Звукова організація мови (фоніка)

У  мові  художнього  твору  в  значно  більшій  мірі  має  значення  звучання  мови.  Перш  за  все  письменники  додержуються  загальних  вимог  милозвучності,  тобто  евфонії,  характерних  для  мовию
Наприклад:  чергування  у  –  в,    і  –й,      з  –  із  –  зі.
Крім  того,  звукове  оформлення  творів  повинно  відігравати  і  певну  художню  функцію.
Існують  такі  спеціальні  засоби  звукового  забарвлення  тексту:
• Асонанс  (лат.  “подібно  звучати”)  –це  повторення  голосних,  яке  надає  віршові  милозвучності,  музичності,  створює  враження  просторовості  або  передає  відчуття  подібності  до  якоїсь  дії.
Наприклад:  повтор  голосного  “О”
Д.  Павличко
Впали  роси  на  покоси,                  (викликає  уявлення  про  широкий,  відкритий  простір  –  луг,  поле)
Засвітилися  навколо,
Там  дівча  ходило  босе,
Білу  ніжку  прокололо…
• Алітерація  (лат.  “буква”)  –  повторення  приголосних  звуків4  залежно  від  звучання  кожного  приголосного  створюються  певні  враження:  чи  то  різкість,  жорстокість,  навіть  ворожість,  чи  то  ,  навпаки,  ніжність,  м,якість.
Наприклад:  Т.  Шевченко  у  поемі  “кавказ”,  щоб  передати  негативне  ставлення  до  російського  самодеожавства  вдається  до  алітерації  на  “”Р”:
За  горами  гори  хмарою  повиті,
Засіяні  горем,  кровію  политі,
Споконвіку  прометея  там  орел  карає,
Що  день  Божий  добрі  ребра  й  серце  розриває…
Наприклад:  алітерація  на  “Л”  створює  враження  ніжності,  лагідності
Д.Павличко
З  далекого  краю
Лелеки  летіли,
А  в  одного  лелеченьки
Крилоньки  зомліли..
Часом  сильне  враження  створюється  поєднанням  алітерації  з  асонансом.
Наприклад:  М.Рильський,  щоб  створити  в  уяві  читачакартину  навального  руху  ворожої  орди,  тупіт  коней,  брязкіт  зброї  поєднує  алітераціі  на  П  –  Т  –  Р      і  асонанс    О  –  У  :
Не  один  ти  стрічала  погрозний  погром.
Знаєш  тупіт  і  стукіт,  і  грюкіт  Батиїв..
Теорія  літератури.  Звукова  організація  мови  (фоніка)
• Звуконаслідування  –  один  із  звукових  засобів  поетичної  мови,  який  збагачує  поетичну  мову,  увиразнює  її  за  допомогою  використання  слів,  які  звучанням  своїм  нагадують  певне  явище,  а  саме:  спів  пташок,  шум  води,  дощу,  дерев  тощо.
Наприклад  :  у  баладі  “Утоплена”  Т.Шевченка  майстерно  передано  шелест  осоки,  очерету  за  допомогою  звуконаслідування    С  –  Ш:
Хто  се,  хто  се,  по  сім  боці
Чеше  косу?  Хто  се?
Хто  се,  хто  се,  по  тім  боці
Рве  на  собі  коси?..
Звуконаслідування  часто  трапляється  в  народних  піснях,  а  також  у  розмовній  мові.
Наприклад:
Пливе  човен  води  повен,
Та  все  хлюп,  хлюп,  хлюп,
Іде  козак  до  дівчини
Та  все  туп,  туп,  туп…
Таким  чином,  повторення  окремих  звуків  у  певному  контексті  надає  творові  цілком  визначеного  звучання,  більшої  виразності.
Джерело:  http://www.ukrlitzno.com.ua/teoriya-literaturi-zvukova-organizaciya-movi-fonika/

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=735546
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 29.05.2017
автор: arleya