Основи поетики. Силабо-тонічна система віршування


       Грецьке  syllabe  —  склад,  tonos  —  наголос.  Ця  система  ґрунтується  на  чергуванні  наголошених  і  ненаголошених  складів.  Для  неї  характерна  рівночисельність  складів  і  наголосів  у  рядку.  Силабо-тонічний  принцип  запровадив  у  латинську  поезію  св.  Августин,  він  замінив  довгі  склади  наголошеними,  а  короткі  —  нeнаголошeними.  Ця  система  існувала  в  латинській  поезії  поруч  із  квантитивною,  але  ніколи  не  переходила  в  національні  літератури.
       Силабо-тоніка  спочатку  з'явилась  в  Німеччині  та  Англії  на  початку  XVІI  ст.  Силабо-тонічні  вірші  в  Україні  почали  писати  в  XVII—XVIII  століттях.  У  1767—1768  pp.  у  Київській  академії  була  написана  книга  "Коротка  наука  складання  руських  віршів".  Спроби  переходу  на  силабо-тоніку  спостерігаються  у  творчості  Г.  Кониського  та  І.  Некрашевича.  Вірші  всіх  силабо-тонічних  розмірів  є  у  книжці  Г.  Сковороди  "Сад  божественных  пісней"  (  1779  p.).  Сковорода  запровадив  перехресне  римування,  якого  не  було  в  силабічних  віршах,  а  також  різні  види  строф,  зокрема  терцет,  катрен,  секстину,  октаву.  Ритміку  і  строфіку  силабо-тоніки  застосовував  І.  Котляревський  у  поемі  "Енеїда".  Розвинув  українську  силабо-тоніку  Т.  Шевченко.  Сьогодні  вона  провідна  в  українській  поезії,  немає  поета,  який  би  використав  усі  її  багатства.
       Наша  мова  складається  не  лише  зі  словосполучень,  а  також  із  фраз,  і  кожна  фраза  має    свій  наголос,  який  називається  логічним  або  фразовим.  Цей  наголос  визначає  зміст  певної  фрази.  Тому  будь  –  яке  речення  вимовлене  з  логічним  наголосом  на  різних  словах  матиме  різні  змістові  відтінки.  Але  вимова  даного  речення  має  і  певний  тип  інтонації,  в  якому  виражається  чи  то  прохання,  чи  то  вимога  з  тим  чи  іншим  відтінком.  З  цими  явищами  інтонації  зв,язаний  ритмічний  лад  вірша.
       Як  уже  відзначалося,  у  силабо-тонічній  системі  поєднується  принцип  рівноскладовості  (силабізму)  з  принципом  сумірності  наголошених  складів.  Одиницею  виміру  ритму  силабо-тонічного  вірша  є  стопа.  Стопа  —  це  сполучення  в  певній  позиції  наголошених  і  ненаголошених  складів.  У  силабо-тонічних  віршах  застосовуються  стопи,  які  були  в  античному  віршуванні.  Довгі  склади  замінені  наголошеними,  а  короткі  —  ненаголошеними.
       Розмір  вірша  визначається  кількістю  стоп  у  рядках.
Найпростіший  спосіб  визначення  розміру  вірша  —  скандування.  Це  умовне  роздільне  вимовляння  складів.  При  такому  читанні  вірша  виділяються  всі  можливі  наголоси  у  рядку  (наголоси  ритмічні,  а  не  граматичні).  Ритмічний  наголос,  який  не  збігається  з  граматичним,  називають  іктом  (лат.  ictus  —  удар,  наголос).
Е-ней  —  був  —  па-ру-бок  —  мо-тор-ний.
(І.  Котляревський)
У  слові  парубок  є  ритмізований  наголос  на  третьому  складі:
V  —  /V  —  /  V  —  /V  —  /  V.
       Недоліком  скандування  є  його  умовність.  Вона  малопомітна  при  визначенні  трискладових  розмірів,  але  при  визначенні  двоскладових  приводить  до  штучного  виникнення  двох  і  більше  наголосів  у  багатоскладових  словах:  па-ру-бок.
       Скандування  віршів  нагадує  барабанний  ритм,  вірші  звучать  монотонно.  Це  умовне  читання  віршів.  У  силабо-тонічних  віршах  з  метою  урізноманітнення  звучання  в  багатоскладових  словах  часто  замінюємо  ямби  і  хореї  пірихієм.
V  —  /V  —  /  V  V  /V  —  /  V
Надаючи  різноманітності  звучання  рядкові,  пірихій  зберігає  загальний  ритм  вірша.  Заміна  ямба  або  хорея  пірихієм  або  спондеєм  називається  іпостасою.  Іпостасування  хорея  і  ямба  спондеєм  трапляється  рідше.
Ніч,  місяць,  верби  шелестіння
—  —  /V  —  /  V  V  /  V  —  /V
(М.  Рильський)
       У  силабо-тонічних  віршах  найчастіше  зустрічаються  двостопові,  тристопові,  чотиристопові,  п'ятистопові  розміри.
       За  допомогою  стоп  і  врахування  кількості  їх  у  рядку  визначають  різні  розміри  віршів.  Стопи  не  збігаються  зі  словами,  отже  не  відбивають  природного  членування  мови,  а  є  лише  умовною  мірою  для  визначення  закономірності    чергування  ненаголошених  і  наголошених  складів  у  віршових  рядках.  Визначаючи  розмір  вірша  необхідно  вказати  не  тільки  на  стопу,  а  й  на  те,  скільки  стоп  у  рядку.
І.  П.Тичина:
Я/єсть/  на/род/,  я/ко/го  прав/ди  си/ла
Ніким  звойована  ще  не  була.
U  __  /U  __/  U__  /U  __  /U  __/  U
(п,ятистопний  ямб)
ІІ.  І.Франко:
Дух/,  що/  ті/ло/  рве/  до/бо/ю,
Рве  за  поступ,  щастя  й  волю
/  __  U/  __  U  /__  U/  __  U/
(хорей)
ІІІ.    П.Грабовський:
Ру/чень/ки/  терп/нуть/,  зли/па/ють/ся/  ві/чень/ки,
Бо/же/,  чи/  дов/го/  тяг/ти?
/  __  UU/  __  UU/  __  UU/  __UU/
/  __  UU/  __  UU/  __
(дактиль)
ІV  .  П.Грабовський:
Не/  раз/  ми/  хо/ди/ли/  в  до/ро/гу/,
Не/  раз/  ми/  вер/та/ли/  до/  ха/ти
/  U  __U/  U  __  U/  U  __  U/
/  U  __U/  U  __  U/  U  __  U/
(амфібрахій)
V.  І.Франко:
Об/ри/ва/ють/ся/  звіль/на/  всі/  пу/та/,
Що/  зв,я/за/ли/  нас/  з  дав/нім/  жи/ттям/.
/UU  __/  UU  __  /  UU  __/  U
/UU  __/  UU  __/  UU    __/                                        (анапест)


Джерело:  http://pidruchniki.com/18800413/literatura/vidi_rimuvannya
Джерело:  http://www.ukrlitzno.com.ua/teoriya-literaturi-elementi-virshuvannya-sistema-virshuvannya/

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=745066
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 07.08.2017
автор: Теоретик