Ірина Вовк. "КВІТУЧІ МИТІ В'ЯНУЧИХ ТРОЯНД" (продовження4)

                   [b]ШЛЯХТАНКА  МАРІЯ  ПОТОЦЬКА  -  "ТРОЯНДА  З  ФОНТАНУ  СЛІЗ"[/b]

Окремою  гілкою  цього  хронологічного  дерева  слід  розглядати  [b]Кримське  ханство[/b],  що  входило  у  склад  Турецької  держави.  Сюди  зачислюємо  під  XVI  ст.  історію  епічної  [b]Марусі-Богуславки[/b]  та  історію  двох  перекопських  ханів  -  Сахиб-Гірея  та,  вочевидь,  його  потомка  Керім-Гірея.  Перший  -  був  і  сином  українки,  і  дружину  мав  українського  походження.  Другий  -  став  відомим  Україні  як  володар  столиці  Кримського  ханства  Гіреїв  -  Бахчисараю  через  трагічну  історію  його  кохання  до  [b]шляхтанки  Марії  Потоцької.[/b]  Ми  прихильні  думати,  що  та  Марія  Потоцька  (відома  в  історичній  легенді  Бахчисараю  під  іменем  "Діляри-Бікеч")  належала  до  знаменитого  роду  Потоцьких,  що  оселився  саме  в  Галичині,  а  не  до  маєтних  володарів  Умані  (як  твердять  деякі  дослідники),бо  саме  з  Галичини  її  могли  викрасти  татари-  людолови  в  числі  тих  кількох  нападів  на  Королівську  Землю*5,  які  зафіксовані  в  документальних  джерелах  серединою  XVIII  ст.  Тому  ім'я  [b]Марії  Потоцької-Бахчисарайської  "Діляри-Бікеч"[/b]  входить  в  хронологію  нашого  дослідження.  Хоч  в  поетичному  розумінні  їй  поталанило  більше  за  інших  (йдеться  про  "Бахчисарайський  фонтан"  Пушкіна  та  "Кримські  сонети"  А.Міцкевича),  проте  історичний  фактаж  про  неї  дуже  скупий:  загинула  від  руки  суперниці,  ставши  жертвою  гаремної  інтриги  в  1764  р.  В  тому  ж  1764  р.  поруч  з  мавзолеєм-"дюрбе"  улюбленої  жінки  в  південній  частині  "Хан-Сараю"  хан  Керім-Гірей  звелів  збудувати  Фонтан  Сліз  як  символ  невимовної  туги  і  жалю  за  втраченим  коханням.  
Сльози  Фонтану  постійно  омивають  дві  нев'янучі  троянди  (пурпурову  "кольору  пристрасті"  і  жовту  "кольору  розлуки"),  а  нижній  надпис  Фонтану  Сліз  промовляє  до  прийдешніх  поколінь  словами  корану  -  священної  книги  мусульман:  [b][i]"Там  праведні  будуть  пити  воду  з  джерела,  що  називається  Сенсебіль*6,  Фонтан  Сліз".[/b][/i]
Трагічним  видається  нам  життя  українських  посестер,  яких  лукава  Доля-"Кисмет"  закинула  на  землю  османських  та  кримських  володарів,  наділила  їх  більшою  владою  і  пов'язала  з  чужинцями  шлюбними  вузами.  І  все  ж  …  Даремно  не  проливаймо  за  ними  сліз  біля  джерела  "Сенсебіль"!  Адже  окрім  пожиттєвої  тяжби  від  чужої  ментальності,  докорів  сумління  від  переходу  у  віру  Аллаха  і  болісної  ностальгії  за  Рідним  Краєм,  були  в  житті  цих  божих  обраниць  і  світлі,  і  безмежно  щасливі  миті.  …  Річ  у  тім,  що  в  Османській  імперії  на  жінку  дивилися  інакше,  як  у  нас  в  Україні.  Варто  було  султанові  провести  ніч  з  наложницею  --  вона  відразу  ж  оточувалась  повагою,  прислугою  і  різноманітними  почестями;  варто  було  народити  наложниці  дитину  -  вона  відразу  ж  ставала  вільною  і  вважалася  жінкою  володаря  (ці  норми  шаріату  поширювалися  на  всі  станові  касти  мусульманського  світу).  Ці  факти  використали  у  своїх  романах  і[b]  [i]О.Назарук,  і  С.Плачинда,  і  П.Загребельний,  і  З.Тулуб,[/i]  [/b]аби  показати  не  тільки  складність  умов  гаремного  життя,  в  яких  боролися  за  право  бути  першими  їх  історичні  героїні,  але  й  ту  щасливу  можливість  Долі  досягати  цієї  першості  в  любові  до  своїх  "коронованих"  чужинців-чоловіків,  в  обов'язку  подружньої  жінки,  у  щасті  материнства.  Тим  то  Доля-"Кисмет"  українських  султанок  є  Долею  непересічних  особистостей  із  сильною  волею,  глибокою  емоційною  вдачею  і  загостреним  почуттям  жіночості.Вважаймо  ці  риси  етногенетичною  характеристикою  жіночої  української  породи.  На  підтвердження  цієї  думки  -  дослідження  з  української  "етнології  та  етнографії"  у  "Матеріалах"  Хведора  Вовка.  А  те,  що  українське  жіноцтво,  на  відміну  від  безмовно  покірних  жінок  Сходу,  виявляло  в  умовах  тотального  рабства  і  жорстких  законів  мусульманського  сімейного  права  відносну  непокору  і  почуття  власної  гідності  (ці  риси  утвердилися  в  наших  жінках  на  грунті  споконвічної  боротьби  України  за  свою  незалежність,  а  також  в  умовах  доволі  самостійного  її  положення  щодо  чоловіка  в  українській  сім'ї)  -  то  це  ще  більше  загострювало  потяг  до  них  мусульманських  можновладців  по  принципу  "приборкання  непокірної"  …

[i][color="#ff0000"][b]Метою[/b]  [/color]драматичної  феєрії  [color="#ff0000"][b]"Епохи  в'янучих  троянд.  Країни  гінекеїв"[/b]  [/color]було  прагнення  зібрати  цих  непересічних  українських  жінок  докупи  (аби  розвіяти  міф  про  Роксолану  як  про  єдину  українську  султану)  і,  використавши  відомі  та  і  невідомі  факти  їх  історичних  (чи  то  легендарних  -  щодо  Марусі  Богуславки)  біографій,  показати  кожну  з  них  у  неповторному  кольорі  її  "цвітіння",  а  в  цьому  розумінні  і  винятково  значиму  за  своїм  призначенням  на  Землі  їхню  "посестринську  Долю-"Кисмет".  Не  обійшлося  без  вироблених  літературою  стереотипів:  ідеться  про  імена  Насті  Лісовської  та  Насті  Повчанської  "Гюль-Хуррем",  про  певні  сюжетні  запозичення  та  функціональне  навантаження  відомих  із  романів  другорядних  дійових  осіб.  На  тому  акцентую  свідомо  як  на  факті  позитивно  засвоєної  літературної  традиції  та  письменницького  досвіду  попередніх  поколінь.
 …  А  поза  тим  кожна  із  Троянд  дорога  мені  по-своєму,  бо,  зрозуміло,  перш  ніж  доступитися  до  кожної  із  цих  королівських  квіток  у  неперевершені  миті  їх  цвітіння,  ними  треба  було  дуже  тяжко  і  довго  відболіти  …[/i]

ПРИМІТКИ

*5  [b]"Королівська  Земля"  [/b]-  так  в  тогочасних  документах  називали  землю  Західної  України.

*6  [b]"Сенсебіль"[/b]  -  за  вірою  мусульман,  одне  з  райських  джерел,  з  котрого  п'ють  воду  душі  праведників,  що  впали  за  віру  Аллаха.



(За  виданням  [b]"Епоха  В'янучих  Троянд"[/b](історична  драма).  -  Львів:Сполом,2014).

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=749598
Рубрика: Нарис
дата надходження 07.09.2017
автор: Сіроманка