ЮНІЙ ЯНІ

Яна  Климентовська
                                                                                                                               
Антисруктура
Рівненська  друкарня
Рівне
2008


Молоді  автори  покликані    дивувати.
Цікаво  читати  твір,  в  якому  молода  людина    описує  свій  стиль  життя,  намагається  розповісти,  як  вона    сприймає  свою  молодість,  чи  міркує  лише  над  труднощами    свого  віку,  чи    підмічає  і  переваги.  Притягує  відверта  розповідь.  Манить  свобода  текстів.
Щоб  цілісно  уявити  собі  якесь  явище,  треба  вивчити  його    полярні  точки.  А  молодість  взагалі  складається  з  протиріч  і  максим,  хоча  крайнощі,  як  правило,  нею  навмисне  перебільшуються.
На  обкладинці    збірки  поезій  «Антиструктура»  сказано,  що  автор  –  Климентовська  Яна  Сергіївна  –  студентка  механіко-математичного  факультету(!?).  Збулося!  Сталося!  Про  це  колись  лише  тільки  фантазували  !  Два  полюси  –  фізика  і  лірика  –    злились,  утворивши  новий  чудернацький  світ,  в  якому  механіка  поетизується,  математика  метафоризується,  поетика  технізується,  збагачуючись    нечуваними  символами,  образами  і  тропами.  Зовсім  непогано,  що  розширюються  горизонти  поетичного  словника,  і  туди  втрапляють  свіжі  слова,  поняття,  предмети,  яких  там  раніше  не  було:  алгоритими,  трафарети  (36)**,  вантажопідйомність  (51),  ліміт  (86),  саміт  (11),  акцизні  марки  (6),  патент  (69),  мобільні  мережі(13),  стоп-кран  (51),  коректор  (68),  і  навіть  мажоритарна  система  (49).
А  скільки  унікальних    словосполучень,  порівнянь,  метафор    породило  залучення    фізико-математичної,  інженерно-технічної,  фото-хімічної,  медико-соціальної    та    інформатико-комп’ютерної    вокабулаторики:  
[i]ікс  прямує  у  плюс  нескінченість[/i]  (61),
[i]2Пr  =  вічність  [/i](10),
[i]графічна  інтерпритація  хаосу[/i]  (63),
[i]аналіз  структурних  зрушень  [/i](85),
[i]альдегідне  псевдобуття  [/i](21),  
[i]очі,  як  перфоратори[/i]  (73),
[i]непроявлена  плівка  твого  найсокровеннішого[/i]  (31),
[i]устрій  суспільства  –  це  квантова  фізика  радості[/i]  (67),
[i]духовна  гіподинамія  і  екологічне  забруднення  душі[/i]  (50),
[i]FM-тюнери    душ  [/i](23),
[i]117  мегабайт  твоїх  спогадів  [/i](27).




Та  не  тільки  цією    «технократичністю»    виділяється    поезія    Яни.  Щось  іще        вирізняє  її    від  специфічно  наївної  творчості,    характерної  для  молодих.  Можливо,  класні,  цілком  зрілі  метафори  традиційного    форматування.  З  тих,  що  нам  впали    в  око,  наприклад    такі:
[i]везем    електричками    в  сумках  молекули  Дому  [/i](6),
[i]мої  квіти  сховались    в  землю  перспективи  букету  злякались[/i]  (68),
[i]дві  рейки  з  боків    як  невдалий    прообраз    труни  [/i](71).

У  Віктора  Оха  є  рядки,  написані  років  зо  п’ять  тому  для  академіка  Любомира  Пирога  з  приводу  розчарувань  порядками  в  галузі  охорони  здоров’я    і  пов’язаного  з  цим    житейським  песимізмом:
   [i]  «Державна  медицина  хвора  вся,
       покрита  виразками  безлічі  проблем.
       А  ми,  немов  бинти,  свої  літа
       намотуєм  на  них  весь  час  з  плачем.»[/i]

У  Яни    зустрілись    рядки,  які    хочеться  надіслати  пану    Любомиру,  як  оптимістичне    продовження    тієї  строфи:
[i]А  життя    мов    спіраль  день  за  днем  круг  за  кругом  намотує
і  його  не  зупиниш  лишається    тільки    повірити
що  колись-таки    вдасться  між  труднощами  і  турботами
роз’єднать  зачароване  коло  пробитися    вирватись.[/i](41)

Одним  словом,  книжечка  вийшла  непогана.  Відчувається    літературно-поетичний  хребет,  є  ідейно-тематичний  каркас.  Видана  нормально.  Немає  дилетантської  недопрацьованості.  Хороша  редактура.


Та  щоб  не  дорікали,  що  ми  в  своїх  критичних  рефлексіях  все  тільки  хвалимо,  дозволимо  собі  побурчати    з  приводу    художнього  оформлення  збірки.  Книжна  ілюстрація  –  як    упаковка    на  товарі.  Якщо  вона    вдало  зроблена  чи    яскрава  –  товар  (книга)  в  цілому  дуже  виграє.  Зображення  підсилюють  враження  і  загальне  сприйняття    книжки.  Та  це  буває  не  часто.  Набагато  частіше    трапляється    протилежне  –  невдалі  малюнки  нівелюють  або  спотворюють  враження  від  тексту.  Чорні  й  білі  янголиці  з  гусячо-кажанячо-метелковими  крилами,  розпатлані  німфи  та  німфетки  з  кисло-абститентними,  відстороненими  виразами  на  обличчях,  озброєні  якимось  залізяччям,  косами,  тесаками,  ланцюгами  –  самі  по  собі  малюнки  може  б  і  нічого,  але  вони  налаштовують  читача  на  хвилю  підліткової  аутично-комплексуючої  творчості  –  «інфантильні  фантазми  студентської  юності».Але  поезія  Яни  значно  глибше  того  формату,  який  визначив  своїми  роботами    художник-графік.
Вважалося,  що  великий  національний  поет  (незалежно  від  статі)  має    страждати.  Воно  може  й  так  –  але  страждати  за  народ,  а  не  страждати  на  листку  паперу  чи  над  листком  паперу.  Потрібно  прогнати  з  себе  «поета-мученика».  Нікого  не  проймеш    тепер    скаргами  на  «тяжолу  жизь  інтілігента».  Яні  потрібно  позбуватися  фраз  на  кшталт:
-  [i]Я  хвора  я  хвора  я  точно  це  знаю  я  хвора  [/i](15),
-  [i]Я  вразлива  істота  [/i](32),
-  [i]Хочеться  вити  пульсує  у  скронях  безсилля  і  злість  безпорадності  [/i](16),
-  [i]Звинувачують  в  аморальності  завантажують  зайвими  справами[/i]  (12),
-  [i]Крик  розбиває  мене  розпинає  мою  ідилію  [/i](14).

Нікого  не  захопиш  собою,  нікого  не  позвеш  за  собою,  якщо  будеш  нити  і  хникати.  Сховай  свій  біль  за  посмішкою  (не  за  штучною,  приліпленою,  американською    пластмасовою  посмішкою  (8)  ),  за  посмішкою  Будди  чи  козака  Мамая,  який  все  зрозумів  і  всіх  пробачив,  або  за  жартом,  сміхом,  сарказмом,  стьобом.

У  Яни    є  досить    драйвові  тексти,    з  яких  можна  зробити  рок-пісні.  Наприклад:
«Мовчки    струшую  із  пальців…»(24),
«Unforgiven»(8),
«Проекція  на  минуле»(64).  

Маю  бажання  і  надію,  що  Яна  стане  сучасною  Лесею  і  потужною  інтелектуальною  силою  трясоне  не  лише  нашу  літературу,  а  і  всю  культуру:
 -  [i]Ми  прийшли  щоб  ламати  правила[/i]  (12),
 -  [i]Я  не  вірю  шаблонам,    я  створюю  Всесвіт  граючись  [/i](60).

   
На  нашу  думку,  варто  було  б  попрацювати  в  таких  напрямках:
     -  Більше  уваги  приділяти  візуалізації  тексту,
-    Зобразити  зовнішній  конфлікт,
-    Спробувати    попрацювати  над  діалогами,
-    Подумати,  якого  героя  могла  б  ідолізувати,
-    З  якими  ідеями,  і  в  якій  культурній,  етнічній,  віковій  групі  могла  б  сама  претендувати  на  роль  ідола?
І  на  завершення:

Юній  Яні                            Віктор    Ох
 
         Непросто  бути    до́чкою    поетів
         і  ду́шу  мать,  піднесену  в  квадрат,
         нанизувать  на    плетиво  емоцій
         терпкі,  солоні  і  гіркі    слова.
         Ще    будете,  як  Ваша  мама  –  мудра,
         й  палка,  як  тато  –  добрий  чоловік.
         Ви,  люба  Яно,  іще  зовсім  юна.
         Та  нам  би  Вашу  «ваду»  хоч  на  рік.      

---------------------------------------------------------------------------
**    В  дужках  -  номер    сторінки      збірки  «Антиструктура»  
на  якій    слово    чи  словосполучення  прочитані.

24.05.2009

                                       Євмен  Бардаков

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=435697
Рубрика: Вірші, що не увійшли до рубрики
дата надходження 06.07.2013
автор: Віктор Ох