Не ламайте квiтiв, навiть тодi, коли вони вiдцвiли

«Поля  журбенних  глин  –  то  рідний  край  для  нас.
 І  пекло  на  землі,  і  весь  цей  рай  –  для  нас.
 І  нинішній  цей  глек  з  джерельною  водою,
 І  цегла  забуття  –  ось  урожай  для  нас…»
                                                                   (Омар  Хайям)

Є  фільми  які  зачаровують,  є  фільми,  які  дивують,  жахають,  надихають,  звеличують,  пригнічують,  засмучують,  веселять  дух…  А  є  фільми  які  викликають  сум’яття…  До  таких  фільмів  я  би  відніс  фільм  Джіма  Джармуша  «Зламані  квіти»  (2005)  (Jim  Jarmusch  «Broken  Flowers»  (англ.)).  Переглянувши  цей  фільм  я  довго  не  міг  сформулювати  своє  враження  від  цього  творіння  дивного  і  непередбачуваного  режисера  –  я  побачив  зовсім  не  те,  на  що  я  очікував…

Фільм  дивний  у  всіх  відношеннях,  не  типовий  ні  для  сучасного  кінематографу,  ні  для  Джіма  Джармуша  як  режисера.  Джармуш  парадоксальний  –  його  фільми  перенасичені  ірраціональним,  підсвідомим,  дивним,  неймовірним.  Фільми  Джармуша  наповнені  експресією,  подіями,  бурхливими  емоціями  на  межі  життя  і  смерті  –  найсильнішого  переживання  які  тільки  є  у  людині.  А  тут  же  все  не  так  -  все  на  диво  реалістично,  банально,  спокійно.  Сюжет  на  диво  простий  –  старий  «Дон  Жуан»  на  старості  років  зрозумів,  що  життя  пройшло  дарма,  сенсу  жити  далі  немає,  але  і  змінювати  щось  вже  пізно.  Лишається  механічно  і  сіро  дожити  роки  які  судилося.  Попереду  тільки  нікчемна  самотня  старість  і  смерть.  З  відчуттям  своєї  непотрібності.  Але  раптом  він  довідується,  що  можливо  у  нього  є  син  –  невідомо  де  і  невідомо  хто  –  і  він  починає  марні  пошуки.  З  надією,  що  його  життя  отримає  хоч  якийсь  примарний  сенс.  І  справді  цікаво  –  а  що  зробив  би  Дон  Жуан,  якби  не  загинув  від  важкої  руки  Командора  –  Камінного  Господаря  і  дожив  би  до  старості?  Пішов  би  в  монастир?  Став  би  філософом?

Але  за  цією  простотою  і  банальністю  сюжету,  за  типовими  образами  сучасності  ховається  щось  більше  –  щось  невловиме  і  багатозначне.  Подорож  нашого  героя  втомленого  марнотою  і  сірістю  –  це  подорож  за  істиною.  Герой  фільму,  якого  за  збігом  обставин  (посміялася  доля)  теж  звати  Дон  –  натяк  на  знаменитого  прототипа,  що  жив  на  чотири  століття  раніше  –  здійснює  епічну  подорож  як  аргонавти  в  старовину.  І  байка,  що  зовні  це  виглядає  банально,  він  подорожує  по  лабіринтах  власної  душі.  І  як  Одісей  вирушає  у  невідоме  і  нескінченне  море  на  пошуки  своєї  омріяної  Ітаки,  так  і  наш  герой  –  старий  Дон  вирушає  на  пошуки  сенсу  свого  життя,  хоча  (на  відміну  від  Одісея)  розуміє  всю  примарність  цих  пошуків.  По  дорозі  він  зустрічає  п’ять  жінок  –  своїх  колишніх  жінок  –  двадцять  років  по  тому.  І  це  не  просто  типажі,  не  просто  типи  сучасних  жінок  –  це  символи.  Втілення  різних  граней  людського  буття.  Перша  жінка  –  це  еротичність,  чуттєвість,  втілення  земного  і  тілесного  кохання.  Друга  –  символ  раціональності,  стоїцизму,  холодного  розуму,  поміркованості,  зваженості  вчинків,  користі  та  матеріальних  благ.  Третя  –  символ  наближення  до  природи,  універсального  космічного  закону,  пошуків  Дао  (якщо  хочете).  Четверта  –  символ  ненависті,  жорстокості,  нетерпимості,  сварки,  непорозуміння.  І  нарешті  п’ята  –  це  ж  сама  смерть.  Кожній  із  цих  жінок  він  дарує  квіти.  І  щоразу  рожеві.  І  щоразу  інакші.  І  щоразу  недоречні.  Не  ті.  Чуттєвості  він  дарує  лілії  –  символ  незайманості  і  чистоти.  Ненависті  він  дару  квіти  прості,  польові,  природні.  Смерті  –  троянди.  Але  щоразу  ці  квіти  зламані  (хоча  букет  підібраний  бездоганно).  Вони  недоречні  –  їм  судилось  опинитись  на  смітнику.  Коли  квіти  душі  викидають  на  смітник  душа  опиняється  в  порожнечі,  яка  може  спонукати  до  роздумів,  філософії  та  просвітлення  –  якщо  цього  захоче  сама  людина.  Та  й  символи  які  бачить  наш  герой  якісь  недолугі  –  чуттєвість  зводиться  до  розпусти  –  показної  та  огидної,  нашому  герою  вже  явно  не  потрібної;  розсудливість  заводить  людину  в  світ  потворності,  меркантильності  та  убогого  матеріалізму,  де  сенс  існування  –  накопичення;  природність  зводиться  до  розуміння  тварин  та  рослин,  але  відкидає  людину  як  таку,  мистецтво,  людяність,  культуру;  жорстокість  веде  до  повної  духовної  деградації;  а  смерть  –  навіть  вона  не  лишає  герою  надії  чи  покою  –  є  лише  незрозумілою  пітьмою  за  межею  його  «я».  Все  це  чуже  для  нашого  героя,  заводить  його  ще  в  глибші  хащі,  манівці,  замість  того  щоб  вивести  до  світла.

У  фільмі  (на  відміну  від  інших  фільмів  Джармуша)  є  лише  слабкі  сліди  буддизму  –  лише  легкий  натяк.  Наш  герой  дає  настанови  юнаку-безхатьку,  що  подорожує  автостопом:  «Не  важливо,  що  відбулося  вчора,  бо  воно  минуло,  не  важливо,  що  відбудеться  завтра,  бо  воно  в  тумані  невідомості,  важливо  те,  що  відбувається  зараз.»  І  саме  цю  фразу  можна  вважати  ключовою  у  фільмі.  Свого  роду  резюме.  «Слоган»  фільму  якщо  хочете.

У  героя  прокидаються  цілком  нормальні  бажання  і  пориви  –  допомогти  людям,  знайти  сина  і  сенс  життя  –  але  оточуючі  –  навіть  ті,  хто  мусив  би  його  зрозуміти,  роблять  висновок,  що  він  ненормальний,  психічно  хворий.  Ще  б  пак  –  в  нинішньому  світі  такі  бажання  видаються  абсурдними  –  більшість  живе  меркантильними  інтересами  і  дрібними  примітивними  бажаннями.  Навіть  не  заради  себе  –  заради  вдоволення  примітивних  інстинктів  і  плоских  тілесних  бажань.  Нинішнє  суспільство  –  це  навіть  не  суспільство  егоїстів  –  це  суспільство  людей,  які  забули  себе,  забули  для  чого  вони  живуть…  І  хоча,  здається,  істина  ось  вона  –  поруч,  але  ж  ні  треба  жити  не  справжнім  життям,  а  вигадати  собі  фетиш…  Сумне  суспільство  сумних  людей  –  вічно  самотніх  і  замкнених  у  собі.  І  ніякі  квіти  тут  не  допоможуть  –  навіть  якщо  вони  вже  зламані.

Фільм  ставить  більше  запитань,  ніж  дає  відповідей.  Точніше  весь  фільм  –  суцільне  запитання:  «Для  чого  ми  живемо?»  І  це  запитання  поставлене  в  якійсь  спокійній  споглядально-меланхолійній  атмосфері,  що  так  рідко  зустрічається  у  божевільно-динамічному  нинішньому  світі.

(На  світлині  –  кадр  з  фільму.)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=359121
Рубрика: Лірика
дата надходження 22.08.2012
автор: Артур Сіренко