«ПОКОТИСЯ, ПЕРСТЕНИНО, ПО ЗЕЛЕНІМ ДУБ’Ю» (сценарій весілля в Галичині)

[b](авторський  сценарій  радіопрограми,  присвячений
 традиційному  весільному  обряду  Галичини)*[color="#ff0000"][/color][/b]

                     [color="#ff0000"][b][i]З  Архіву  Львівського  радіо
[/i][/b][/color]
[b]Ведучі  (разом):[/b]-  Ой  заграйте,  ангелочки,
В  золотії  гуселочки.
[b]Ведучий:  [/b]-  Бо  у  хаті  в  нас  гостина  –  
Від  Божого  Сина.
[b]Ведуча:  [/b] -  Для  божого  плоду,  
Пречистая  Мати,
благослови  роду  –  

[b]Ведучі  (разом)[/b]:-  Весілля  відгуляти!

[b]Ведучий:[/b]  Шлюби  Галичини  найчастіше  укладали  в  осінні  місяці,  весною  ж  і  влітку  одружувалися  рідко,  бо,  як  сказано  в  народному  прислів’ї:
[b]Ведуча:[/b] «Хто  в  Петрівку  п’є  горілку,
Той  зимою  без  чобіт».
[b]Ведучий:[/b]   З  приходом  календарного  свята  Покрови  звучали  у  піснях  шлюбні  мотиви:
[b]Ведуча:[/b] «-  Покровонько,  Покровонько!
Покрий  мені  головоньку,
Щоб  я  була  жіночкою,
Щоб  жилось  мені  з  лихвою,
З  чоловіком  молоденьким
І  з  дитяточком  маленьким».
[b]Ведучий:  [/b] З  приходом  осіннього  посту  (кінець  листопада  –  грудень)  весілля  припинялися.  З  цього  приводу  побутує  прислів’я:
 «До  Дмитра  дівка  хитра».
[b]Ведуча:[/b] На  що  дівчата  відповідали:
«А  після  Дмитрища  я  ще  хитріша».
[b]Ведучий:[/b]Галицькі  парубки  кепкували  з  дівчат,  яких  не  засватали  восени:
«-  Ой  не  маю  парубонька,  не  маю,  не  маю,
Відай  мене  Господонько  не  прийме  до  раю».
[b]Ведуча:[/b] Зимою  весілля  «гуляли»  у  січні-лютому  –  «на  м’ясниці».  Коли  приходила  «масниця»  весілля  змовкали.  
[b]Ведучий:[/b] На  Галичині  був  відомий  звичай  чіпляти  дівчатам  [b][i]«колодку»[/i]  [/b]на  свято  «Колодія»:  до  дерев’яної  колодки  парубки  прив’язували  мотузки  і  волокли  її  до  двору  дівчини,  питалися  дозволу  зайти  і  кидали  колоду  біля  порога,  а  самі  заходили  до  хати.  Дівчина  подавала  вечерю.  Після  вечері  вона  чіпляла  до  рук  коханого  стрічку.
[b]Ведуча:[/b] «-  Ой  кувала  зозуленька  у  Львові  на  ґанку,
Прийди,  прийди,  мій  миленький,  по  свою  коханку!

Ой  кувала  зозуленька  в  лісі  на  дубочку.
Прийди,  прийди,  мій  миленький,  змережу  сорочку!»

[b]Ведучий:  [/b]На  Великдень  дівчина[b]  [i]«віддавала  колодку»:[/i][/b]  вишивала  хустину  і  сорочку  та  виписувала  10  писанок,  за  що  отримувала  від  парубка  дарунок.
[b]Ведуча:[/b] Так  починалося  передвесільне  дійство,  що  у  Галичині  називалося  [b][i]«Зальоти».[/i][/b]
[b]Ведучий:[/b]Треба  було  старостам  налагодити  [b][i]«згодини»[/i][/b]  -  розвідати  про  наміри  батьків  нареченої  та  домовитися  з  ними  про  віно  молодої.
[b]Ведуча:[/b] Успіх  «згодин»  залежав  від  багатьох  прикмет  та  ознак.
[b]Ведучий:[/b]Так  старости  для  удачі  вирушали  до  дівчини  рано  на  світанку,  щоб  ніхто  не  перейшов  дорогу  з  порожнім  відром.
На  Львівщині  –  понеділок  вважався  найкращим  днем  для[b][i]сватання.[/i][/b]
[b]Ведуча:[/b] «-  Ішов  милий  доріжкою,  я  рожу  ломила,
Скинув  шапку,  поклонився:  не  журися,  мила.
Не  шукай  си,  милий  любку,  з  сивими  волами,
А  шукай  си,  милий  любку,  з  чорними  бровами.
А  я  собі,  мій  миленький,  таки  розбираю.
А  я  собі  в  своїм  роду  таки  величаю!».
[b]Ведучий:[/b] Під  час  розмови  з  батьками  дівчини  старостам  не  можна  було  перейти  за  сволок  хати,  бо  це  лиха  ознака  і  дічина  не  згодилася  б  піти  за  парубка,  навіть  якби  він  і  подобався  їй.
[b]Ведуча:[/b] «-  А  де  твої,  парубочку,  коні  ночували?
У  дорозі,  при  порозі  каміннє  глодали…
[b]Ведучий:[/b] -  Ой  у  себи,  моя  мила,  у  себи,  у  себи,
Усідлав-єм  кониченька  їхати  по  тебе».
[b]Ведуча:[/b] Коли  ж  під  час  [b][i]«згодин»[/i][/b]  досягалася  попередня  згода  у  домі  молодої  [b][i]«запивали  могорич».[/i][/b]  Відмовляючи  сватам.  Дівчина  не  приймала  могорич,  не  подавала  гостям  чарки,  а  ще  підносила  макогона  на  те,  «аби  облизали».

[b]Ведучий:[/b]«-  Ой  втратив  я  три  обіди,  четверте  сніданє,
А  все  тото  через  тебе,  моє  закоханє.

[b]Ведуча:[/b]  -  А  я  рожу  поморожу,  шильвію  потичу,
Я  такого  закоханя  нікому  не  зичу».

[i](Звучить  спів  «Коло  мої  хати  зацвіли  блавати»).[/i]

[b]Ведучий:[/b]            Та  як  дівчина  мовить:
[b]Ведуча:[/b] -  Моя  воля  зволяє!
[b]Ведучий:[/b] -  «…  кладуть  молодєтам  руки  докупи  так,  єк  витают  си,  а  старости  перетинают  хлібом  з  долини  вгору  –  
[b]Ведуча:[/b] «аби  всьо  росло  вгору»  -  
[b]Ведучий:[/b] так  приказуют  –  [i]і  се  є  заручини[/i]».
[b]Ведуча:[/b] На  заручинах  наречені  обов’язково  споживали  яєчню,  дбаючи  про  майбутнє  продовження  свого  роду.
Після  заручин  у  церкві  тричі  оголошували  «заповіді»  -  сповіщали  громаді  намір  молодят.  Звичайно,  в  суботу  молодята  йшли  до  церкви  на  «Отче  наш».  А  батьки,  в  свою  чергу,  несли  священику  по  дві  хлібини  та  по  курці,  а  ще  грошей  «за  звичаєм».
По  «першій заповіді»  у  хатах  молодих  вже  дбали  про  весілля.
[b]Ведучий: [/b]Галичина  з  сивої  давнини  успадкувала  традиції  роздільного  весілля,  коли  всі  перед  шлюбні  дії  відбувалися  одночасно  в  обох  домівках  молодих.  Посвята  в  подружжя,  що  здійснювалася  у  колі  кожного  весільного  коллективу  родичів,  наповнена  глибоким  релігійно-магічним  дійством.
[b]Ведуча:[/b]Благословляючи  молодих  на  шлюб  їх  садовили  посеред  хати  на  діжу,  а  навколо  них  родина  виконувала  круговий  танець  –  «затанцьовувала  весілля»,  магічним  колом  родинної  любові  оберігаючи  наречених  від  злого  духа  і  нечистої  сили.  Мати  в  цей  час  кропила  –  очищала  їх  водою  та  посипала  зерном  на  «плід  і  статок».
[b]Ведучий:[/b]До  речі,  ритуальне  кроплення  молодих  водою  як  старожитній  оберіг,  відоме  усьому  праслов’янському  світові.
Згодом,  коли  давній  слов’янин  пізнав  дар  хлібного  зерняти,  виник  і  зберігся  по  сьогодні  обряд  посипання  молодих  зерном.
[b]Ведуча:[/b] Відгомін  давнини  вчувається  і  в  самому  обряді  «благословення  молодих»,  коли  коллектив  родичів  напучує  своїх  дітей  на  спільне  сімейне  життя.  Відбувається  щось  на  зразок  «общинного  благословення».  Колись  цей  обряд  виконував  старійшина  роду,  далі  –  староста  громади.  Тепер  цей  обов’язок  виконує  весільний  староста.
[b]Ведучий:[/b]«-  Просить  та  панна  (той  пан)  насамперед  місяця  ясного  і  сонця  красного,  своїх  дєді  і  неню,  братіків,  сестриць,  матек,  вуйків,  панашок,  роду  ближнього  і  дальнього,  щобисте  їй  (йому)  благословили  барвінок  на  вінець».  
[b]Ведуча:  [/b] Батьки  і  родина  хором  відповідали:
[b]Ведучі  (разом):[/b]  -  Най  Біг  благословить!
[b]Ведуча:  [/b] Так  починався  обряд  «виплітання  вінка».

«-  Ой  мовит  отець,  мовит:
[b]Ведучий:[/b]-  Най  го  Бог  благословит,
З  божиими  ангелими,
З  добрими  сусідами.

Ой  мовит  мати,  мовит:
[i]Ведуча:[/i]-  Най  ї  Бог  благословит,
З  божими  ангелами,
З  добрими  сусідами».

[i](Звучить  спів  «Де  ти  ріс,  барвіночку»).[/i]

А  відтак  бере  ненє,  а  як  нема,  то  матка  (та  жінка,  що  має  вінчати  молодих)  колочє  у  решето  і  густку  соли,  кладе  на  подушку,  а  й  несе  на  лавицю  коло  вікна,  стелитси  на  коліна  і  зачинає  шити  вінок».
[b]Ведучий:[/b]Ви  помітили,  що  Галичина  приймала  «вінкоплетини»  не  тільки  з  рук  невінчаних  дівчат,  а  з  руки  літньої  жінки,  що  мала  благополучний  досвід  «матері  роду»  і  заворожувала  вінки  молодят  на  подібне  благополуччя.
[b]Ведуча:[/b]  Обряд  «вінкоплетин»  традиційно  поєднаний  з  хлібом  та  зерном  –  символами  ситності  і  плідності.  Під  час  виття  вінка  наречена  сиділа  за  столом,  а  на  колінах  тримала  миску  з  пшеницею,  де  горіла  свіча.  Інколи  нареченій  розчісували  косу,  садовлячи  її  на  коновку  з  водою  і  подушку.
Сплетений  вінок  клали  на  хліб,  під  нього  барвінок  на  хустку  –  все  це  клали  у  решето,  а  потім  надівали  на  голову  і  «вінчали».
[b]Ведучі(разом):[/b] «-  Вінчаєм  тебе
Щастєм,  здоровлєм,
Іс  сим  вінком
І  довгим  віком,
Абис  була  красна,
як  весна,
а  здорова,  як  вода,
а  багата,  як  земля».

[i](Звучить  спів:  «Ходжу  я  по  гаю»).[/i]

Ведучий: Досі  співали  сумно,  а  тепер  сміються:
[b]Ведуча:[/b] «-  Будь  космата,  як  вівцє,
А  до  року  –  баранцє.
Коли  молоду  заплетуть  під  вінок  у  кіски  і  як  не  розплете  си  до  тижня,  то  з  того  вороже,  що  не  буде  до  року  дитини.  А  як  ми  розплела  зараз  по  слюбі,  то  буде  мати  дитину  борзо».
[b]Ведучий:  [/b] В  окремих  районах  Галичини,  в  той  час,  коли  молодій  заплітали  косу,  в  хаті  нареченого клали  на  лаву  ярмо,  зверху  подушку,  на  неї  сідав  молодий  і  його  теж  «вінчали»  вінком.
[b]Ведучі(разом):[/b] «  -  Стань,  синочку,  на  кладочку,
Скликай  свою  родиночку.
[b]Ведучий: [/b] -  Приступися,  роде,  к  столу,
Поклонися  вінку  мому.
[b]Ведуча:[/b] -  Сходить  отець  д’  столу,
Кланяєся  долу  –  
Просить  Бога  долю.
[b]Ведучий:[/b]-  Сходить  мати  д’  столу,
Кланяєся  долу  –  
Просить  Бога  долю.
[b]Ведуча:[/b] За  нев  вшитка  родинонька
І  найближча  сусідонька».
[b]Ведучий:[/b]          «Вінкоплетини»  супроводжувалися  засторогами  та  прикметами.  
На    здоров’я  молодих  у  вінок  уплітали  часник,  що  за  повір’ям,  
«усі  хвороби  випікає  та  душу  в  тіло  повертає».  А  ще  вінок  молодої  
злегка  змащували  медом,  аби  «була  мужеві,  як  мід  солодка».
[b]Ведуча:[/b] До  старожитніх  українських  оберегів  належали  також  біле  
полотно  і  кожух.  Вони  оберігали  «княжий  посад»  молодих.
З  комори  до  хати  на  простеленому  білому  полотні  староста  вів  
молоду,  що  тримала  дві  хлібини  на  тарелі.

[i](Звучить  спів  «Ой  летіли  гусоньки  через  сад,
Час  тобі,  Марусенько,  на  посад»).[/i]

[b]Ведуча:[/b] Батьки  сиділи  біля  столу  з  «прощеним»  хлібом.  Староста  з  молодою  зупинявся  проти  них  і  виголошував  «прощу»:
[b]Ведучий:[/b] «-  Ви,  тату,  і  ви,  мамо,
стала  тота  дитина  перед  Вас
і  просить,  аби  їй  відпущали…
Може,  коли  вона  вас  не  слухала,
або  вамзгнівила»…
[b]Ведуча:[/b] Молода  тричі  кланялася  батькам,  цілуючи  їм  руки  під  жіноче  ладкання.

[i](Звучить  спів  «Шуміла  ліщина,  як  ся  розвивала,
Плакала  дівчина,  як  ся  віддавала»).[/i]

Поки  молода  «на  посаді»  вмивалася  сльозами,  у  хаті  молодого  стояв  батько  з  хлібами  під  пахвами  –  вітав  сина  «на  посаді»  такими  словами:
[b]Ведучий:[/b] «  -  Вітаю  ті  ні  золотими,  ні  червоними,
Но  щастєм  і  здоров’єм,  щобись  мав  сі,
Як  та  свята  земелька…».

[b]Ведуча:[/b] «  -  Рубай,  дружбо,  барвіночок,
Клади  у  снопочок,
Бо  се  перший  та  й  послідній
Дитині  віночок.
[b]Ведучий:[/b] -  Донечці  віночок,
[b]Ведуча:[/b] -  Синочку  віночок,  -  
[b]Ведучі  (разом):[/b]                -  А  пароньці  молоденькій
             Княжий  по  садочок»!
[b]Ведучий:[/b] Для  посаду  «Князя»  чи  «Княгині»  свати  ставили  на  покуті  сніп  необмолоченого  жита  і  застеляли  лаву  кожухом.
«Князь»  і  «Княгиня»  справляли  свій  останній  [b][i]«вечір  молодечий»[/i]…[/b]
[b]Ведуча:[/b] …  та  [b][i]«дівич-вечір».
[/i][/b]
[i](Звучить  спів  «Ой  летять  галочки  да  у  три  рядочки»
або  «Ой  чого  ж  ти  плачеш,  молодая  дівко  Марусю»)
[/i]
[b]Ведучий:[/b] У  колі  дівчат  та  парубків  при  неодмінній  опіці  літніх  людей  готувалися  на  вечорах  обрядові  весільні  символи:[b]  [i]«вильце»  і  «коровай»[/i].[/b]
[b]Ведуча:[/b] «  -  Ой  ми  вбрали  деревечко
Тими  калачами,
Аби  наші  молоденькі
Були  багачами».
[b]Ведучий:[/b]«…  Злагоджений  вершок  з  сосни,  або  з  черешні  з  кількома  паростками,  великий  на  локоть  (  з  цвинтаря  не  мож  брати,  бо  то  мертве  місце),  кладуть  на  калач,  тай  застромлюют  ту  гилю,  прив’єзуют  до  шпильців  овес,  калину,  барвінок.  Се  називає  си  Деревце».
[b]Ведуча:[/b] Прикрашене  вильце  з  давніх  давен  служило  символом  розвиненої  дівочої  вроди.  «Виття  вильця»  давало  знати,  що  молода  «Княжа  пара»  збирається  «звити    собі  нове  гніздо  -  нову  сім’ю».
[b]Ведучий:[/b] «  -  Ой  у  лузі,  в  лузі  ходило  два  друзі.
Носили  топірці  у  правій,  у  ру́ці.
Тисали,  рубали  дерево-ожину,
Ой,  чи  любить,  чи  візьме
Той  Василь  Галину.
[b]Ведуча:[/b]  -  І  пірне,  і  ви́рне  дерево  добірне,
Ой,  і  любить,  і  візьме
Той  Василь  Галину».
У  хаті  молодого  «вильце  в’ють»    бояри,  світилки  та  свашки.  Староста  виносить  «вильце»  і  ставить  його  на  стіл.  Старший  «боярин»  каже:
[b]Ведучий:[/b]-  Пане  старосто,  благословіть  молодому  вильце  вити.
-  Бог  благословить!  -  …
[b]Ведуча:[/b] …  відказує  староста  тричі.
Дружба  чіпляє  на  верху  вильця  кілька  житніх  колосків.  «Звивши»  молодому  «Князю»  символічний  образ  молодої  «Княгині»так  зване  «тривольцеве  деревце»,  себто  галузку  з  трьома  гілочками  –  свашки  та  світилки  приспівують:
«  -  Як  ми  Василеві  вильце  вили,
Соснові  бори  вирубали,
Червону  калину  виламали,
Хрещатий  барвінок  вищипали».
Співаючи,  дівчата  водять  довкола  «вильця»  хоровод.
[b]Ведучий:[/b] «Ходня  коло  зеленистого  дерева  входила  в  старослов’янський  весільний  ритуал  і  весільне  вильце  слугувало  заміною  цього  звичаю  в  зимовий  час…
Ходня  коло  дерева,  що  малась  у  зв’язку  з  ушануванням  дерев,  нітрохи  не  виключала  обрядів  культу  бога  Сонця».
[b]Ведуча:[/b] В  епоху  старожитності  світилка  молодого  тримала  при  витті  вильця  родинний  меч.  Пізніше  –  козацьку  шаблю,  перевиту  калиновим  листом  і  гронами,  присвічену  свічками.  Поруч  козацької  шаблі  замаяне  вильце  вдавало  собою  похідну  хоругву,  під  якою  збиралася  дружина  «бояр»  на  чолі  зі  своїм  молодим  привідцею-«Князем».  
Чи  не  тому  в  певних  регіонах  України  ще  й  досі,  вирушаючи  до  молодої,  «поїзд»  молодого  везе  попереду  ритуальне  деревце.
[b]Ведучий:[/b] «  -  Ой,  Галинко,  серце
Викупи  деревце»!
[b]Ведуча:[/b] Молода  «Княгиня»  викуповувала  свою  «волю»  щедрими  дарами  –  на  замаяне  вильце  підвішувала  сорочку  та  хустку  для  молодого  привідці-«Князя».
[b]Ведучий:[/b] «-  …Нема  того  й  у  Львові,
Що  в  Галини  на  столі  –  
І  пшеничний  хліб,
І  солодкий  мід,
І  зелене  вино
Вгору  сі  вило.
А  ми  їжмо,  пиймо,
Веселенько  жиймо»!

[b]Ведуча:[/b]«Який  біс  жениться,  а  нам  коровай  тулить»,  -  
[b]Ведучий: [/b]...  примовляють  молодиці,  ті  що  живуть  у  мирі  за  першим  чоловіком,  і  приступають  до  печі  «тулити»,  чи  то  «бгати  коровай».
[b]Ведуча:[/b] «  -  Дай,  Боже,  щасливо,  здорово,  весело,
У  добрий  час  зачєти,
А  ще  в  лучший  скінчити…

А  в  нашої  печі
Золотії  плечі,
А  срібнії  крила,
Щоб  нам  коровай  гнітила»!
[b]Ведучий:[/b]Піч  вимітається  не  кочергою,  а  вінчиком  –  щоб  молоді  багато  жили.
«  -  Благословіть,  мати,
Діжу  погуляти.
[b]Ведуча:[/b]  -  Бог  благословить!

Ой  раю,  ти  наш  раю.
Пшеничний  короваю:
З  семи  кирниць  водиця,
З  семи  стогів  пшениця»…

[i](Звучить  спів  «Ой  короваю-раю»).[/i]

[b]Ведучий:[/b] Посадивши  коровай  до  печі,  коровайниці  становлять  посеред  хати  ослін,  носять  кругом  ослона  порожню  діжу  і  примовляють:
[b]Ведуча:[/b] «  -  Ой  піч  стоїть  на  стовпах,
Діжу  носять  на  руках:
З  щасливою  годиною
І  всенькою  родиною  –  
Із  близькою-далекою,
Із  бідною-багатою...».
[b]Ведучий: [/b]Ставлять  діжу  на  ослоні  і  через  неї  цілуються  навхрест.  Помічають,  коли  репнеться  коровай,  то  хтось  у  молодят  швидко  помре.
[b]Ведуча:[/b] «  -  Трійця  по  церкві  ходила,
Спаса  за  руку  водила:
-  Іди,  Спасе,  до  нас,
Буде  все  гаразд»!
[b]Ведучий:[/b] У  коровай  молодого  втикали  «тривольцеве  деревце»,  прикрашене  яблуками  –  символами  плідності  і  достатку.
[b]Ведуча:[/b] «  -  Куди  йдеш,  короваю?
[b]Ведучий:[/b] -  По  дівку.
[b]Ведуча:[/b]  -  А  чи  маєш  медівку?
А  чи  маєш  музики  грайнії?
А  чи  маєш  свашоньки  співнії?
А  чи  маєш  старости  мовнії?
[b]Ведучий:[/b]-  Маю,  ой  маю!
До  красної  дівки  гуляю»!

[b]Ведуча:[/b] «У  неділю  рано-вранці  ясне  сонце  сходить,
Молодий  привідця  з  братством  коники  виводить.
[b]Ведучий:[/b]  -  Гей  сідлайте,  браття,
Коні  воронії.
Їдем  добувати
Личка  рум’янії»!
[b]Ведуча:[/b] У  маєві  весільної  хоругви,  де  на  чистій  блакиті  неба  грає  гаряче  сонце,  вирушає  «поїзд»  молодого  привідця-«Князя»  у  супроводі  своєї  «дружини»  –  бояр,  світилок  та  свашок  –  до  хати  молодої  «Княгині».
[b]Ведучий:[/b] «  -  Ой  чому  ж  ти,  зозуленько,  не  куєш,
Чи  ти  собі  слабу  весну  віщуєш?
[b]Ведуча:[/b]  -  Ой  чому  ж  ти,  молоденька,  не  плачеш,
Чи  ти  більше  свої  коси  не  бачиш»?
[b]Ведучий:[/b] Як  тільки  у  неділю  рано  зійде  ясне  сонце,  постукають  друженьки  до  «Княгині»  у  «віконце»  -  русу  косу  чесати,  «під  вінець»  убирати.  А  як  молода  прибереться  –  увесь  світ  стрепенеться.

[b]Ведуча:[/b] «  -  Ой  сідай,  Марусенько,  на  стілець,
Розчешемо  жовту  косу  під  вінець.

[i](Звучить  спів  «Ой  че-че-че,  жовта  косо…»).[/i]

[b]Ведучий:[/b]  -  Подай,  матінко,  гребінця
Розчесати  косоньку  до  вінця.
Подай,  матінко,  водиці
З  винного  колодязя-криниці
До  сестриці  русої  косиці».

[i](Звучить  спів  «Ой  вінку,  вінку,  з  рути,  з  барвінку»).
[/i]
[b]Ведуча:[/b] «  -  Дівчинонька-паняночка,
Козаченько-пан.
Шукай  собі,  козаченьку,
Такої,  як  сам.
[b]Ведучий:[/b] -  Ой  виїздив,  дівчинонько,
Увесь  білий  світ.
Да  не  знайшов  да  такої,
Як  ти,  білий  цвіт».

[i](Звучить  спів  «Надворі  терен  тешуть,
А  в  хаті  –  косу  чешуть»).[/i]

[b]Ведуча:[/b] «  -  Станьте,  мамо,  на  ножета
Вінець  доні  уложити,
На  молоду  голівоньку,
Рано-вранці  до  шлюбоньку».
[b]Ведучий:[/b] «  -  Ой  для  кого  черешенька  саджена,
Ой  для  кого  Марусенька  ряджена?
[b]Ведуча:[/b]  -  Для  милого  черешенька  саджена,
Для  милого  Марусенька  ряджена!».

[i](Звучить  спів  «Чуйте,  коні,  по  селі…»).[/i]

[b]Ведучий:[/b] У  неділю  «Княжа  пара»  бере  у  церкві  шлюб,  вінчається  шлюбними  вінцями.

[i](Звучить  спів  «Ой  на  горі  бай  церковця  стояла»).[/i]

[b]Ведуча:[/b] Коли  священик  дає  шлюб,  молодята  тримають  в  руках  великі  палаючі  свічі.
[b]Ведучий: [/b]«Як  вони  горять  однаково  –  то  обоє  будуть  жити  довго,  а  як  одна  горить  темніше,  або  швидко  гасне  –  то  той  швидше  помре».

[i](Звучить  спів  «Клади,  лебедонько,  білую  руку,
Білую  руку  та  й  на  обруку.
Годі,  лебедонько,  крила  стинати,
В  парі  з  лебедиком  будеш  літати»).[/i]

«  -  Чи  я  ж  тобі,  Марусенько,  вельми  люб,
Що  ти  зо  мнов,  красице,  брала  шлюб,
Під  царським  вінцем  стояла,
За  правую  рученьку  тримала.

[b]Ведуча:[/b]    -  Ти  ж  бо,  мій  любий,  золот-перстень  узяв
Та  й  на  мою  рученьку  перейняв»!
[b]Ведучий:[/b] Священик  покриває  голову  молодої  хусткою.
[b]Ведуча:[/b]А  свекруха  кладе  їй  на  шию  намітку  і  перев’язує  попід  пахи,  мовляв,    «признаю  тебе».
[b]Ведучий:[/b] «Княжа  пара  виходить  на  поріг  церкви,  єднає  свої  душі  у  шлюбному  поцілунку,  обдаровує  весільну  громаду  всілякими  солодощами».
[b]Ведуча:[/b] …А  весільна  громада,  в  свою  чергу,  кидає  під  ноги  молодятам  запашні  квіти,  золото-зерня  і  дзвінкі  дукати,  «щоб  життя  було  багатим».
(Звучить  спів  «Гоя,  матінко,  гоя»).
[b]Ведучий:[/b] «  -  Лети,  соколоньку,  та  й  поперед  нас  –  
Неси,  неси  батеньку  вісточку  од  нас.
[b]Ведуча:[/b]  -  Що  вже  його  діточки  ся  звінчали,
На  білому  рушничку  стояли,
Золоті  перстенечки  міняли».

[i](Звучить  спів  «Там  за  горою,  за  високою…»).[/i]

За  стародавнім  звичаєм  по  вінчанню  молоді  верталися  додому  порізно.  А  на  порозі  рідної  хати  їх  переймали  батьки.
[b]Ведучий[/b]: «  -  Вийди,  матінко,  з  хати
Вівсиком  посипати,
На  жито-пшеницю,
На  гусей  вереницю,
На  вівці,  на  баранці,
На  сини-кучерявці»!
[b]Ведуча:[/b] Після  невеликої  гостини  та  благословення  родини,  «поїзд»  молодого  «Князя»  в  оточенні  «дружбів-бояр»  вирушав  до  воріт  молодої  «Княгині»  і,  як  правило,  знаходив  їх  міцно  замкненими.
[b]Ведучий:[/b] «  -  Здвигнулися  сіни,
Як  бояри  сіли.
Ще  дужче  здвигнуться,
Як  меду  нап’ються.
Не  наступай  Литва,
Буде  з  вами  битва:
Будем  бити,  воювати  –  
Та  й  княгині  не  давати».
[b]Ведуча:[/b] «  -  Наїхали  молоді  бояре
На  наш  двір.
[b]Ведучий:[/b]  -  Пізнавай,  Марусенько,
А  де  твій?
[b]Ведуча:[/b]  -  Що  в  синьому,  на  сивому  –  
То  не  мій.
А  що  в  голубому  та  на  вороному  –  
То  то  мій»!

[i](Звучить  спів  «Роздвигай,  свату,  хату…»).
[/i]
-  Застилайте  тесовії  столи,
Накладайте  пшеничнії  хліби,
Наливайте  мед-вино  в  кубки,
Сподівайтеся  гостя  любого,
Гостя  любого  –  мого  зятенька.
У  нас,  на  Галичині,  зятя  у  домі  молодої  зустрічали  у  вивернутому  кожусі  з            медом  і  хлібом.
[b]Ведучий:[/b] «  -  Гей,  тещенько,  моя  матінко,
Чим  ти  мене  ударуєш?
[b]Ведуча:[/b] -  Дарую,  зятю  дочку,
Як  білую  лебідочку  –  
На  солодкім  медочку».
[b]Ведучий:[/b] Поволі  «поїзд»  рушиться,  поволі  «ворота»  рушаться.  Вже  бачте  і  теща  «перепила»  зі  своїм  зятем  красуню-доню  за  пару  червоних  чобіт,  -  аж  на  зміну  їй,  супроти  «дружини  молодого  князя»  стає  старший  брат  молодої  «Княгині».
«Князь»-молодий  готує  «викуп».
[b]Ведуча:  [/b] «  -  Татарин,  братик,  татарин.
Продав  сестру  за  дари,
Наробив  єсь  дива  –  
Узяв  бочку  пива.
[b]Ведучий:[/b] -  За  красную  дівочку  –  
Солодку  медівочку,
Із  винного  вильця
Повненькі  барильця,
Ще  й  тисячу  злотом  –  
За  пишную  вроду,
За  рідну  сестрицю,
За  русу  косицю».
[b]Ведуча:[/b]Останній  «мур»  у  фортеці  «Княгині»  подолано.  «Ворота»  відчинені  перед  «дружиною  Князя.  «Княжа  пара»  сідає  на  свій  «спільний  весільний  посад».
«-  Частуй,  матінко,  зятя,
Лиш  негірковгорілков,
Лем  солодков  медівков».

[i](Звучить  спів  «Не  пий,  зятейко,  не  пий,  душечко…»).[/i]

[b]Ведучий:[/b]Заворожуючи  «Княжій  парі»  на  посаді  щасливу  долю,  весільна  громада  чимдуж  гуляє  і  співає  на  повні  груди:
«  -  Заграйте  ми,  музиченьки,  в  колонько,  в  колонько ,
Та  най  ми  сі  развеселит  моя  головонька»

[i](Звучать  народні  коломийкові  співи).
[/i]
У  багатоголосся  весільних  коломийок  дзвінко  вливається  голос  матері  молодої.  Юрба  раптово  змовка,  танок  уривається.

[i](Звучить  спів  «Щастя-долі  вам  бажаю  при  кожній  потребі»).[/i]

Мати  з  батьком  приступають  до  «княжого  посаду»  з  «повницею»  -  повними  жменями  добра…

[b]Ведуча:[/b]        «  -  Вітаємо  ті,  зятеньку  –
                                           З  повними  повноньками,
[b]Ведучий:[/b]        -  …  з  житніми  хлібоньками,
[b]Ведучі  (разом):[/b] -  Щирими  словоньками!
[b]Ведуча:  [/b] -  Із  долею  щасливою.
[b]Ведучий:[/b]  -  Із  доброю  годиною.
[b]Ведуча: [/b] -  Будь  здоровим,  як  вода,
А  веселим,  як  весна,
А  маєтним,як  земля».

[i](Звучить  спів  «Ой  ніхто  так  не  співає…»).[/i]

[b]Ведучий:[/b] При  вітанні молода  подає    «перепиваючій»  родині  келишок,  проте  сама  не  п’є,  бо  то  не  годиться  «на  посаді»  сидіти  з  хмільною  головою.
(Звучить  спів  «Ой  дай,  Боже,  в  добрий  час…»).
[b]Ведуча:[/b] «Старший»  дружба-боярин  уносить  з  комори  «коровай».  Несе  на  широкій  тарелі  і  тримає  над  головою.
[b]Ведучі  (разом):[/b] «  -  Несемо  тебе,  короваю,
Як  сонечко  красне  над  гаєм,
Щоб  вився  по  небокраю,
Як  душа  по  небеснім  раю!
Щоб  плив,  як  те  сонце  по  водиці,
Щоб  ніс  нам  радість  по  світлиці».
[b]Ведуча:[/b] Одчинивши  двері,  старший  боярин  каже:
[b]Ведучий:[/b] -  Панове  старости,  благословіть  коровай  на  посад!
[b]Ведучі  (разом):[/b]  -  Бог  благословить!
«  -  Вийся,  короваю,
Ще  вище  від  гаю,
Як  душа  по  раю,
Як  рибонька  по  Дунаю.
[b]Ведуча:[/b]  -  Дружбонько  коровай  крає,
Всю  родину  обсилає,
Бо  в  нас  роду  много  –  
Обійди  його  всього.
Щоб  його  наділити,
Щоб  його  не  згнівити»…
[b]Ведучий:[/b] Останній  з  родини,  частуючись  відбирає  «коровай»  у  дружби  з  тарілкою.  І  кожен  при  короваї  дає  молодим  напуття.
«  -  Як  буде  у  вашій  хаті  єдність  і  рада,
То  не  буде  страшна  вам  ніяка  біда!»
[b]Ведуча:[/b] «-  Бувєсь  посаджений,
А  тепер  суджений
Не  на  рік  –  а  на  цілий  вік»!
[b]Ведучий:[/b] Молода  чує  ритуальне  заклинання.  Вона  підводиться  з  «посаду»,  виходить  з-за  столу.  По  білому  чистому  полотні  простелилася  їй  дорога  до  «комори».

[i](Звучить  спів  «Ой  до  Львова  доріженька,  до  Львова»).
[/i]
У  коморі  світло  і  урочисто.  Тихо  палають  дві  шлюбні  свічі.  На  ослоні  лежить  ярмо,  покрите  «околотом»  (снопом  збіжжя),  на  снопі  –  кожух,  на  кожуху  сидить  молодий,  а  на  його  коліні  –  молода.  Довкола  них  –  дружки,  свашки-світилки  і  свахи.  Молода  журиться  з  своїм  дівуванням.  Ще  мить  і  її  покриють,  пов’яжуть  косу  наміткою.

Ведучі  (разом):  «  -  Благослови,  Боже,
І  отець,  і  мати,
Твоєму  дитяті  
Віночок  скидати  –  
Голівку  вкривати».

[b]Ведучий:[/b] Коли  молоду  покриють,  молодий  дає  свашкам  по  чарці.  Вони  цілуються  і  віншують:

[b]Ведучі  (разом):[/b]  «  -  Цілуваннячко,  милуваннячко
Від  молодости  до  старости
Дай,  Боже,  дай!

[i](Звучать  коломийки  «Ой  червоний  бурячок,  а  зелена  гичка  –  
Вчора  була  дівчинонька,  нині  молодичка»).[/i]

[b]Ведучий:[/b]Молода  в  очіпку,  покрита  наміткою,  прощається  з  рідною  домівкою.
[b]Ведуча:[/b] «  -  Дружечки-голубочки,
 Сходьтеся  до  купочки,
Сходьтеся  до  одної,
До  свеї  молодої  –  
Вже  ж  бо  вона  не  з  вами,
Вже  ж  бо  іде  за  брами»!

[i](Звучить  спів    «Була  бим  вже  їхала,  була  бим  вже  йшла,
я  ще  вам,  воротонька,  не  кланялася…»).[/i]

[b]Ведучий:[/b] Молоду  виряджають  за  ворота.  Коли  «поїзд»  за  ворітьми  стане,  мати  востаннє  питиме  до  молодої  і  благословлятиме  свою  доню  в  далеку  дорогу:
«  -  Загрібай,  мамко,  жар,  жар,
Буде  тобі  дочки  жаль,  жаль.
Та  кидай,  мамко,  дрова  –  
Зоставайся  здорова!

[i](Звучить  спів  «Піди,  мамко,  до  комори…»).[/i]

Пропила  мати  дочку
На  солодкім  медочку,
На  горілоньці-оковитоньці  -  
Сама  йде  додомочку.
[b]Ведуча:[/b] Не  сама  ж  пропивала  –  
[b]Ведучі  (разом)[/b] -  Родинонька  помагала!
Встаньте,  бояри,  встаньте,
Богу  хвалу  віддайте  –  
[b]Ведучий:  [/b] -  Господу  Богу.
[b]Ведуча:  [/b] -  Божій  Матінці.
[b]Ведучий:[/b] -  Господареви.
[b]Ведуча:[/b] -  Господароньці.
[b]Ведучі  (разом):[/b] -  Княжій  пароньці.
[b]Ведучий: [/b] -  …  і  кухароньці…
[b]Ведучі  (разом)[/b]: -  За  красний  дар  –  обідець!

[color="#ff0000"][i]*Ефір  на  Львівському  радіо    16  вересня  1992  року  (18.05  –  18.45)  озвучували  ведучі  Ірина  Вовк  та  Роман  Гринько,    пісні  виконувала  Наталка  Манько-Куриляк.  Програма  зберігається  в  Архіві  програм  Львівського  радіо,  редакція  літературно-музичного  мовлення,  редактор  –  Марта    Кінасевич.
[/i][/color]
                                   
[i]Література  до  теми  про  традиційний  весільний  обряд  Галичини:

1.  [b]Ірина  Вовк.[/b]  Обряд  реєстрації  шлюбу  для  українських  пар  //  Вісник  Львівського  музею  історії  релігії.  Число  7.  –  Львів,  2010,  с.119.
2.[b]  Хведір  Вовк.[/b]  Матеріали  до  української  етнології  та  етнографії.  –  Львів,  1919.
3.  [b]Золотослов.[/b]  Поетичний  Космос  Древньої  Русі.  Упорядник  Михайло  Москаленко.  –  Київ,1988.
4.  [b]О.  Кучерук.[/b]  Ілюстрована  енциклопедія  історії  України  в  трьох  томах.  Т.1.  –  К,  2004,  с.  128.
5.[b]  М.  Ф.  Сумцов.[/b]  Религіозно-мифическое  значеніє  малорусской  свадьби.  //«Кіевская  Старина»,  1885.
6.  [b]М.Ф.  Сумцов.[/b]  Женитьба  свічки.//  «Кіевская  старина»,  1890.
7.[b]Хрисанф  Ящуржинский.[/b]  Лирическіє  малороссійскі  песни.  –  Варшава,1880.

[/i]

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=753445
Рубрика: Поетичний, природний нарис
дата надходження 03.10.2017
автор: Сіроманка