Поетична фоніка


У  художніх  творах  поряд  з  лексикою,  семантикою,  синтаксисом  важливе  значення  має  поетична  фоніка.  Письменник  дбає  про  милозвучність  (евфонію)  мови.  Грецьке  евфонія  (euphônia  від  eu  —  добре,  phone  —  звук)  —  добре  говорити.  Але  фоніка  включає  евфонію  і  какофонію.  Українська  мова  мелодійна,  милозвучна.  Повторення  окремих  звуків  у  тому  чи  іншому  контексті  надає  творові  виразності.  До  засобів  поетичного  звукопису  належать  алітерація,  асонанс,  звуконаслідування  (ономатопся),  какофонія.
Алітерація  (лат.  аd  —  до,  littera  —  буква)  —  повторення  однакових  приголосних  звуків  чи  звукосполучень  з  метою  створення  звукового  образу  зображуваного  або  посилення  інтонаційної  виразності  мови.
Жужне  жах  на  ножах,
на  тривожних  рубежах.
(і.  Драч)
Асонанс  (франц.  assonanse  від  лат.  assono  —  звучу  до  ладу)  —  повторення  голосних  звуків.
Впали  роси  на  покоси,
Засвітилися  навколо.
Там  дівча  ходило  босе,
Білу  ніжку  прокололо.
(Д.  Павличко)
Повторення  голосного  о  створює  враження  широкого  простору.
Ономатопея  (грец.  onomatopoieia  —  звуконаслідування)  —  імітація  звукових  явищ.  У  баладі  "Утоплена"  Т.  Шевченко  вдало  передає  за  допомогою  звуконаслідування,  повторення  с,  ш  шелест  осоки:
"Хто  се,  хто  се  по  сім  боці
чеше  русу  косу?
Хто  се,  хто  се  по  тім  боці
Рве  на  собі  коси?
Хто  се,  хто  се?"  —  тихесенько
Спитає  —  повіє...
Звуконаслідування  використовується  у  народних  піснях:
Пливе  човен  води  повен,
Та  все  хлюп,  хлюп,  хлюп.
Іде  козак  до  дівчини
Та  все  туп,  туп,  туп.
Є  підстави  розрізняти  два  види  звуконаслідування,  як  це  робить  І.  Качуровський:
1)  вживання  слів,  які  буквально  відтворюють  звуки  навколишнього  світу:  крик  птаха,  свист  вітру,  гуркіт  грому  (ку-ку-рі-ку,  гур-гур);
2)  імітація  звукових  ефектів  добором  певних  слів.  Приклад:  поема  Т.  Шевченка  "Утоплена"  (розмова  вітру  з  осокою).
Какофонія  (грец.  какоріюніа  —  погане  звучання)  —  немилозвучність,  безладне  хаотичне  нагромадження  звуків.
Типовими  випадками  какофонії  є  збіг  голосних  у,  о  чи  приголосних:  ніч  й  день.  І.  Качуровський  до  випадків  какофонії  відносить  збіг  однакових  або  подібних  складів:  розказано  новини.  Поети-футуристи  свідомо  використовували  какофонію.  Зустрічається  вона  у  забавляйках  і  скоромовках:
Карл  украв  у  Клари  коралі,
А  Клара  у  Карла  вкрала  кларнет.
Ліпограма  (грец.  lеірo  —  не  вистачати)  —  вірш,  у  якому  бракує  певного  звука  для  відтворення  евфонічного  ефекту.  Так,  Г.  Державін  у  вірші  "Соловей  во  сне"  уникав  приголосного  р.  П.  Тичина  використовує  слова  на  ль,  позбавлені  змісту.
Гуляв  над  Тібром  Рафаель
В  вечірній  час  в  іюні
—  Се  сум,  се  сон,  лелію  льо,
Льолюні  я,  льолюні.
Забилось  серце.  Слухать  став:
О,  як  вона  співає!
—  Чи  лю,  чи  ні,  ламає  руч,
А  він  затоном  чале.
І.  Качуровський  вважає  звуковим  явищем  абеткові  (алфавітні)  вірші.  У  цих  віршах  кожне  слово  має  починатися  черговою  літерою  абетки.  Найкращий  зразок  абеткового  вірша  залишив  Олександр  Олесь.
Айстра  квітне  у  саду,  Аєр  в  лузі  я  знайду.  Бізон  у  двір  забрався,  Баран  його  злякався.  Ведмеді  вулика  знайшли,  Вовки  під  деревом  лягли.  Грак  сидить  на  димарі,  Голуб  в'ється  угорі.  Дельфін  живе  в  морях,  Дракон  лише  в  казках.  Жук  до  себе  лізе  в  нірку,  Жабка  плигає  на  гірку.  Зайчик  вибіг  із  лісочку,  Зебра  стала  на  горбочку.
Джерело:  http://pidruchniki.com/12090613/literatura/poetichna_fonika#46

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=735801
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 31.05.2017
автор: arleya