Коли завмирає час

                                                                                 Крах
                                                                             (коли  завмирає  час)

Дивлюся  в  небо  -
Бачу  стелю.
А  марились  вогні...
Навколо  створюють  
Пустелю.
Навколо  і  в  мені.


Вона  завжди  поспішала.  Летіла.  Щось  хапала  і  знову  бігла…За  звичкою.  Та  сьогодні  йшла  повільно,  якось  аж  відсторонено,  злегка  похитуючись  на  високих  підборах.  Чи  то  розімліла  від  червневої  полудневої  спеки,  що  давно  встановилась  у  цих  степових  краях,  чи  то  настрій  з  самого  ранку  зіпсували  останні  новини,  але  бігти  не  було  вже  куди.  
«Хоч  би  порозходилися,  -  промайнула  думка.  –  А  то  буде,  як  останнього  разу…».
У  школі  і  справді  було  безлюдно.  Добре.  Тихо.  Мрія….  У  коридорах  ще  ховалася  вранішня  прохолода,  зрідка  долинали  нерозбірливі  уривки  чужих  розмов.  
Рішуче  прочинила  двері  в  учительську.  Нікого.  Дошка  оголошень  майже  порожня:  все-таки  літо.
«Запись  на  празднование  конца  года  в  профкоме».
«Срочно  в  течение  дня  сдать  все  учебники  и  др.  литературу  в  книгохранилище.  Убрать  украинскую  символику  из  кабинетов.  Заклеить  стенды  со  ссылками  на  документы,  издательства  и  пр.  Повторная  проверка  Управления  в  понедельник!».  
Цікаво,  в  якій  формі  проходитиме  ця  перевірка.  Перед  очима  промайнули  кадри  зі  старої  документальної  хроніки,  як  посеред  міської  площі  гітлерівські  фашисти  спалюють  прапори  та  книжки…  Це  було  б  таким  логічним  завершенням  усього.  А  яка  картина  для  преси!  
Мимовільно  уявила  реакцію  колег  на  оголошення.  Такі  різні  виразні  обличчя.  Міни.  Кваси  і  гримаси.  Спало  на  думку:  «слебезували»,  «потішалися»,  «пащекували».  Мовчали,  ковтали,  виходили…
Останнім  часом  колись  дружній  колектив  педагогів  розділився  на  маленькі  острівці,  люди  збиралися  купками  і  розмовляли  вже  більше  стиха.  Навіть  відомі  «радикали»  втомилися  від  щоденних  політичних  дебатів,  які  рвали  колектив  на  шмаття  і  заважали  налаштуватися  на  уроки.  Колишні  друзі  раптом  втрачали  інтерес  до  спілкування,  а  ще  вчора  непримиримі  особистості  несподівано  знаходили  спільну  мову.  Отак  знай  людей…  
«Так  на  чому  ми  зупинилися,  -  спробувала  відігнати  нав’язливі  думки,  -  ага,  список…».
За  дверима  зашуміло,  заметушилося.  
- Олено  Петрівно,  -  зрадів  у  прочинені  двері  Дмитро,  -  а  на  скільки  я  написав?
- Почекайте  мене  біля  входу.  Йду.
Ще  раз  пробігла  список  очима.  Все  добре.  
У  фойє  купка  дев’ятикласників  чекала  на  вчительку  із  результатами  за  іспит.  Вийшла  посміхаючись.  Струнка,  охайна,  привітна  –  учні  миттєво  обступили  жінку,  яка  відразу  ж  загубилася  у  галасливій  купці  підлітків.
- Ну  що,  імениннику,  порадував  –  п’ять,  -  звернулася  до  Данила.
- Чому  не  дванадцять?-  трохи  невдало  пожартував.
- С  тебя  хватит!  Много  хочешь.
- Мне  бы  столько!
- Мы  уже  не  в  Украине!  Забудь!
- Да  тише  вы!  -  заспокоювала  Аня.  –  Дайте  человеку  слово  сказать.
- …  Кожен  отримав  результат  своїх  старань.  Більше  працював  –  кращі  бали.  Дякую  Ані,  Насті,  Ельзарі…
Вона  називала  імена,  намагалася  жартувати,  а  в  голові  нав’язливо,  як  зелена  муха,  снувало:  востаннє…  
- …  Бажаю  успіхів  на  наступному  іспиті.  Зберіться,  у  вас  ще  все  попереду.  -  закінчила.  Видихнула.  Список  –  на  двері.  
Діти  поступово  розходилися.  «Треба  було  все-таки  поставити  Артуру  чотири,  -  знову  картала  себе.  –  Так  за  що  ж…  Хоча  …  Чи  варто…».
- Олено  Петрівно,  -  перервала  внутрішнє  самоїдство  Настя.  –  А  що  ж  далі?  
Лише  цього  зараз  не  вистачало.  На  мить  розгубилася,  але  лише  на  мить:
- Далі  –    російська  мова.  Через  два  дні.
- Та  знаю.  Не  про  це.  
- Усе  буде  добре,  ти  ж  знаєш.
- А  ви  у  нас  будете?
- Я  –  буду.  Десь.  Не  знаю.  Ніхто  не  знає,  –  несподівано  чесно.
- Я  тут  подумала.  Може,  ви  б  економіку  нам  читали,  чи  ОБЖ,  чи  ще  щось  там.  Це  ж  зовсім  нескладно…
- Нескладно,  -  посміхнулася  вчителька.  –  Ще  побачимося,  Насте.  Дякую  тобі.
Неподалік  мовчки  спостерігало  кілька  дівчат.  Настя  приєдналася  до  гурту  –  і  в  школі  знову  стало  тихо  і  порожньо.
Втомлено  повернулася  в  учительську.  Спека.  Сонце  нещадно  засліпило  простору  затишну  кімнату.  Біля  вікна  дописувала  звіт  колега,  невисока  русокоса  жіночка  з  допитливими  очима.  Привіталися  «на  автоматі».  Важко  впала  на  стілець…  «Чудові  діти.  Пощастило  з  ними.  Такі  природні,  невимушені.  Прекрасне  майбутнє.  Чиє?..  Гірко.  Шкода  їх  залишати.  Так  мало  встигли…Може,  не  зіпсують…»  .
- Читали?  –  кинула  колега  Олені.
- Про  вогнище?
- Яке  вогнище?  –  не  зрозуміла  та.  –  А,  це  ви  про  спалення  розкладу?  Так  цього  року  ніхто  не  хоче  святкувати.  Може,  особливо  наближені  і  поїдуть…  Ні,  я  про  книжки.  Кажуть,  у  середу  в  управлінні  в  мішки  пакували,  підшивали,  підписували.  Думали,  на  Донбас  відправлять.  А  коли  машина  за  макулатурою  приїхала,  насипом  закидали.  У  нашої  методистки  –  нервовий  розлад…Лікаря  викликали…  У  всіх  зараз  нерви.  Менше  треба  було  символіку  по  школах  знімати.  І  знайшли  ж  кого  послати  –  вчителя  української  мови.  Тьху!  Ходила  павою:  «Зніміть  те,  зніміть  се…».  Навіть  у  наших  кабінетах  нічого  не  залишила.  От  де  справедливість:  у  кабінетах  англійської  можна  символіку  Британії  вивісити,  а  в  наших…  Бояться…
- Мусять.  Думаєте,  раділа  від  того?  Важко  все  це.
- Й  не  кажіть.  Учора  зустріла  Лілю  з  четвертої  школи.  В  сльозах.  Каже:  йду  вулицею,  розмовляю  з  мамою  по  телефону,  аж  тут  на  мене  як  накинеться  якась  божевільна  бабця.  Махає  руками,  репетує…Спочатку  не  зрозуміла,  що  до  чого.  «Фашистка,  ты  что  себе  позволяешь,  вон  из  Крыма!..».  І  ніх-хто  не  заступився.  Тепер  з  чоловіком  ходить  вулицями.  А  ви  як,  Віталик  як?  Документи  вже  подали?
- Та  подали…  У  місцевий.  У  Київ  не  вийшло:  атестат  так  і  не  вибили.  Уже  і  через  знайомих,  і  через  міністерство  наше.  Усе  марно.  Одні  слова.  Або  той,  або  той.  Дарма  ЗНО  здавали...  Може,  на  той  рік  що  зміниться.
- А  в  Севастополі  –  «місті  російської  слави»  –  дали  обидва  атестати.  Театр  абсурду.  Хоча,  може,  воно  й  на  краще…  Все-таки  ближче  до  дому…  Тримайтеся…
- Тримаюсь,  дякую.  Ось  здам  книжки,  підшию  роботи  –  і  вільна  як  вітер.
- Додому  поїдете?
- Хоч  ви  не  питайте,  –  трохи  роздратовано.  –  Кого  не  зустріну  –  тільки  й  розмов:  коли  та  куди.  Чому  я  повинна  кудись  тікати?  Чи  я  що  в  кого  вкрала…  Я  дома.  
- А,  украинцы,  вы  здесь,  -  на  порозі  з’явилася  Василівна,  шкільний  секретар.  –                Ср-рочно  к  директору.  А  где  остальные?
- Не  видели.  Что  случилось?
- Р-разбор  полётов.  Да  шучу.  Узнаете.
У  тому  кабінеті  ще  відчувалася  присутність  колишнього  директора.  Ось  величезна  кришталева  сова,  порцелянова  ваза…  Кожна  річ  як  шматок  історії  із  життя  тієї,  що  пропрацювала  тут  25  років,  а  потім  вирішила  піти.    Хоча  подейкують,  «її  пішли».  Нова  ж  директорка  ще  не  звикла  до  чужого  кабінету,  тож  не  поспішала  його  кардинально  змінювати  чи  то  з  поваги,  чи  за  браком  часу.
- Проходите,  садитесь.  Здравствуйте,  с  кем  не  виделись,  -  відірвалася  від  паперів.  –  А  где  все?
- Сейчас  под-дбегут,  -  гукнула  Василівна  із  суміжної  з  кабінетом  приймальні.  
- Подождем,  –  запала  напружена  тиша.  
Дивно,  як  іноді  час  може  розпадатися  на  хвилини,  а  ті  руйнуються  на  секундоатоми.  Ось  і  зараз  він  затамував  подих  і  завис,  як  старий  комп’ютер.  
«Мабуть,  не  буде  годин.  До  цього  йде.  Що  ж  то  буде…»  -  намагалися  вгадати.
У  кабінет  зайшло  ще  троє  учителів  «неактуального  предмету».  
- Садитесь.  Все?  Начнем.  Ситуация  у  нас…  -  «Летящей  походкой…»  -  перервав  директорку  телефон.  Скинула  виклик.  –  …  следующая.  Все  мы  люди  взрослые,  понимаем  обстановку.  Обсуждать  политический  аспект  сейчас  ни  к  чему.  Главное,  что  дальше.  Сейчас  вопросов  больше,  чем  ответов.  Но  всё  идет…  –  «Летящей  походкой…»,  -  вимкнула  нав’язливий  телефон  геть,  продовжила,  –…  к  тому,  что  предмета  не  будет  или  будет  очень  мало  за  счет  внеурочки    или  регионального  компонента…
- Так  это  сколько?  -  не  витримали.  –  Час,  два,  десять?
- …  Поэтому,  -    незворушно  вела  своє  директорка,  -  на    каждую  школу  выделено  одно  место  для  переучивания  на  преподавание  русского  языка.  Понимаю,  у  всех  –  семьи,  дети.  Но  место  всего  одно.  Решайте  сейчас,  кто  из  вас  его  получит.  В  течение  часа  нужно  сообщить  выше.  
 «Який  поворот!  Блискавично!  А  стратегія!  Чекаєте  на  шоу?».
- Я  пас.  –  впевнено  відрізала  Олена  Петрівна.  –  Как  совместитель,  не  претендую  на  это  место.  Вирішуйте  без  мене.
- Хорошо.  Я  ожидала  этого.  Решайте  вчетвером.  Может,  жребий?..
- Я  тоже  не  могу,  -  сумно  мовила  наймолодша,  родом  з  Херсонщини.  -  Меня  родители  из  дома  выгонят.  Да  и  сама…  не  смогу!..  
- Я  отказываюсь.  
- І  я.  Не  можу.  Хай  інші  вчать…
- Простите,  я  тоже.
- Как  так:  не  смогу,  -  розгубилася  від  несподіванки  директорка.  -  Дівчата,  ви  що?  –  змінилася  раптом.  –  Чи  ви  не  розумієте,  що  це  кінець?  Я  сама  з  Харківщини,  мене  теж  болить,  як  і  вас.  Та  життя  продовжується!  Усім  важко.  Головне  –  не  стріляють!  Якось  воно  буде.  Пристосуємось.  Де  наша  не  пропадала…  Подумайте  ще  раз.  Це  реальний  шанс  працювати  далі!  У  вас  же  діти,  онуки…  А  досвід  який.  Такі  вчителі…  -  відвернулася,  схопивши  телефон,  вийшла.
Сонячні  зайчики  весело  стрибали  по  підлозі,  лоскотали  за  пальці  засмучених  жінок.  
- Р-расходитесь,  директора  вызвали  в  исполком,  -  повідомила  Василівна.
Як  тіні,  мовчки  посунули  з  кабінету.  У  коридорі  кілька  учителів,  які  активно  обговорювали  сьогоднішні  новини  щодо  будівництва  чи  то  мосту,  чи  то  тунелю,  неприязно  притихли.  
- Што  случілось?  –  поцікавилися.  -  Пачему  такіє  лица?
- Якщо  сову  помножити  на  мишу,  вона  все  одно  менша  за  білку.
- Што-о-о-о?
Підхопивши  свої  речі  (кілька  учнівських  зошитів  з  творчими  роботами,  файли  з  дитячими  проектами,  портрети  письменників  та  книжки)  Олена  Петрівна  вислизнула  зі  школи.  Але  й  тут  не  було  чим  дихати.  Ноги  слухняно  понесли  подалі.  
З  новенького  білборда  білозуба  краля  хизувалася,  що  тепер  може  викладати  «родной  язик».  Кумедні  горобці,  як  діти-бешкетники,  дзвінко  викачувалися  в  пилюці.  Ох,  багатьох  нас  викачають…Дві  бабусі  під  розлогою  липою  голосно  розмахували  руками  про  бандерівців,  які  з  луками  вистрибують  з  потягів  на  ходу  і  «всех  нас  пєрєстрєляют».  Добре,  що  не  з’їдять…  
Швидше  б  звечоріло…  Із  кожним  кроком  віддалась  від  школи.  Хвилини  теж  уже  йшли,  та  не  уявляли,  куди.  Вицвіле  небо  дивувалося  людській  байдужості.
Чому  ж  так  важко?  «Мы  уже  не  в  Украине!  Забудь!»,  -  згадала  пекучі  слова  котрогось  з  учнів.  Це  ми  ще  побачимо,  -  затиснувши  зуби,    -  побачимо…

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=608564
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 22.09.2015
автор: Тетяна Бонд