  культури  називали  себе  „козиним  народом”,  визнаючи  Козу  предком  свого  роду.  Тому  закопували  рогаті  козині  голови  під  домівками  власних  хат,  аби  Рід  не  перевівся.  Тому,  поклоняючись  богу  Роду  та  богиням  Рожаницям,  справляли  їм  трапезу  з  „крупичного  хліба”,  молока,  сиру  і  п'яного  меду.  Цей  звичай  не  перевівся  і  до  наших  днів.
Отож,  все  тота  Коза...    Що  першими  приручили  Козу  землеробські  племена  на  теренах  протослов'янських,  а  в  часі  і  праукраїнських  земель,  свідчить  міф  про  Козу  як  Душу  Ниви,  котру  переслідують  завзяті  женці,  а  вона  ховається  від  них  в  останньому  невижатому  снопі.  
Ось  він  –  різдвяний  Дідух  стоїть  на  покутті  і  звістує  час  народження  Нового  Сонця,  час  Світлої  Вечері.
 У  християнському  вимірі  –  це  народження  Сина  Божого,  Світла  від  Світла...
Пливуть  тисячоліття.  Дерево  Життя  росте  вгору  та  вгору,  розростається,  буяє  своєю  кроною,  а  коріння  сягає  глибинних  надр.  Хто  дошукається  тепер  у  потішному  різдвяному  обряді  „водіння  Кози”  значущого  магічного  змісту.  А  проте  у  магії  все  дуже  просто  і  дохідливо  –[color="#ff0000"]  [b][i]„де  Коза  ходить,  там  жито  родить”[/i]:[/b][/color]
[color="#ff0000"][b][i]„Добрий  вечір  вам,
чи  ви  раді  нам?
Ми  не  самі  йдем,
ми  Козу  ведем.

Де  Коза  ходить,  
там  жито  родить.

Де  Коза  туп,  туп  –
там  жита  сім  круп.

Де  Коза  рогами  –
там  жито  стогами.

Де  Коза  хвостом  –
там  жито  кустом,

  а  де  не  сяга  –
 жито  виляга...”[/color]
[/i][/b]

Ото  ж  бо  й  воно,  що  Коза  –  магічна,  хоч  і  не  зовсім  міфічна  істота:  як  от,  скажімо,  казковий  Єдиноріг!  Коза  чимось  на  нього  схожа...  Не  вірите,  а  чому  ж?  Згадайте,  як  називається  перший  по  Різдві  Світу  знак  Зодіаку  –  „Козеріг”:  
[i]  «з  бородою  народився,  богу  вгодився,  а  святим  бути  не  може»…  [/i]
Тільки-но  ввійде  до  української  хати  Новорічний  Місяць-Молодик  чи  то  «Козлом  рогатим»,чи  «Василем  багатим  з  золотим  плугом  у  руках»  -  звеселиться  Коза,  стрепенеться  Душа  Ниви  дзвінкою  піснею  орачів-землетрудичів:  
[i]«Ой,  Див,  Див  та  Ладо,  та  повідай,  Козле,  правду»…
[i] [/i]
«Ходив  Козел  на  базар,
Купив  Козел  косу.
-Нащо  тобі  косу?
-Щоб  траву  косити.
-Нащо  ї  косити?
-Коней  годувати.
-Нащо  годувати?
-Щоб  дуб-ліс  возити.
-Нащо  ліс  возити?
-Мостоньки  мостити.
-Нащо  їх  мостити?
-Василю  ходити!»
 [/i]
…І  битиме  Коза  рогами  довкола  Новорічної  верби,  смереки  чи  сосни,  що  в  часи  старожитності  символізувала  Прадерево  Світу,у  котрого  коріння  заховане  глибоко  під  Землею,  а  крона  розкидана  геть  по  всій  Зоряній  Галактиці!  Що  ж,  пильнуйте  коляду,  українці,  пильнуйте  і  слухайте:[i]  Коза  тепер  уже  „гуляє”  не  тільки  по  Землі,  але  й  по  Зоряному  Небу:
[/i]
[color="#ff0000"][b][i]-Ой,  Козонько  мила,
Що  будеш  робила?
-Співати,  гуляти.
Дітей  цілувати!
[/i][/b]
[/color]

З  дитячої  книжечки  [b]"Старі  слова  різдвяного  вертепу".[/b]  -  Львів:Сполом,  2013,2014.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=770001
Рубрика: Поетичний, природний нарис
дата надходження 06.01.2018
автор: Сіроманка