Портрети




Аґрусні


Коли  вони  влетіли  в  салон  автобуса,  здалось  що  майнуло  літом  і  сонцем  й  на  час  осліпило.  Вони  були  нестерпно  юні,  й  невимовно  руді.  Він  обійняв  її    і  пригорнув,  ніби  замкнув  в  собі.  Здавалось,  що  це  рано,  як  такі  діти  і  обнімаються?  А  їм  байдуже,  щебечуть  і  нікого  не  помічають.  А  я  помічаю,  яка  у  нього  тонка  шкіра.  Вона  як  порцелянова,  аж  прозора  і  на  схилах  носа  просвічується  тонка  блакитна  жилочка.  Очі  зелені  з  теплим  відтінком,  напевно  на  світлі  майже  жовті,  як  вистиглі  ягоди  аґрусу.  Її  не  бачу  в  обличчя.  Лишень  те,  що  довге    волосся  ззаду  перехоплено  на  шиї    шаликом,  а  внизу  на  талії  -  його  руками.  Страшенно  хочеться  покликати,  обізватись  до  неї,  щоб  повернулась,  щоб  роздивитись,  яка  вона?  Але  от  вже  виходять.  Ні,  вилітають  на  вулицю.  І  я,  задираючи  голову,  намагаюсь  вловити  хоча  б  на  мить  її  обличчя  в  натовпі.  Але  наостанок  блимають  мені  його  майже  жовті  на  світло  очі.


Італійки  в  метро

Ну  нема  в  Дубліні  метра.  А  в  Парижі  є.  І  на  деяких  гілках,  підозрюю    сполученням  між  небагатими  районами  міста,  шмигають  туди-сюди  вагони  з  дивними  по  своїй  ненадійності  клямками  на  дверях,  схожими  за  принципом  на  гачки  в  сільських  туалетах.  Вони,  звісно  трохи  більші  й  масивніші,  але  принцип  закривання  один  і  той  -  клац  -  і  "защілкнулись".  І  усе.  Ніяких  Тобі  кнопок  блокування,  ніяких  попереджувальних  сигналів.  "Клац"  і  їдь  собі.  
Ось  до  таких  дверей  в  одному  з  таких  вагонів  доля  притисла  натовпом  двох  італійок.  Ну  кажу,  що  італійок  і  майже  не  сумніваюсь.  Бо  та,  що  бабуська,  викапана  Софі  Лорен  без  пластики  тільки,  а  її  онука,  ну  просто  таки  юна  Моніка.  Бабуся  все  відсувала  дівчину  від  дверей.  Пробувала  пальцем  ту  клямку.  "Шльопала"  якісь  бідкання  важкими  губами,  хитала  головою  і  далі  для  певності  їй  одній  відомої  стала  притримувати  клямку  з  натугою.  Водночас  вона  мотала  головою,  проводжаючи  очима  лямпочки  на  стінах  метрового  тунелю  і  зрідка  замружувалась  чи  то  від  страху,  чи  то  від  обурення.
На  одній  з  зупинок  народу  порідшало  і  обидві  вмостились  на  відкидні  сидіння.  Тільки  старша  плюхнулась  з  останніх  сил,  втомлена  тим,  що  допомагала  клямці  втримувати  двері  зачиненими  і  поглядала  на  онуку,  мабуть,  чекаючи  від  неї  підтримки.  Дівчина  з  відсутнім  виглядом  дивилась  кудись  поперед  себе  і  гойдала  ногою  в  такт  музиці  з  навушників.



На  світлофорі

Місто  рухається  швидко.  Швидко  запалюється  зелене  для  перехожих  і  швидко  гасне.  Як  пішохідна  персона,  думаю,  що  для  машинних  -  згасає  не  так  квапливо.  Чи  встигає  хтось  щось  путнє  подумати,  коли  стоїть,  очікуючи  на  можливість  перебігти  вулицю?  Напевно  вкрай  рідко.  Хіба  тут  до  роздумів,  тут  треба  пильнуватись.  Дорога  є  дорога.  А  от  одного  разу  застрягла  я  на  одній  стороні  вулиці  і  машини,  як  хижі  риби  все  не  призупиняли  свою  течію.  Навпроти  мене  очікували  двоє.  Батько  і  донька  років  чотирьох.  Вона  сиділа  у  тата  на  плечах  і  вже  почала  нудьгувати.  Батько  кинув  угору  лукавий  погляд  і  давай  щось  виспівувати  і  підтупцьовувати  в  такт.  Мала,  як  другий  поверх  спільної  з  ним  конструкції  крізь  сміх  співала  теж  і  похитувала  ніжками.  А  я  шкодувала,  що  скоро  запалиться  зелене.  Надто  вже  скоро.



На  людях

Вони  стояли  впритул  на    зупинці  автобуса  і  одразу  було  помітно,  що  коханці.  Не  тому,  що  він  значно  старший,  але  молодливо  одягнений.  Не  тому,  що  виявляли  якусь  надмірну  ніжність  на  людях.  Просто  вона,  довгонога,  довговолоса  і  якась  плинна,  бо  постійно  злегка  похитувалась  і  ніби  плавала  довкола  нього,  заколихуючи  його  тверезий  розум,  як  змія  з  глечика,  постійно  гладила  його  шалик.  Це  була  вбивча  еротика.  Хотілось  одночасно  сховати  очі,  щоб  не  "тримати  свічку"  їм  і  дивитись  не  відриваючись  на  ці  майже  чаклунські  її  рухи.  Шалик  спершу  гладився  повільно  вверх-вниз.  Потім  лише  вниз.  Далі  вона  пірнула  рукою  під  той  кінчик  його,  що  накривав  інший.  І  врешті  намотувала  собі  то  на  одну,  то  на  іншу  руку.  Дорогоцінна  каблучка  блимала  і  ховалась,  вона  пливла  довкола  чоловіка  і  каламутила  мій  спокій  на  людях.



Без  ласки

У  Дубліні  мало    в  порівнянні  зі  Львовом,  до  прикладу  тримають  собак.  Можливо,  як  у  кожній  столиці  тут  багато  чужинців,  можливо  через  податок  на  тварин,  чи  ще  чомусь.  Тому,  коли  вздріла  коло  входу  в  маркет  двох  чарівнющих  собак,  яких  тримала  на  повідках  молода  жінка,  аж  зупинилась  намилуватись.  Такі  ті  морданті  були  цяцькані:  один  ніби  мопс,  інший  якась  подоба  болонки.  Дівчина  і  мопс  заглядали  у  шибу  вітрини.  Там  між  поличок  ходив  чоловік  і  зосереджено  оглядав  крам.  Коли  він  помітив  їхні  погляди,  радості  у  мопса  не  було  меж.  Дівчина  помахала  рукою  і  повернулась  до  погладжування  болонки.  Вона  пестила  свою  красуню  решту  часу  очікування.  Коли  чоловік  врешті  вийшов  з  паперовим  пакетом,  наповненим  продуктами,  повідок  мопса  опинився    в  його  руці.  Вони  мирно  пішли  тротуаром  і  я  подумала,  от  жодного  разу,  жодніського  вона  не  торкнулась  мопса.  А  чи  він  хотів  цього?





Монетник


Він  працює  в  цьому  ресторані  так  довго,  як  дехто  й  не  живе.  Він  вже  старий  і  рухається  повільно  між  столами,  більше  зайнятий  тим,  що  відчиняє  клієнтам  двері  й  всміхається.  Ресторан  знаходиться  у  самому  центрі  туристичного  Дубліна.  І  він  добре  знає,  хто  і  для  чого  зайшов  сюди.  Коли  хтось  просто  влітає  у  двері,  старий  дістає  з  кишеньки,  де  колись  гніздував  годинник  на  ланцюжку,  монетку  в  20  центів.  Клієнт  явно,  залюбований  старим  містом,  тепер  не  встигає  у  вбиральню  з  приводу  абсолютно  людських  потреб.  І  монетка  потрібна  йому  вже  і  зараз,  бо  двері  туалету  можна  відімкнути  лише  кинувши  її  в  блок  на  замку  дверей.  Вдячні  туристи  завжди  потім  беруть  щонайменше  каву  і  залишають  йому  на  чай  монетки  більшенькі,  ніж  вартістю  у  двадцять.




Запотиличник


Вони  стояли  красиві  й  якісь  відсторонені.  Повз  пробігали  заклопотані  дублінці  й  туристи.  І  я  теж  пробігла  б  повз,  якби  вони  не  були  такі  гарні.  Уповільнила  ходу  і  не  могла  не  роздивлятись  цю  пару.  Явно  зі  сходу.  Обидвоє  високі  й  стрункі,  смаглявошкірі  й  пахнючі  однаковосолодко.  У  неї  в  очах  пливла  темна  спокійна  ріка.  Вони  не  дивились  один  на  одного,  очікуючи  на  когось,  чи  на  щось.  І  тут,  як  постріл,  як  вирва  з  часу  й  простору.  Він  якимсь  неможливо  швидким,  сильним  і  беззлобним  і  від  цього  ще  страшнішим  порухом  руки,  вдарив  її  у  потилицю.  Мене  оглушило  від  того  тихого  і  грузного  удару.  Ніби  це  була  не  рука,    а  напад  кобри.  На  його  обличчі  на  з"явилось  навіть  зморшки  злоби.  А  вона  просто  опустила  голову.  І  все.  Але  тепер  і  я  стала,  як  вкопана.    Ніби  кобра  вжалила  мене.



У  літаку



Дивна-дивна-предивна  стюардеса  бігає  сьогодні  по  салону.  Заломує  руки,  чіпляє  тих,  хто  знаходиться  на  крайніх  сидіннях,  спершу  вибачаючись,  далі  просто  усміхається  винувально,  шпортається  час  від  часу  і  не  за  щось,  чи  об  щось,  а  таке  враження,  що  просто  плутається  у  власних  довгих  ногах.  Під  нею  хитається  дно  літака  і  виникає  відчуття  його  ненадійності.  Вона  не  вміє  ходити  повільно,  вона  просто  ганяє  туди-сюди,  як  сполоханий  жираф.
-  Хто  пустив  у  салон  жирафа?




адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=546693
Рубрика: Лірика
дата надходження 26.12.2014
автор: Маріанна Вдовиковська