Ірина Вовк. "СТАВАЙ, ДІДУХ, НА ПОКУТІ" (етноміфологія Зимових свят)

[i]«Мати  Сина  виряджала,
Місяцем  підперезала,
А  Зорею  застібнула,
А  Долею  обгорнула:

-Стрінь,  Боже,  ти  моє  Дитя,
На  високім  порозі,
У  великій  дорозі».
[/i]
Роде  наш,  вслухайся:  то  співає  Мати-Берегиня  колискову  новонародженому  Сонцю,  виряджаючи  його  в  далеку  дорогу  по  Зодіакальному  Небу.

[i]«Межи  трьома  дорогами,  рано-рано,
Межи  трьома  дорогами,  ранесенько.
Там  здибався  князь  з  Дажбогом,  рано-рано,
Там  здибався  князь  з  Дажбогом,  ранесенько.

-Ой  ти,  Боже,  ти  Дажбоже,  рано-рано,
Зверни  ж  мені  з  доріженьки,  ранесенько.
Бо  ти  Богом  рік  од  року,  рано-рано,
Бо  ти  Богом  рік  до  року,  ранесенько.
А  я  князем  раз  на  віку,  рано-рано.
А  я  князем  раз  на  віку,  ранесенько.
Раз  на  віку  в  неділеньку,  рано-рано,
Раз  на  віку  в  неділеньку,  ранесенько».[/i]

Спалахує  Вечірня  Зоря-вістунка,  розносячи  по  всій  старожитній  Україні-Русі  знаменну  подію:  щойно  (вночі  на  25  грудня)  Годувальниця  Світу,  Берегиня-Лада  породила  Даж-бога,  зимове  новорічне  Сонце  і  Воно  вже  ввійшло  у  володіння  сузір’я  Стрільця-Перуна.
Радіє  Мати,  радіє  і  Батько  –  древній  Сварог-Зодіак  появі  Сина-Сварожича,  і  на  його  честь  святкує  Небесна  Родина  укупі  з  усім  слов’янським  світом  Різдво  протягом  12  священних  ночей  (з  25  грудня  по  6  січня  за  старим  стилем),  сповняючи  магію  єднання  Неба  і  Землі,  прилучаючи  нові  покоління  до  заповітних  міфів  та  легенд  їх  далеких  предків.
Бо  інакше,  як  розповісти  людям,  що  12  різдвяних  ночей  –  це  12  космічних  епох  творення  Світу,  кожна  з  яких  тривала  (за  уявленням  етрусків)  1000  років.  А  число  12  відповідає  божественним  сузір’ям  Сварога-Зодіаку,  кожному  з    яких  Господиня-Русь  готувала  жертовну  страву.  А  коли  Господар  у  ролі  хатнього  жерця  виходив  з  хлібом  на  двір  і  обертався  на  місці  супроти  годинника,  то  тим  самим  виконував  ритуал  сонячного  культу,  бо  так  летить  через  усі  12  сузір’їв  Зодіаку  Дажбог-Сварожич…
Славить  старожитній  світ  Новонароджене  Сонце  і  його  люблячу  Матір,  Зорю-Берегиню,  що  оберігає  людей,  посилає  їм  мир  і  злагоду.  У  Матері  Сонця  багато  імен,  що  свідчить  про  щедрість  її  натури,  а  ще  про  ті  образи-символи,  у  якихз’являлася  богиня  слов’янській  людності.  На  свято  Різдва  Світу  виходила  вона  на  простори  Неба  яскравою  Зорею-«Колядою»  (від  наймення  «Кала»  чи  «Колєта»  у  давніх  шумерів,  бо  ж  Небесним  світилам  поклонялися  усі  розвинені  цивілізації  Стародавнього  світу)…
Символом  Звізди-Коляди,  а  отже,  Матері-Берегині,  що  заховала  Землю  під  свій  небесний  покров,  рятуючи  від  нищівного  проміння  палючого  Сонця,  стала  восьмикутна  зірка  колядників.  Вона  ще  й  досі  зорить  нам  у  хаті  у  ніч  під  Різдво.

[i]«Ішла  Коляда  та  й  по  вулиці,
Та  й  по  вулиці,  по  метелиці.
Прийшла  Коляда  на  тисовий  двір:
-А  чи  спиш,  чи  лежиш,  пан-господарю?
А  коли  ж  ти  спиш,  то  здоровий  спи,
А  коли  не  спиш  –  відчини  вікно,
Відчини  вікно,  подивись  у  двір!
На  твоїм  дворі  та  й  що  діється:
Ходили-гуляли  колядники,
Коляда,  Коляда!
Та  й  приходили  на  багатий  двір.
Двір  господаря  –  на  семи  стовпах,
Стовпи  точені,  позолочені.
На  самім  дворі  –  тереми  стоять:
Як  у  першому  –  тепле  сонечко,
В  другім  теремі  –  світлий  місяць-пан,
В  третім  теремі  –  часті  зіроньки.
Тепле  сонечко  –  господинечка,
Місяченько-пан  –  господаренько,
Часті  зірочки  –  малі  діточки».[/i]

Зоря-Коляда  скликає  за  спільний  стіл  Господаря,  Господиню,  малих  діточок.  Усіх  земних  і  небесних  родичів  на  Різдвяну  Вечерю.  На  честь  Небесної  Сім’ї  вечеряє  земна  родина.  За  легендою,  в  ніч  під  Різдво  Світу  сходять  на  Землю  з  небесних  райських  лук  Сварога-Зодіаку  душі  померлих  предків.  Народ  називає  їх  «святками»  і  шанує  на  рівні  з  богами.
Сьогодні  вони  при  нас  за  святвечірнім  столом,  добрі  духи  –  хоронителі  роду,  що  несуть  у  нашу  хату  цілунок  богині  Лади  і  дари  її  Сина  –  «Дай-бога».  Ми  частуємо  їх  обрядовою  їжею  –  кутею  і  запалюємо  священний  вогонь  з  12-ти  полін,  аби  так  палало  Сонце  в  усіх  12-ти  сузір’ях  Сварога-Зодіаку.  А  потім  збираємо  їм  у  далеку  дорогу  вираю  їстівну  офіру-коляду,  а  вони  у  гомінливих  масках  ряджених  колядників  щедро  посівають  світлицю  зерном,  віншуючи:
[i]
«Зароди,  Боже,
жито-пшеницю
на  всяку  пашницю:
корінь-коренистий,
колос-колосистий.
З  колоса  –  жменьку,
зі  снопа  –  мірку,
з  копички  –  візок,
А  з  візка  –  стіжок».[/i]

Віншують  від  «Світлого»  Вечора  до  Вечора  «Щедрого».  Коли  Дажбог-Сварожич  увійде  в  центральні  «зоряні  ворота»  Стрільця-Перуна,  народиться  Місяць-Молодик  і  старий  Сварог  святкуватиме  ще  один  Щедрий  вечір  –  1  січня  (за  старим  стилем).  Сварог-Зодіак    «розщедриться»  так,  що  подарує  землянам  дарунок  із  чистого  золота  –  «Золотий  Плуг».

Погляньте  цікавими  очима  в  цей  вечір  на  високе  зоряне  склепіння  і  ви  неодмінно  побачите,  що  сузір’я  Плуга-Оріона  немовби  «лежить»  над  горизонтом  і  Плуг  ось-ось  впаде  з  Неба  на  Землю.  Тому  і  вечір  називається  Щедрим,  що  приніс  слов’янину-землеробу  найважливіше  знаряддя  праці;  отож  і  назвався  наш  предок  «ру-сином»,  «сином  бога  Сонця»,  бо  з  прароду    став  при  Золотому  Плугові  орачем!
Так  відзначив  Сварог-Зодіак  народини  Місяця-Молодика,  якого  народ  нарече  «Василем»  і  на  його  честь  приготує  на  щедрий  Вечір  пироги  рогаті,  як  і  він  сам:

[i]«Свята  Василля  діжу  місила,
Пироги  пекла  букатії,  рогатії».
[/i]
Укине  пироги  в  борщ,  такий  же  тьмяний,  як  небо  вночі.
Український  народ  уявляв  собі  Місяця-Молодика  в  образі  ясноликого  «пана  Василя»,  що  воскрес  щойно  із  Духа  Діда  –  Дідуха.  А  що  приходив  «пан  Василь»  не  один,  а  з  Золотим  Плугом  та  «святками»  в  масках  ряджених  посівальників,  то  господарі  зарані  (ще  з  осені)  готували  йому  житло:  сніп  необмолоченого  жита,  що  стояв  усі  12  священних  ночей  у  святому  куті  –  «на  покутті».

[color="#ff0000"][b][i]«Ставай,  Дідух,  на  покутті,
На  покутті,  та  й  на  злоті,
Будем  тебе  частувати,
Мед-горілку  попивати».[/i][/b]
[/color]
Дивився  Місяць-Молодик  з  небесних  лук  бога  Сварога,  дивився  Дідух  з  покуття,  як  ходили  люди  на  Щедрий  Вечір  за  плугом,  промовляючи  магічні  слова,  аби  дістати  за  минулий  рік  прощення,  а  на  майбутній  благословення.  Дивився  Дідух,  невмирущий  Дух  Прадіда  нашого,  як  святкують  на  Землі  його  іменини,  -  і  сумував  за  полем,  залитим  сонцем,  за  рікою,  що  вийшла  з  берегів,  за  предковічним  буйно  зеленим  лісом…

Українська  загадка  каже:

[i]«З  бородою  народився,
Богу  вгодився,
А  святим  бути  не  може…».
[/i]
Як  добре  подумаєте  –  зметикуєте,  що  то  –  Цап  (чи  Козел).  Проте  загадка  не  зовсім  права:  у  давніх  слов’ян  Місяця-Молодика  порівнювали  з  Цапом,  бо  Місяць,  як  і  Цап,  був  «рогатим».  А  роги  у  старожитньому  світі  завжди  були  символом  святості.  Отож,  про  Місяця  казали:  «Он  де  Цап  на  полі  басує  з  цапенятами»,  або  «  Місяць  –  Цап,  а  зірки  –  то  його  рідня».
За  слов’янським  міфом,  була  у  «небесного  Цапа»  земна  дружина  –  Коза,  що  вигодувала  Стрільця-Перуна.  Коза  щедро  розливала  своє  молоко  і  богам,  і  людям,  не  даремно  ж  давні  слов’яни  називали  себе  «козиним  народом»,  або  «народом  пастухів».  Коза  стала  для  пращурів  наших  священною  твариною,  а  що  надто  вона  полюбляла  пасовища,  то  про  неї  в  народі  казали:

[i]«Коза  –  Душа  Ниви  у  подобі  тварини,
що  всеньке  літо  пасеться,
а  на  осінь  рогами  б’ється».
[/i]
Ото  «Житня  Коза»  через  весну  зеленіє,  через  літо  спіє,  на  осінь  паліє,  а  на  зиму  за  Дідухом  мліє!
Як  угледить  Коза  з  поля  завзятих  женців,  так  і  тікатиме  від  них  аж  до  останнього  снопа  і  в  ньому  житиме  через  усю  зиму.  А  тільки-но  ввійде  до  хати  господарів  Місяць-Молодик  чи  то  «Цапом  рогатим»,  чи  «Василем  багатим»  з  «золотим  плугом»  у  руках,  звеселиться  Коза,  стрепенеться  Душа  Ниви  дзвінкою  піснею  орачів  та  сівачів:

[color="#ff0000"] [b][i]„Добрий  вечір  вам,
чи  ви  раді  нам?
Ми  не  самі  йдем,
ми  Козу  ведем...

Де  Коза  ходить,  
там  жито  родить".[/i][/b]
[/color]

*
[i]«-  Ой  Див,  Див  та  Ладо,
Та  повідай,  Козле,  правду!
-А  ми  просо  сіємо,  сіємо,
Ой  Див,  Ладо,  сіємо,  сіємо»…[/i]
І  битиме    Коза  рогами  довкола  Новорічної  верби,  смереки  чи  сосни,  що  в  часи  старожитні  символізувала  Прадерево  Світу,  з  корінням  захованим  глибоко  під  землею,  а  кроною  розкиданою  геть  по  всій  Зоряній  Галактиці,  і  чекатиме  Коза  першої  борозни  на  святі  Овсяни  Малої  :
[i]«Ой  у  борі,  борі
Там  сосна  стояла,
Зелена,  кучерява,
Ой  овсень!
Їхали  бояре,
Та  й  сосну  зрубали,
Дощечки  пиляли,
Мостики  мостили,
Сукном  застеляли,
Цвяхом  забивали.

-А  кому  ж  там  їхать,
Їхати  мостами?
[color="#ff0000"][b]-Їхать  Овсеньо́ві
Та  Новому  року»!
[/i][/b][/color]
Пронесуть  бистроногі  коні  сосновими  мостами  Новий  рік  і  піднімуть  до  Неба  білу  віхолу.  Тоді  ж  озирнеться  прощально  новорічне  Сонце  на  остання  зорі  в  сузір’ї  Стрільця-Перуна  і  Годувальниця  Світу-  Лада  сповиє  останнє  немовля  –  животворну  Воду-Лелю.  Тоді  слов’янський  люд  рубатиме  на  річці  ополонку  і  рядитиме  Водосвяття  (6  січня  за  старим  стилем).  Від  цього  дня  на  устах  в  усіх  буде  наймення  богині  Води,  а  п’ятий  день  на  тижні  –  стане  святим  днем  її  творчої  праці.

[i]«Ой  на  річці,  на  бистринці,
Плинуть  листи  написані:
-Господинейко,  одчиняй  двері,
Маєш  гостойки  в  свойому  дворі.
Одчиняй  двері  все  тисовії,
Стели  килими  та  все  новії,
Маєш  гостойки  вельми  світлії.

До  тебе  йде  свята  П’ятінка,
Дарує  тебе,  як  та  матінка.
В  комори  іде  замиканії,
Одчиня  скрині  мальованії.
У  одну  кладе  тонке  прядиво,
У  другу  кладе  біле  полотно,
У  третю  кладе  добреє  сукно.

Свята  П’ятниця  дари  дарувала,
Бо  господинею  мудрою  була,
Що  у  п’ятницю  кужіль  не  пряла,
Хустя  не  прала,  в  золу  не  клала»[/i]

У  народі  кажуть,  що  на  саме  Водосвяття  і  опісля,  щоп’ятниці,  на  можна  прати  на  річці  білизну,  бо  в  цей  день  божа  Леля  творить  «живу»  воду  і  змагається  з  брудною  талою  «мертвою»  водою  –  Мореною  .  А  відтак,  хто  перешкодить  Лелі,  той  накличе  на  себе  її  гнів.  Господиня-Україна  назове  Лелю  «Меланкою,  вродливою  панянкою».
«Меланка,  вродлива  панянка»  скликатиме  з  рідних  осель  розчулені  душі  «святок»і  накаже  їм  збиратися  узворотню  дорогу  на  небесні  луки  бога  Сварога.  О,  на  тих  райських  луках  є  де  розвернутися  Золотому  Плугу!  Там  теж  святкуватимуть  Овсяну.  А  щоб  добрим  був  урожай,  земляни  проводжатимуть  своїх  родичів  «Голодною  Кутею»:  з  пшеничного  зерня,  мовляв,  не  перевелося    ще  у  нас  «сій»-зерно;  маку  –  пам’ятаємо  про  тих,  що  сплять  сном  солодким,  вічним;  і  меду  –  живемо  у  статку,  «з  медом  по  вінця»!  А  що  у  нас  «голодна  кутя»  -  не  здивуйте,  бо  після  багатих  та  довгих  свят,  то  ваша  послідня  їжа…
І  не  здивують  «святки»,  подякують  Господарю  за  шанування,  а  його  Господині  –  за  частування,  а  їх  діточкам  –  за  дзвінке  щедрування:

[i]«Ой  над  Дунаєм,  над  береженьком
Стоїть  там,  стоїть  світлонька  нова,
Світлонька  нова,  гей,  оріхова.
А  в  тій  світлоньці  сама  ґаздиня.

Ой  знати,  знати,  що  за  ґаздиня,
В  неї  челядка  вся  в  золоті  ходить,
В  неї  коники  все  воронії,
В  неї  возики  все  кованії.

А  в  тій  світлоньці  саме  столове.
Поза  столове  видять  особе,
Все  ремісники,  самі  шевцове.
Ой  ладять,  ладятьчервін-сап’янець
Ой  ґаздиненці,  преясній  Пані.

На  Дунаєчку,  край  бережечку
Преясна  Пані  там  чаші  мила.
Гей  мила,  мила  та  й  говорила.

-Гей,  чаші  мої  горіховії!
Гей,  чаші  мої  дрібні,  злотії!
Не  буду  ж  я  вас  так  дуже  мити,
Бо  буде  із  вас  Пан  ясний  пити.[/i]

*
[i]
-Уставай,  Муже,
Не  спи  байдуже,
Дали  нам  свята
Добра  багато  –  
Будемо  жити,
Добро  ділити!
[/i]
Посвітліють  від  щастя  за  нащадків  своїх  душі  предків  –  «  святок»  і  знову  засяють  на  Небі  зоряні  світила,  поселені  на  усіх  12-ти  сузір’ях  Сварога-Зодіаку.

З  авторських  матеріалів  [b][i]"За  нашим  звичаєм  Бога  величаєм:Зима"  [/i][/b]
(у  рукописі,1996)


адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=769444
Рубрика: Поетичний, природний нарис
дата надходження 03.01.2018
автор: Сіроманка