Про бандуру

…Вчора  в  Трубі  -  так  кияни  звуть  розгалужений  підземний  перехід  під  Майданом  –  сидів  собі  хлопчина,  грав  на  бандурі  та  співав.  Сильний,  пристрасний  голос  розносив  метушливим  підземеллям  добре  знані  пісні  –  пролунали  й  «Я  люблю  тільки  тебе»,  й  «Холодно».  Під…  скільки:  55?  58?  65  струн?  –  не  порахувати  під  швидкими  пальцями  кобзаря!  –  під  дзвінкі,  співучі  струни  бандури  знайомі  пісні  звучали  по-новому.  Перехожі,  причаровані  бандурою  та  співом,  забували  свої  справи,  призупинялися,  стояли  під  стінами  Труби,  слухали  кобзаря  –  так,  як  століттями  слухали  кобзарів  їхні  предки,  але  куди  як  вільніше,  ніж  це  було  зовсім  нещодавно,  кілька  десятиліть  тому…

Пам’ятаєте,  Ільф  і  Петров  у  романі  «Дванадцять  стільців»  стверджували,  що  радянська  статистика  знає  все,  крім  одного:  скільки  в  СРСР  стільців?  -  З  огляду  на  архів  на  дому  дрібного  злодія  Коробєйнікова,  на  музей  меблів,  на  ордери,  що  дали  змогу  Бендеру  розшукати  гарнітур  мадам  Пєтуховой,  а  отцю  Федору  –  гарнітур  генеральши  Попової,  геніальні  письменники  помилися.  Статистика  справді  знала  все,  в  тому  числі  –  скільки  засобів  для  сидіння  в  СРСР  загалом,  на  душу  населення,  в  розрізі  губерній,  республік,  тощо.

Та  рахували  не  тільки  стільці,  й  не  тільки  рахували.  96  років  тому,  18  грудня  1920  року  Рада  Народник  Комісарів  УРСР  видала  постанову  «Про  облік  та  розподіл  музичних  інструментів».  Цей  акт  увійшов  в  цілу  низку  документів,  які  суто  бюрократичними  засобами  виймали  традиційні  музичні  інструменти,  бандури  та  кобзи,  з  рік  кобзарів  та  лірників,  й  передавали  їх  у  різноманітні  відділи  освіти  та  музичні  заклади.  Можна  робити  припущення,  що  керували  законотворчою  думкою  тодішніх  народних  комісарів  якісь  корисні  ідеї;  та  на  тлі  анти-кобзарської  кампанії  в  радянських  ЗМІ,  на  тлі  закликів  покласти  край  «закобзаренню  України»,  «вибивати  колом  закобзарену  психiку  народу»  дуже  важко  вірити  у  «благі  наміри».  Особливо,  коли  згадати,  що  кобзарі  та  лірники  століттями  виконували  роль  хранителів,  носіїв  та  розповсюджувачів  історичної  пам’яті,  народної  музичної  культури  –  що  мало  особливе  значення  з  огляду  на  відсутність  технічних  можливостей  для  запису  дум,  балад  і  пісень.

Так  чи  інакше,  але  репресії  проти  бандури  та  кобзарів  починалися  невинно-бюрократично,  під  виглядом  впорядкування,  обліку,  перерозподілу.  Спочатку  були  й  згаданий  акт,  й  постанови  «Про  заборону  жебрацтва»,  «Про  обов’язкову  реєстрацію  музичних  інструментів  у  відділах  міліції  та  НКВС»,  «Про  затвердження  репертуару  в  установах  НКО»,  а  далі  –  жирна  кривава  крапка:  фізичне  знищення  сотень  кобзарів  після  «з’їзду»  у  Харкові,  яке  й  донині  обплутане  міфами,  вигадками,  напівбрехнею  та  напівправдою.

Ні,  не  вільно  було  й  тоді,  та  й  ще  дуже  довго  ходити  з  бандурою  вулицями  та  співати  бодай  щось,  як  це  робив  учора  невідомий  молодик  у  Трубі.  Постанову  РНК  УРСР  від  18  грудня  1920  року  «Про  облік  та  розподіл  музичних  інструментів»  скасували  тільки  22  серпня  1950  року.  Бандура  на  той  час  практично  зникла  з  вулиць  і  навіть  зовнішньо  змінилася,  перетворившись  на  важкий  складний  і  недешевий  концертний  інструмент,  навчитися  грати  на  якому  можна  було  в  музичних  школах.  Так,  бандура  вже  вийшла  на  офіційну  сцену,  але  майже  зникла  з  приватного,  неврегульованого,  недоторканого  державою  життя.

До  речі,  українська  бандура  завдяки  тим,  хто  втік  закордон,  отримала  гідне  визнання.  Так,  Василь  Ємець,  бандурист-віртуоз,  якого  звали  «кобзарем  у  фраку»,  свого  часу  опинився  в  США,  а  там  його  майстерність,  його  талант  та  непересічний  голос  бандури  вивели  його  на  сцену  Карнегі-Холу,  яка  завжди  вважалася  найпрестижнішою  в  США  та  одною  з  найпочесніших  у  цілому  світі.

Але  головне  інше.  Ані  час,  ані  злочини,  ані  звиви  нашої  історії  та  політичні  катаклізми  –  ніщо  не  змогло  вбити  прекрасний  інструмент  бандуру  та  дивовижне  мистецтво  кобзарів.  Не  пережиток,  не  артефакт  минулого,  не  реліктовий  непотріб,  не  музейний  експонат  –  це  прадавнє  мистецтво,  що  крокує  в  майбутнє.

Послухайте,  як  бандура  збагачує  сучасний  мега-хіт.  Тетяна  Мазур  (бандура),  Сергій  Шамрай  (баян)  –  Metallica  –  Nothing  Else  Matters  https://youtu.be/MudExagtqD8  

18  грудня  2016  року

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=707187
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 18.12.2016
автор: Максим Тарасівський