Небо розколоте для одкровення

                                           «І  тінь  яка  рости  не  дозволяє  саду,
                                             Обіцяним  плодам  торуючи  загрозу?»
                                                                                                   (Франческо  Петрарка)

Надворі  весна  -  цвітуть  сливи  -  це  найкращі  дні  року  -  найкрасивіші  і  найзапашніші.  І  саме  в  ці  дні  я  хочу  розповісти  вам  про  фільм  Бернардо  Бертолуччі  «Покрова  неба»  (Bernardo  Bertolucci  «The  Sheltering  Sky»,  1990).  Чому  саме  в  ці  дні?  Не  знаю...  Може  тому,  що  старина  Бернардо  -  це  яскравий  (можливо  найяскравіший  -  о,  в  цьому  есеї  в  мене  все  «най»  -  я  захопився  не  в  тему)  майстер  італійської  весни?  Але  чому  «хочу»?  Я  не  впевнений,  що  я  справді  хочу  вам  про  цей  фільм  розповідати.  Точніше  не  розповідати  (бо  це  безглуздо,  фільми  треба  дивитись  і  сприймати  візуально,  а  не  читати  про  них  -  це  шкодить,  естетично  шкодить),  а  філософствувати  навколо,  думати  про.  Бо  справжній  твір  мистецтва  це  завжди  поштовх,  а  не  проголошення,  не  констатація.  Інколи  лише  натяк...  А  там  вже  мандруйте  в  світі  своїх  думок  -  які  в  кого  вітрила,  і  хто  зна  куди  допливете.  І  що  значить  «хочу»?  Що  це  взагалі  таке  -  «бажання»?  Можливо,  просто:  я  подивися  колись  -  на  початку  дев’яностих  цей  фільм,  і  він  перевернув  мою  свідомість,  переконав,  що  кіно  це  зовсім  не  те,  як  я  розумів  його  раніше,  і  цей  фільм  мене  настільки  вразив,  що  я  подивився  його  ще  раз  -  через  двадцять  п’ять  років  і  зрозумів,  що  не  можу  не  написати  про  нього.  

Пишучи  про  фільм,  я  все  одно  мушу  писати  не  тільки  про  свої  думки  (хоча  писати  про  щось  інше  і  неможливо,  і  не  варто).  Я  мушу  відповісти  на  два  досить  банальних  запитання:  про  що  цей  фільм  і  що  це  -  оцей  фільм.  

Цей  фільм  лаяли  критики.  Його  не  зрозуміли  -  ні  критики,  ні  знавці  кіномистецтва,  ні  естетизована  публіка.  Це  і  не  дивно  -  найкращі  фільми  Бертолуччі  критикою  дружно  засуджувались  і  не  сприймалися  глядачами.  Я  маю  на  увазі,  звісно,  фільм  «Останнє  танго  в  Парижі»  -  безперечний  шедевр.  Але  хто  його  зрозуміє?  Фільм  «Покрова  неба»  я  нині  вважаю  вершиною  творчості  Бертолуччі  -  вершиною,  до  якої  він  довго  йшов.  Далі  не  те  що  занепад,  не  те  що  вниз  щодо  висоти,  ні.  Просто  «Маленький  Будда»  -  це  вже  спрощення.  Це  намагання  достукатись  до  всіх.  Пояснити  просто  глибинні  речі.  «Невловима  краса»  -  це  ностальгія,  це  повернення  додому  з  далекої  подорожі  у  незнані  світи  -  зі  світу  буддизму  в  першу  чергу.  А  «Мрійники»  -  це  просто  розповідь  про  розчарування.  У  молодості  були  ілюзії,  але  вони  виявились  саме  ілюзіями  -  не  більше.  І  ось  -  розчарування.  Ці  ілюзії  були  і  шкідливими,  і  потворними.  Це  був  шлях  не  туди...    Коли  я  дивився  фільм  «Останній  імператор»,  у  мене  було  відчуття,  що  це  фільм-провісник.  Провісник  майбутнього  шедевру.  Вершини.  Можливо,  це  справді  так,  а  можливо  просто  я  так  бачу.  

Отже:  про  що.  Буду  банальним:  цей  фільм  про  п’ятдесяті  роки.  Про  епоху  розчарувань,  роки  межі:  одна  епоха  довершувалась,  а  інша  ще  не  починалась.  Світ  -  звичний  для  всіх  світ  руйнувався  на  очах  -  це  бачили  всі.  Світ  старої  вікторіанської  Європи  з  колоніями  і  домінантою  християнської  цивілізації.  Який  світ  народиться  в  результаті  руйнування  старого  -  невідомо.  Якийсь.  Хто  зна,  чи  ми  зможемо  жити  в  ньому.  Якщо  і  зможемо,  то  не  так  як  раніше.  Завжди  після  великої  війни  приходить  велике  розчарування.  Ось  завершиться  війна,  отоді  заживемо  -  справжнім  життям,  тоді  будемо  цінувати  життя  по  справжньому,  тоді...  Але  війна  завершується,  світ  не  стає  досконалим,  світ  стає  знову  потворним.  І  якось  тут  подумалось:  і  наша  війна  колись  має  закінчитись.  І  що  тоді?  Ось  я  повернувся  з  війни  -  і  відчуття  порожнечі,  розчарування.  І  хочеться  знову  повернутись  туди  -  в  те  пекло,  бо  війна  не  закінчилась,  бо  досі  щоденно  гинуть  люди...  А  коли  закінчиться?  Коли  впаде  потворна  диктатура  і  відновляться  державні  кордони?  І  світ  не  стане  мудрішим  і  добрішим?  І  лишиться  тільки  в  душі  болісне  відчуття  втрат  -  друзі  загинули,  ми  зберегли,  що  змогли,  але  не  зробили  світ  кращим...  Хоча  навряд  чи  герої  цього  фільму  думали  саме  так.  Вони  просто  жили  в  епоху  розчарувань  -  духовних  розчарувань.  Недарма  такі  мотиви  прозвучали  в  Бертолуччі  саме  1990  року  -  це  теж  був  рік  розчарувань.  Тільки  п’ятдесяті  роки  тривале  ціле  десятиліття,  а  тут  все  відбулось  за  рік:  людство  остаточно  розчарувалося  в  комунізмі,  побачило  що  це  лише  кривавий  шлях  в  нікуди,  в  тупик.  І  все.  Час  краху  ілюзій.  

У  фільмі  є  легка  ностальгія  за  колоніальною  епохою.  Така  чисто  кіплінгісвька.  Ну,  може  трохи  гумільовська.  Але  трохи.  І  чисто  європейська.  Погодьтеся,  ностальгувати  тут  може  тільки  європеєць  з  «тягарем  білих»  і  відчуттям  намуляних  плечей  від  нього.  І  аж  ніяк  не  туарег  чи  бедуїн.  Вони  завжди  жили  в  своєму  ментальному  світі  і  будуть  жити  саме  там.  Невідомо,  чи  ностальгія  в  них  взагалі  буває,  чи  тільки  сум  нескінченного  піску  і  порожнього  мовчазного  неба...  

У  фільмі  зображена  Земля,  яка  має  різні  людські  світи,  які  існують  паралельно,  які  несумісні.  І  можна  просто  втекти  з  одного  світу  в  інший,  коли  все  пропало,  коли  все  довершилось,  все  зруйнувалось.  Можна  просто  «помандрувати  на  Схід»  заривши  свої  європейські  туфлі  в  пісок  Сахари.  І  зникнути  зі  звичного  для  нас  світу  фотоапаратів,  галет  та  кока-коли.  Це  зараз  все  переплуталось  і  здичавіло.  Люди  в  переплутаному  світі  здичавіли  і  озвіріли.  А  тоді  ще  ні...  

А  якщо  ви  про  цей  фільм  спитаєте:  «Що  це?»  (хоча  навряд  чи  хтось  задасть  саме  таке  питання,  бо  майже  всі  люди  давно  вирішили,  що  кіно  це  розвага  -  не  більше),  то  я  відповім:  «Постмодернізм».  Високий  постмодернізм.  Експресивний  і  яскравий  постмодернізм.  Я  недарма  взяв  в  якості  епіграфа  цитату  з  Петрарки.  Петрарка  був  предтечею  ренесансу,  провісником,  одночасно  першим  поетом  ренесансу,  його  першим  втіленням.  Щось  подібне  я  можу  сказати  і  про  Бернардо  Бертолуччі.  Він  був  предтечею  і  провісником  постмодернізму,  а  потім  його  першим  режисером  і  втіленням.  І  цей  його  фільм  -  це  сам  постмодернізм.  Попередні  його  фільми  -  це  передчуття  постмодернізму.  Нині  постмодернізм  модно  лаяти.  Забуваючи  при  цьому,  що  постмодернізм  -  найцікавіший  культурний  феномен  ХХ  століття,  закономірний  фінал  літератури  цього  бурхливого  і  химерного  століття.  Нічого  кращого  наразі  ХХІ  століття  не  створило  і  не  придумало.  І  чомусь  нині  вважається  багатьма  критиками,  що  будь-який  пост-...  це  заперечення  попереднього,  а  не  високий  фінал.  Так  начебто  Вінсент  ван  Гог  своїм  постімпресіонізмом  заперечував  імпресіонізм,  а  не  довів  його  до  високого  надривного  апогею.  

Цей  фільм  не  має  слогана  -  на  відміну  від  багатьох  інших  фільмів,  де  слоган  є  обов’язковим  атрибутом.  (Мені  іноді  навіть  здається,  що  слоган  стає  свого  роду  хворобою  кінематографа).  Цей  фільм  візуальний,  позавербальний.  А  фрази  (коли  є)  або  банальні,  або  настільки  філософсько  глибокі,  складні  структурно  і  концептуально,  що  не  можуть  бути  слоганом.  І  все  таки  одну  фразу  (мало  не  підсумкову,  що  звучить  в  епілозі)  я  насмілюсь  назвати  слоганом  цього  фільму:  «Ви  заблукали...»  Герої  фільму  справді  заблукали.  Заблукали  в  нетрях  і  лабіринтах  свого  власного  «Я».  Герої  фільму  ведуть  богемний  спосіб  життя.  Це  справді  богема.  Тогочасна.  Герой  на  початку  фільму  кидає  фразу  прикордоннику:  «У  мене  немає  професії...»  Він  лукавить,  звісно.  Але  так  він  сприймає  себе.  Як  людину,  що  займається  непотрібним  безглуздям,  хоча  насправді  творить  -  творить  музику.  Але  вже  не  бачить  сенсу  в  цій  творчості.  Герої  фільму  втратили  сенс  життя,  чи  то  ніколи  його  і  не  розуміли,  і  не  мали  його.  Вони  подорожують  не  знаючи  навіщо.  Їх  вчинки  безглузді  і  нелогічні.  Вони  не  тільки  не  пояснюють  сенс  свого  чергового  безглуздого  вчинку,  але  впевнені,  що  в  ньому  і  не  може  бути  сенсу.  Вони  подорожують  країною  яку  не  розуміють  і  зневажають,  в  якій  бачать  навкруги  лише  потворне  і  бридке.    Хоча  насправді  вони  інтуїтивно  розуміють  для  чого  приїхали  сюди  -  в  глибини  пустелі  Сахара  -  в  пошуках  Краси,  Одкровення,  Істини.  Але  не  усвідомлюють  цього,  бояться  самі  собі  признатися  в  цьому.  І  ця  хаотичність  і  нерозважливість,  втрата  сенсу  буття  і  орієнтирів  приводить  героїв  до  трагедії.  І  тоді  -  переживши  трагедію  -  вони  отримують  просвітлення,  розуміння,  одкровення.  Навіть  ціною  власного  життя,  навіть  ціною  шоку  і  повного  руйнування  психіки.  Але  вони  не  шкодують,  бо  десь  інтуїтивно  розуміють,  що  воно  того  варте...  

У  фільмі  є  один  персонаж  -  на  перший  погляд  незначний,  що  з’являється  на  початку  фільму  і  в  кінці.  Але  насправді  головний.  Це  Споглядаючий.  Людина  в  літах,  філософ,  що  спокійно  споглядає  людей,  незримо  присутній  якимось  чином  при  всіх  подіях,  де  б  вони  не  відбувалися,  і  мовчки  розмовляє  з  героями.  Говорить  до  них  подумки,  а  вони  якимось  чином  чують  його  слова...  Цитати  його  фраз  об’ємні,  але  вони  надто  сильні,  щоб  не  привести  їх  повністю.  Перша  його  фраза  ніби  преамбула  до  фільму,  до  початку  подій  і  драм  душевного  світу  героїв:  «Вони  обидвоє  допустили  фатальну  помилку,  вирішивши,  що  часу  не  існує.  Один  рік  схожий  на  інший,  і  рано  чи  пізно  відбудеться  все.»  Господи!  Саме  тому  цей  фільм  мене  так  колись  зачепив  і  запам’ятався  мені  на  все  життя!  Адже  я  теж  колись  був  впевнений,  що  часу  не  існує.  Як  я  помилявся!  Ось  він  -  тут,  поруч,  незримий,  той,  що  виник  раніше  матерії  і  простору  (яке  «раніше»!  Тільки  тоді,  як  він  виник,  стало  можливо  «раніше»  і  «пізніше»,  «тоді»  і  «зараз»).  Чи  фатальний  постскриптум  до  потоку  буття  героїв  (бо  все  тепер  стало  інакше,  навіть  Всесвіт):  «  -  Ви  заблукали?  -  Так!  -  Оскільки,  ми  не  знаємо,  коли  помремо,  ми  сприймаємо  життя,  як  нескінченний  колодязь,  хоче  все  відбувається  в  житті  лише  певне  число  разів.  Скільки  разів  Ви  згадаєте  один  день  свого  дитинства,  який  так  глибоко  засів  у  Вашій  пам’яті,  що  Ви  не  можете  собі  уявити  своє  життя  без  нього.  Скільки  разів  Ви  ще  побачите  повний  місяць?  Можливо,  двадцять  разів,  але  це  здається  безмежним.»  І  тут  годі  шукати  втілення  якоїсь  філософської  системи.  Це  не  вписується  ні  в  яку  філософську  систему,  ні  в  який  з  відомих  нам  світоглядів.  Це  просто  неповторно.  Це  про  «Я»  кожного  з  нас.  

Про  що  іще  цей  фільм,  крім  метафізичних  блукань?  Про  кохання,  звісно,  про  що  ж  іще  може  бути  посмодерновий  фільм.  Тільки  тут  класичний  трикутник  перетворюється  раптом  у  багатокутник  з  невизначеним  числом  кутів:  до  головної  героїні  ревнує  гарем.  Що  зробиш  -  Мандрівники  на  Схід  (я  маю  на  увазі  режисера,  а  не  героїв,  бо  герої  не  Мандрівники  на  Схід,  герої  -  Мандрівники  Невідомо  Куди).  Але  коли  на  дворі  1950  рік,  і  небо  впало,  і  все  пішло  прахом,  і  жити  вже  не  варто,  можна  ось  так  -  кинути  все  і  піти  з  караваном  верблюдів  і  туарегами  кудись  в  глибини  Сахари  -  назустріч  чи  то  смерті  (якої  не  існує),  чи  то  божевіллю  (яке  найбільш  відповідає  світу  ХХ  століття).  Отаке  от.  

Доки  ще  герої  не  знають,  як  влаштований  світ  насправді,  бо  смерть  -  ця  жінка-філософ  у  білій  сутані  ще  не  прийшла  і  ще  нічого  не  пояснила,  навколо  героїв  доля  малює  в  просторі  чисельні  знаки  -  лихі  передвісники.  Все  сповнюється  лихими  знаменнями.  Герої  навіть  розуміють  це  і  озвучують:  «Білий  мерседес  не  може  бути  просто  білим  мерседесом,  у  всьому  є  якийсь  прихований  зміст.  Все  -  передвістя.»  Але  герої  з  якоюсь  затятістю  йдуть  на  зустріч  лихому.  Можливо,  тому,  що  так  треба.  Можливо  це  просто  фаталізм  -  усвідомлений.  Герой  фільму  несподівано  проголошує:  «Я  знаю,  що  це  правді,  тільки  не  знаю  добре  це  чи  погано.»  О,  світ  релятивізму!  О,  світ  після  Ейнштейна!  Як  в  ньому  все  відносно!  (Хоча  про  це  говорив  ще  Сократ  -  «добре»  і  «погано»  -  це  відносні  категорії,  це  добро  і  зло  буває  абсолютним  -  як  швидкість  світла,  а  все  інше  -  відносне...  Навіть  смерть.)  Герої  справді  вже  не  знають,  що  для  них  добре,  а  що  погано.  І  вже  не  дізнаються,  нажаль.  Дізнаються  щось  набагато  важливіше.  Але  не  це.    

На  порозі  смерті  головний  герой  (без  перебільшення)  говорить  сакральну  думку,  зазирнувши  надто  далеко  у  суть  світу  сього:  «Я  знаю,  що  боятися  не  потрібно,  але  інколи  мені  страшно.  Інколи  я  зовсім  не  тут,  я  дуже  далеко  і  зовсім  один.»  Багатьом  з  нас  інколи  страшно.  Особливо  в  нинішньому  світі.  Не  смерті  ми  боїмося,  ні.  До  смерті  ми  всі  давно  вже  звикли  і  сприймаємо  її  як  буденність  і  просто  як  елемент  літератури  (бо  життя  перетворилося  в  літературний  твір  і  ми  не  живемо,  а  читаємо).  Ні.  Ми  всі  боїмося  остаточної  загибелі  нашого  світу,  в  якому  є  багато  хорошого.  Навіть  не  хорошого  -  прекрасного.  А  це  не  одне  і  те  ж.  І  ми  всі  тоді  лишимося  самотніми  -  у  нескінченній  міжгалактичній  порожнечі  Всесвіту...  

Насмілюсь  сказати  парадоксальне:  фільм  «Покрова  небес»  -  це  буддизм.  Тільки  буддизм  перенесений  в  пустелю  Сахара.  Це  медитація  серед  пустелі.  Скажете  -  абсурд?  Хоча  в  світі  постмодернізму  все  абсурдне.  Але  чому  в  пустелі  Гобі  буддизм  логічний  і  закономірний,  а  в  пустелі  Сахара  раптом  ні?  Фільм  нагадує  коан  -  герої  переживають  культурний  шок  і  отримують  просвітлення:  один  після  смерті  отримавши  нірвану,  інша  в  світі  божевільних  марень,  а  третій  в  світі  спокійного  сентиментального  споглядання  і  доброчинності.  На  цю  думку,  зокрема,  навів  мене  один  епізод:  головна  героїня  фільму  розрізає  свої  щоденники  і  літературні  твори  на  паперові  клаптики  і  обвішує  ним  глинобитну  хатинку  туарега,  щоб  прикрасити  таким  чином  обитель  свого  кохання  з  оригінальним  коханцем  з  племені  людського,  в  якому  панує  матріархат,  не  дивлячись  на  іслам,  і  саме  чоловіки  ховають  своє  обличчя,  а  не  навпаки...  Справді,  якось  як  в  дзен-буддизмі:  істина  пізнається  інтуїтивно,  передається  від  серця  до  серця,  а  не  словами.  Слова  ніщо...  

(На  світлині  -  кадр  з  фільму.  Приємного  споглядання!  І  не  втрачайте  глузду!)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=657658
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 06.04.2016
автор: Артур Сіренко