Світ, який завжди з тобою

«Як  би  філософи  не  розходились  у  своїх  світоглядах,  вони  не  чинили  явної  шкоди  один  одному,  не  катували  когось-то  з  метою  нав’язати  свої  погляди  або  за  інакодумство.  На  це  здатні  тільки  фанатики,  але  фанатизм  і  філософія  несумісні.»
                                 (Чанишев  А.  Н.)

Я  подивився  фільм  який  дивився  перед  тим  рівно  30  років  тому  –  в  квітні  1984  року  –  день  в  день.  Тоді  цей  фільм  просто  вразив  до  глибини  душі  і  породив  вихор  розкуйовджених  думок,  запам’ятався  –  на  все  життя.  І  не  тільки  мені.  Пройшли  десятиліття    -  майже  третина  століття  –  все  сприймається,  звісно,  більш  критично  –  в  першу  чергу  з  точки  зору  кіномистецтва.  Але  фільм  викликав  той  самий  шалений  вихор  думок  і  почуттів.  Може  тому,  що  все  повторюється.  Може  тому,  що  світ,  нажаль,  мало  змінився  –  диктатори,  тоталітарні  суспільства,  юрба,  що  деградує  та  інтелектуали,  що  переслідуються  диктаторами,  бо  саме  в  інтелекті  кожен  диктатор  бачить  для  себе  найбільшу  небезпеку…  Я  пишу  про  фільм  «Сяючий  світ»  («Блистающий  мир»  -  рос.)  (1984)  режисера  Булата  Мансурова.  Я  взагалі  люблю  писати  про  фільми.  Особливо  якщо  це  справді  фільми  –  твори  мистецтва,  а  не  видовища  епохи  «хліба  й  видовищ»…

Що  мене  найбільше  вразило  після  перегляду  фільму,  так  це  те,  як  цензура  цей  фільм  пропустила.  Ну,  звичайно,  казка  (тільки  для  дорослих),  свого  роду  фентезі  та  ще  й  по  твору  Олександра  Гріна  –  це  дозволяло  обійти  лабети  офіційного  ідеологічного  диктату,  бо  подано  все  натяками,  не  прямим  текстом,  але  все  таки…  Зображено  вигаданий  світ  у  вигаданій  країні,  але  паралелі  дивують…  Тоталітарне  суспільство,  в  якому  контролюють  будь-яке  висловлювання  чи  твір  мистецтва,  де  заарештовують  за  фразу  сказану  в  шинку  і  людина  зникає  назавжди,  вчені,  які  працюють  в  «шарашках»  -  в  ув’язненні,  ізольовані  від  світу,  змушені  винаходити  виключно  нову  зброю,  лицемірний  правитель,  якого  на  словах  обожнює  народ,  а  насправді  ненавидить  –  як  це  все  нагадує  совок  у  найгірших  його  формах.  Чи  голова  таємної  поліції,  що  жорстоко  придушує  будь  який  прояв  думки  і  будь-яку  свободу  у  своїй  країні,  але  одночасно  є  цінителем  старовинних  книжок  та  поезії  –  це  ж  просто  пародія  і  зла  карикатура  на  Андропова  (який  якраз  тоді  і  був  при  владі,  коли  фільм  створювався)  –  це  не  просто  сміливо  –  це  гіперсміливо…  

Нині  б  цей  фільм  в  Росії  точно  би  заборонили.  Якщо  «Чіполіно»  Джанні  Родарі  нині  в  Росії  підпадає  під  цензуру  і  спотворення  –  бо  зображена  революція  проти  диктатора,  то  тут  –  у  фільмі  «Сяючий  світ»  паралелі  з  нинішнім  російським  суспільством  ще  більші,  аніж  з  класичним  совком  (хоча  нинішній  лад  в  Росії  –  і  не  тільки  в  Росії  –  це  метаморфоза  совка):  при  владі  мільярдер  який  таємно  править  країною,  хоча  всі  знають,  що  країною  править  саме  він,  який  панічно  боїться  не  тільки  власного  народу  (що  нібито  його  обожнює),  але  й  найближчого  свого  оточення  і  здатний  знищити  будь-кого,  навіть  брата,  аби  лишень  утриматись  біля  влади.  Старіючі  маразматики  при  владі,  звісно,  нагадують  більше  совітських  геронтократів,  але  нинішнє  керівництво  постсовітських  країн  теж  старіє  –  і  маразм  неминучий.  «Еліта»  -  точніше  ті  хто  вважають  себе  елітою  –  сибарити,  сноби,  садисти,  що  не  цураються  відвертих  дослідів  над  людьми  і  панічно  бояться  будь  чого  нового,  будь-якої  вільної  думки.  Продажна  і  підконтрольна  преса,  яка  напише  будь-яку  брехню,  населення,  яке  готове  будь-якій  брехні  повірити…  Це  все  дуже  щось  мені  нагадує.  Прикро,  що  цей  фільм  став  пророчим.  У  ті  роки  цей  фільм  був  знаменням  епохи  –  глядач  вмів  думати  і  передчувати  зміни,  вірити  в  зміни  і  бачити  в  інтелектуалах  та  дисидентах  провісників  змін.  

Фільм  переповнений  метафорами.  Головний  герой  фільму  –  людина,  що  вміє  літати.  Одночасно  це  морально  чиста  людина,  людина  яка  прилітає  в  цей  брудний  тоталітарний  світ  невідомо  звідки.  І  влада  бачить  в  цій  людині  найбільшу  небезпеку  для  себе  –  бо  той  хто  вміє  літати  він  вільний,  своїм  існуванням  стверджує,  що  є  ще  непізнане,  що  можливо  те,  що  здавалось  досі  неможливим.  Він  є  прикладом  свободи  внутрішньої  –  а  це  для  тоталітаризму  справді  найбільша  небезпека.  Польоти  –  це  звісно,  метафора  –  це  символ  вільної  думки  і  вільної  творчості,  що  виходить  за  рамки  штучних  заборон  і  догм.  Тут  цікаві  паралелі  з  іншим  фільмом  –  «Польоти  у  сні  і  наяву»  режисера  Романа  Балаяна  знятий  за  два  роки  до  того  -  там  взагалі  ніякі  польоти  не  показані,  але  на  це  натякається  –  герой  літає  у  світі  власного  духу.  Тільки  оточуючі  це  не  бачать.  Звісно,  вирватись  зі  світу  тоталітаризму  у  світ  свободи  герой  може  тільки  в  вигаданому  світі,  в  реальному  все  набагато  суворіше  –  це  або  втеча  в  себе,  або  нескінченна  жорстока  боротьба.  

Фільм  завершується  оптимістично  –  на  відміну  від  повісті  Гріна,  де  літаюча  людина  падає  на  бруківку  під  ноги  зневіреної  юрби  –  герой  летить  у  світ  свободи  з  людиною  яка  здатна  навчитися  літати.  Воно  й  не  дивно  –  той  час  був  часом  поміркованого  оптимізму  –  всі  розуміли,  що  система  доживає  кінця,  тоталітарна  система  вичерпалась,  деградує,  будуть  зміни  і  вони  неминучі.  

У  фільми  немає  слогану.  З  цією  тезою  можна  посперечатися,  звісно,  бо  назва  фільму  «Сяючий  світ»  -  мається  на  увазі  світ  людської  душі,  душа  –  це  сяючий  світ.  Це  можна  було  б  оголосити  слоганом  фільму,  але  це  не  так.  Взагалі  у  фільмі  всі  діалоги  чи  монологи  довгі  і  складні,  в  кожному  вислові  філософія,  цілі  пласти  людської  думки.  А  це  не  може  бути  слоганом.  Хтось  може  сказати  –  це  відгомін  епохи  фільмів  без  слоганів.  Це  неправда.  Коли  кіно  перестало  бути  німим  в  кожному  фільмі  з’явилися  свої  салогани  –  навіть  в  найпримітивніших.  І  совкові  фільми  –  не  виняток.  Просто  сам  цей  фільм  виняток.  У  багатьох  аспектах.  Цей  фільм  називають  «радянським»  -  я  би  назвав  його  найбільш  антирадянським  з  усіх  фільмів  тої  доби.  Навіть  Федеріко  Фелліні  чи  Анджей  Вайда  в  цьому  контексті  відпочивають.  Ну  як  можна  виокреслити  чи  вирвати  з  тексту  слоган  з  такого  діалогу  між  вченим  в  «шарашці»,  диктатором  і  його  прислужником:

«  -  …Наша  країна  втратила  ідеали.  Вона  стала  плодити  товстосумів,  нікчемних  діляг,  заздрісників,  падіння  наше  буде  відбуватися  швидше  ніж  падіння  Риму.  У  цьому  винні  Ви  і  ваші  банки.  

-  Неправда!  З  цих  банків  сотні  мільйонів  ідуть  на  створення  університетів  і  бібліотек!

-  Це  не  благо.  Професори  ваші  куплені.  Який-небудь  фізик  чи  хімік  прикидається  блаженним  диваком,  а  сам  винаходить  зброю  для  знищення  всього  людства.

-  Ви  ображаєте  науку.  Ви  ренегат,  зрадник.  

-  Мені  вісімдесят  років.  За  мною  є  один  гріх  в  якому  мені  не  хочеться  признаватись  самому  собі.  Я  служив  науці  зі  страху.  Так  само  як  і  Ви.  А  тепер  я  не  боюсь.  А  вірую.  Не  релігійно  вірую.  А  вірую  в  науку  на  благо  людей.  Я  міг  би  теоретично  пояснити  таємницю  кулі,  але  це  б  означало  знищити  нашу  планету.  А  цей  гріх  я  не  візьму  на  себе  ніколи…»

Вибачаюсь  за  таку  довжелезну  цитату.  Але  інакше  цей  фільм  цитувати  не  можливо.  І  як  ця  цитата  вписується  в  нинішню  Росію…  

В  кінці  фільму  літаюча  людина  покидає  назавжди  тоталітарну  країну  в  якій  тільки  він  один  і  був  вільним.  І  хоча  звучать  у  фільмі  слова  «забудьте  про  мене»,  але  лишаються  в  країні  люди  які  знають,  що  можна  стати  вільною  людиною…  Це  фільм-надія.  Як  тоді  так  і  зараз  лишається  надія,  що  все  це  безглуздя  нинішнього  пост  совкового  світу,  всі  ці  маразми  імперії  та  диктатури  закінчаться.  І  люди  знову  стануть  людьми  –  вільними  людьми.  А  не  ляльками  божевільного  ляльковода…  Я  не  хочу  бути  пророком,  але  всі  імперії  падали,  всі  диктатори  і  диктатури  гинули,  а  народи  і  люди  лишалися.  І  нині  найголовніше  –  внутрішньо  стати  вільними.  Проти  внутрішньо  вільних  людей,  здатних  до  польоту  у  світах  своєї  душі  диктатура  безсильна.

(На  світлині  –  кадр  з  фільму)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=495943
Рубрика: Лірика
дата надходження 30.04.2014
автор: Артур Сіренко