VI. Amanes

Прокинувся  ніби  ні  від  чого,  але  якщо  вже  не  спиться  –  можна  піти  відлити.
Дивлюся  на  мобільний  –  рівно  третя-нуль-три.  Я  Тобі  довіряю.
Вночі  в  місті  постійно  сяють  жовті  вогні,  й  віддалений  шум  автомобільних  шин  став  звичним  подразником  слуху.  Я  вже  відвик  спати  в  повній  темноті  та  повній  тиші.
Коли  приїду  додому,  то,  після  міських  ночей,  деякий  час  буду  трохи  боятись  темноти.  Дивитимусь  на  двері  –  в  сусідній  кімнаті  пустота,  і  невиразне  темно-синє  світло  трохи  проходить  із  вікна.  Я  знатиму,  що  при  вході  не  з'явиться  темний  мовчазний  силует,  але  все  ж  краєм  свідомості  очікуватиму  його  там,  не  відводячи  очей.
Та  це  пройде,  як  повинно  проходити  все  дитяче,  ірраціональне.
Ірраціональне.
Дзвінок  мобільного  заставив  мене  сіпнутися  від  несподіванки.
‒ На  тебе  шо,  ночі  нема?  –  бурчу  я,  стараючись  здаватись  сонним.  
‒ Здоров.  Виходь  в  центр.
‒ Чого?!
‒ Ну,  ти  мені  друг?  –  не  люблю  маніпуляторів,  що  б'ють  на  дружбу.  Більше  люблю,  коли  доповнюють  просьбу  жалісливою  фразою  «Ти  можеш  мені  й  не  помагати…»  таким  тоном,  ніби  я  остання  персона  у  Всесвіті,  яка  може  допомогти.
‒ Канєшно!
‒ От;  і  в  мене  сьогодні  день  народження  ‒  не  забув?  ‒  заперечити  не  можу,  бо  технічно  так  і  є  ‒  за  північ  починається  нова  доба.
‒ І  ти  вже  зараз  святкуєш.  ‒  кажу  я  іронічно.
Іронічно.
‒ Дивись:  в  мене  тут  пляшка,  і  я  тебе  дуже  чекаю,  ти  прийдеш?
‒ Само  собою.

Між  першою  і  другою  не  повинна  й  куля  просвистіти.  
‒ Отже,  ти  покликав  мене  посеред  ночі  просто  так,  посвяткувати?
Куля  не  свистить  також  між  другою  і  третьою.  Деякий  час  він  жує,  потім  розмова  триває  про  музику,  потім  він  перекурює.  Потім  кашляє  і  якось  винувато  говорить,  що  пора  кидати  курити.
‒ Ти  правий,  це  не  просто  так,  що  я  більш  нікого  не  мав  запросити.  Я  радий,  що  так  вийшло,  ніби  все  сплановано.  А  поспіх  такий,  бо,  знаєш,  я  мабуть  давно  хотів  тобі  розказати.
Дуже  люблю  описувати  насильство.  Коли  починаю  –  мене  затягує,  і  цей  азарт  безперестання  росте  до  кульмінаційної  точки,  доки  не  зриваю  виграш  –  відразу  до  свого  опису.  Не  тому,  що  він  бездарний  і  недоладний,  а  тому,  що  він  занадто  чіткий,  надто  контрастний,  понадправдивий.  Він  вражаючий!  Відчуття  від  нього  такі,  як  від  споглядання  чудних  рис  Космосу  ‒  не  знімків,  а  саме  цілих  Галактик  власними  очима,  і  не  в  телескоп!  Але  це  захоплення  ‒  не  благородне,  не  «захоплення  красою»,  а  діаметрально  протилежне.
Тобто,  ніби  насильство  і  є  прекрасним,  але  спостереження  за  його  довготривалими  наслідками  викликає  холод  в  грудях,  розсіяність,  безпорадність…
‒ Насильство  є  прекрасним?
‒ Ну…  так!  Ні.  Я  не  з  того  почав!
Я  в  сні  часто  роблю  фільми.  На  таке  потрібно  довго  вчитися,  щоб  створити  якісний  продукт,  а  мій  сон  ‒  бездоганний.  Хоча  ніхто  з  критиків  його  ніколи  не  оцінить.  Це  неможливо  перенести  на  кіноплівку  таким,  як  воно  було.
В  цих  фільмах  сцени  змінюються  на  перший  погляд  хаотично  і  безпричинно.  Події  не  є  жорстко  зв'язані  з  реальністю,  і  багато  чого  глядачу  довелося  придумати  б  самотужки.  Це  мало  би  певні  переваги  для  них:  свобода  вибирати  подробиці  причин.  За  мною  не  лишається  навіть  головної  думки.  Увесь  сухий  осад  ‒  сильна  емоція,  така,  як  я  хотів.
Ти  знаєш,‒  нервово  сміється,  ‒  мабуть  до  такого  фільму  в  кінці  потрібно  було  б  додавати  легенду,  інакше  він  би  був  абсолютно  мутним  для  розуміння,  тому  ‒  некомерційним.
Але  останній  мій  сон,  вчорашній,  це  щось  –  чисте,  довершене…  Це  ‒  страх  неочищений…  ‒  тут  мене  пробило  на  регіт.
‒ Чого  ти  смієшся?  Я  мусив  спочатку  записати  все,  бо  засіло  цвяхом  в  голові,  і  ніяк  не  міг  звільнитись  від  нього.  А  тепер  розказую  тобі,  бо  воно  досі  держить  мене.  І  більше!
‒ «Страх  неочищений  в  коридорах  тьми  непроглядної!»…  «На  верхньому  поверсі  башти  чорної!»
‒ Ти  просто  не  хочеш  слухати,  от  і  все.
‒ Ти  правий,  хто  ж  захоче  слухати,  якщо  ти  так  страшно-неочищено  почав?  Ану  ж  і  мене  вчіпить  і  не  відпустить?
Ні,  розкажи  мені,  звичайно  розкажи!  То  все  жарти,  то  я  так  захищаюся  від  стресу.  Все  рівно  весь  сік  буде  втрачено.  В  нас  же  нема  проектора  прямо  з  твоєї  голови?  Говори.
‒ Ти  збив  мене!
‒ То  давай  вип'єм.  Ти  сказав,  що  насильство  ‒  прекрасне?  Чи  я  не  так  зрозумів?
‒ Просто,  знаєш,  я  мав  на  увазі  те,  що  відчуває  сама  людина.
‒ Та-ак?  І  тобі  про  це  наснився  сон?  Ти  когось  із  задоволенням  бив?
Він  знизує  плечима,  йому  неприємно  починати  заново,  коли  вже  був  набрав  ходу.
‒ Я  буквально  вчора  читав  в  неті  новини,  кримінальна  хроніка.  Потім  увечері  ліг  подрімати  в  навушниках,  і  під  музику  заснув.
Tiamat  –  “Amanes”.
I,  I  deliver  my  soul  to  you…
І  тут  починається  мій  сон.  Мама  каже  піти  в  школу,  полити  вазони,  і  я  йду  через  поле  по  межі.  Я  співаю  слова  пісні  під  музику,  що  чую.
Однак,  секундочку,  я  щось  забув!  Забув,  навіщо  я  йду  в  школу,  забув  чи  взяв  ключі  від  класу,  і,  перевіривши  по  кишенях,  помічаю,  що  не  взяв  з  собою  телефону.
Why  have  you  forsaken  me?  ‒  співаю  я.
Why  have  you  betrayed  me?
Why  did  you  abandon  me?
Why  did  you  leave  me?
І  тут  чую  зовсім  іншу  музику  справа:  грім.  Там  небо  скаламутилось  густими  чорними  хмарами  ‒  ніби  зверху  в  атмосферу  бог  налив  чорнила,  і  воно  розповзається,  поки  не  досягне  точки  мого  перебування  і  отруїть  повітря.  Яскрава  фіолетова  блискавка  розкраяла  горизонт  навпіл.  Я  відчуваю,  що  не  проста  гроза,  і  ліпше  не  йти  нікуди  зараз,  коли  вона  швидко  наближається  разом  з  льодяним  вітром.  Деякий  час  я  вагаюся,  а  потім  йду  назад.
По  дорозі  зустрічаю  те,  чого  там  раніше  не  було:  яскравий  синій  портал;  якщо  ти  грав  друге  «Діабло»,(  ‒  я  киваю,  ‒  )то  розумієш,  на  що  воно  схоже.
А  біля  порталу  ‒  татуйований  факір,  і  він  вклоняється  порталу.
Ключове  слово  –  «портал»,  його  можна  зустріти  в  моєму  вірші,  (ти  читав  його),  і  звідти  береться  його  значення  саме  в  цьому  випадку…  Я  ‒  все,  як  положено  ‒  розбив  цей  кусок  сну  на  символи.  А  ще  «факір»…
‒ І  ти  пішов  у  портал?
‒ Ні,  рухався  в  тому  напрямку,  але  почався  другий  сон.  Пісня  ще  тривала  в  той  час.
Отже,  я  сиджу  в  підвальному  приміщенні  ‒  пам'ятаєш,  я  розказував,  як  їздив  у  табір,  і  де  в  нас  були  дискотеки  й  перегляд  фільмів…
‒ Християнський  табір.
‒ Так,  от  оце  там.
Зал  поділений  пополам  колонами.  Я  стою  з  правої  сторони,  і  знаю,  що  це  ‒  музей.  Дивлюся  на  табуретку,  пустий  гріб  і  красиву,  вишневого  кольору,  гітару;  і  то  я  знаю,  що  гріб  ‒  Ісусів,  і  табуретка  ‒  теж  його.
Сідаю  на  табуретку,  граю  на  гітарі  (пам'ятаєш  ‒  в  навушниках  досі  грає  пісня)  і  дивлюсь  на  гріб  ‒  він  всередині  сильно  припав  пилюкою,  бо  стоїть  постійно  пустий  і  відкритий.
Коли  мені  набридло  грати,  кладу  гітару  в  гріб.  Кладу  донизу  струнами,  але  мені  це  не  подобається,  і  я  її  перевертаю.  Знову  не  подобається,  що  пилюка  буде  падати  всередину  деки,  і  знов  перевертаю.  Потім  знов.  Потім  думаю:  «Нащо  Ісусу  гітара  й  табуретка?»,  ‒  забираю  їх  та  й  переходжу  на  ліву  сторону.
Там  ‒  компанія  з  чотирьох  чоловік:  юнак  з  жовтою  гітарою  сидить  на  табуретці,  а  в  нього  в  ногах  ще  двоє  хлопців.  Юнак  грає  й  співає  щось  веселе.  Трохи  збоку  на  табуретці  сидить  дівчина  у  білому  мережаному  платті,  їсть  чіпси  з  пачки.
Я  звертаюсь  до  них:  «Акомпанемент  потрібен?»
Вони  ігнорують,  ніби  нема  мене.  Ті  двоє,  що  сиділи  на  підлозі,  починають  один  з  одним  переморгуватись  навіщось…  Один  встає,  і  бере  трохи  чіпсів  у  дівчини…
Тут  голос  став  помітно  нижчим.  Він  сидів,  поклавши  ногу  на  ногу,  а  над  верхнім  коліном  схрестив  і  руки.  Говорив,  злегка  нахиливши  голову,  а  очі  мав  широко  розплющені,  щоб  тримати  перед  очима  всю  картину.
‒ …і  тут  (тут  щось  пропущено!)  вони  вже  добивають  хлопця  ногами!  Де  дівчина?
Другий  іде  геть  із  залу.  Бо'зна-що  робиться  в  його  душі,  але  руки  його  викручуються  дощовими  червами,  ніби  в  хворого  психа,  а  з  обличчям  робиться  таке,  таке,  як  по  ньому  проходяться  протиприродно  сильні  судороги…  Куди  ві…,  ‒  він  запнувся  і  кашлянув,  ‒  куди  він  іде?
Зверху  видно,  як  вони,  непритомну,  волочуть  її  за  руки  по  піску,  плаття  здерте  до  пояса,  і  в  картинці  видно  по  краях  їхні  руки:  справа  і  зліва.  Отак-о:  картинка  стоїть,  і  вони  проволікають  її:  знизу  показується  голова,  колишуться  груди,  і  потім  зверху  зникають  п'яти.
Дещо  змінилось  в  їхній  зовнішності  ‒  обидва  роздягнені  до  пояса;  один  має  воєнну  зачіску,  довге  волосся  й  цей…  виголене  по  краях…  вплетені  прикраси;  тобто  ‒  схожі  на  варварів.
Поки  волочуть  ‒  їхні  ноги  вгрузають  в  пісок.
Його  пересмикнуло.  Тремтячий  голос  на  словах  «в  пісок»  зазвучав  явно  розгублено;  хлопчина  вкінець  вичерпав  мовні  засоби,  щоб  передати  те,  що  насправді  бачив,  думав  і  відчував.  І  тихим  голосом  продовжив:
‒ Ісусові  ноги  вгрузають  в  пісок  під  вагою  хреста.
А  тепер  я  бачу,  як  вони  копають  яму.  Звідти  видно  море  ‒  може  це  пляж.
Я  бачу  її  рожеві  напіврозтулені  губи,  і  помалу  опускаюсь  в  них.  За  ними  ‒  темнота,  падаю,  поки  все  не  стає  темно…  всюди…
Я  бачу  руку,  що  тримає  двоствольний  обріз,  націлений  їй  в  обличчя;  я  ніби  сиджу  на  зап'ясті.
Помалу  сповзаю  вниз  по  шорсткому  стволу,  й  все  робиться  темним  до  того,  як  я  досягаю  мушки.(тут  щось  пропущено.)
Картинка  зверху:  тепер  згори  показуються  її  ноги,  біле  плаття…  Руки,  руки  сіпаються  в  конвульсіях,  а  я  піднімаюсь  до  обличчя,  ‒  він  скривився  і  шумно  видихнув  повітря.
Потім  закрив  лице  рукою  і  почав  терти  лоб  та  брови,  опершись  ліктем  на  коліно.
‒ Один  з  них  сипнув  лопатою  трохи  піску  їй  на  лице,  туди,  де  були  очі.  Пісок  моментально  позлипався  і  почервонів.
Я  опускаюсь  до  її…  зуродованого  лиця…  І  чую  ‒  бачу  і  чую!  ‒  як  ці  закривавлені  губи  чітко  шепочуть  мені  щось  за  сценарієм…  Я  в  них  падаю.  Тоді  кругом  настає  темнота  ‒  таке  відчуття,  що  наді  мною  зімкнулись  її  зуби;  вона  поглинула  мене,  і  зараз  я  захлебнуся  її  свіжою  солонуватою  кров'ю.
Тепер  ‒  екран.  Хтось  пустив  із  проектора  прямо  на  стіну,  білим  по  чорному,  слова:  «Ненависть  пропущено»,  «Постріл  пропущено».  Їх  замінило:  «Додав…»,  ‒  не  пам'ятаю  далі  дослівно.  За  цим  фраза:  «Субтитри  додам  завтра  :)»,  ‒  зі  смайликом  в  кінці.
Потім  вроді  така  фраза:  «Шукав…  О_о»,  ‒  посередині  фрази  безумний,  здивований  смайлик  з  двох  букв  «О»,  ‒  «Знайшов  глибоку  повну  путь.»
За  кадром  хтось  звучно  клацнув  пальцями  ‒  аж  легеньке  ехо  відскочило  від  стін  залу,  а  всі  букви  на  екрані  змінились  із  прописних  на  заголовні:  «шУКАВ…  о_О  зНАЙШОВ  ГЛИБОКУ  ПОВНУ  ПУТЬ»,  ‒  і  наступила  тиша  така,  що  буквально  чути  шум  власної  крові  в  судинах.
Це  не  все  ‒  тепер  в  тиші  показали  в  профіль  лице  того,  з  голеною  головою,  що  стріляв.  У  нього  вся  нижня  щелепа  і  щоки  висять  рваними  кусками  м'яса.  Знекровлений,  він  дивиться  спідлоба  за  кадр,  вправо.
Показали  й  другого,  що  кривив  лицем,  коли  виходив  з  залу.  Теж  в  профіль;  він  просто  дивиться  туди  саме,  за  кадр.  Я  чомусь  знаю,  що  вони  зв'язані  сидять  на  табуретках.
Це  все  в  мене  в  голові,  розумієш?  ‒  мовив  він  до  мене  здавленим  голосом,  ‒  я  це  все  придумав  виключно  для  себе,  і  я  відчував  жах,  прокинувшись.  А  знаєш  іншу  річ?  Мені  сподобалось.  Я  себе  вразив.  Це  те,  чого  я  хотів.  Тому  я  це  придумав.
‒ Я  теж  тебе  придумав,  ‒  кажу,  імітуючи  його  важкий  тон,  ‒  ти  просто  моя  проекція  в  творі,  який  увесь  придуманий  мною.
(…)
Коли  я  натрапляю  на  певну  життєву  незручність,  то  схильний  нарікати,  чому  це  робиться  саме  зі  мною,  в  такій  химерній  загадковій  послідовності.  Чи  це  задумано  для  мене,  чи  просто  витівки  молодого  незрілого  розуму  не  здатні  виділити  суттєве  від  пустого…
Суттєве  від  пустого.
‒ Чому  гітара  ‒  тільки  тому,  що  грала  музика?
‒ Гітара  ‒  це  Ісус.  Його  нема  в  труні,  бо  він  воскрес.  Тому  гріб  всередині  покритий  пилом.  Але  якби  він  там  був  –  він  би  перевернувся  кілька  разів,  ‒  він  раптом  неголосно  хихикнув,  ‒  може  спитаєш,  чому  гітар  дві?  Чи  про  табуретки?  Цього  я  не  знаю…
‒ Що  ж  за  новини  такі  треба  було  прочитати…
‒ Масове  вбивство  у  Бельгії.  Хлопець-сатанист  убив  свою  подругу.  Дядько-педофіл…
‒ Досить  з  мене.
‒ Я  все  не  міг  зрозуміти,  що  рухало  цими  людьми…  А  зараз,  знаєш,  розумію.
Зараз  розумію…
А  найгірша  життєва  незручність,  на  яку  можна  натрапити  –  це  власне  Его.  В  певний  момент  усвідомити,  що  тебе  не  влаштовує  те,  що  є  тобою.
‒ Ти  себе  накручуєш.
‒ Нас,  по  суті,  мало  відрізняє.  В  думках  я  наближаюсь  до  них,  я  відчуваю  себе  ланкою  передачі  прокляття.  А  я  не  хочу  такого  передавати!  
Люди  відчувають  це.  Мене  питають:  «Чому  ти  так  на  мене  дивишся,  чому  ти  постійно  опиняєшся  поза  спиною?»  Я  себе  по  чомусь  видаю…  Бо  не  можу  ‒  свого  ‒  всередині.  Я  потроху  божеволію,  починаю  тупіти,  починаю  помічати  за  собою  безпричинні  страхи.  Може  ти  чув,  мужик-алкоголік  застрелив  своїх  жінку  й  сина,  а  сам  повісився.  Я  поважаю  його,  я  захоплююсь  ним.  А  справді:  чого-то  має  син  навчитися  в  цій  неблагополучній  сім'ї,  в  такій  гнилій  комірці  суспільства?  (А  жінка  так  само  бухала  й  ніде  не  працювала).  Піде,  десь  підсяде  на  наркоту,  знайде  собі  шлюху-наркоманку,  заведе  ще  такого  одного  сина,  яким  був  сам.  Потім  не  обійдеться  без  криміналу.  Може,  він  з  товаришами  заб'є  до  смерті  продавщицю  в  ларьку.  Чи  що  гірше.  Так  хай  зараз  помре,  подалі  від  гріха.  Мужик  все  правильно  зробив.  З  іншого  боку,  я  відчуваю  відповідальність  за  всіх  тих  нещасних,  що  просто  народилися  не  там,  де  треба.
Коли  сильна  воля  стати  кращою  людиною  не  була  і  не  є  частиною  тебе  теперішнього.  Пам'ять  про  себе-гіршого  є  обжитий  край,  а  можливість  себе-кращого  є  страшні  нерозвідані  дебрі.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=371140
Рубрика: Лірика
дата надходження 16.10.2012
автор: Jonny Evilko