Внутрiшня сторона ночi

«Душе  моя,  я  навчив  тебе  казати  «сьогодні»,
а  також  «колись»  і  «раніше»  і  водити  хороводи
 над  усіма  «тут»,  «тепер»  і  «там»….»
   (Ф.  Ніцше)

Нещодавно  я  прочитав  захоплюючий  роман  дивної  сили  і  внутрішньої  містичної  краси,  який  мене  просто  зачарував.  Звучить  банально.  Але  це  роман  сучасної  письменниці,  що  живе  поруч  з  нами  і  дихає  одним  і  тим  же  повітрям,  що  і  ми,  грішні…  А  це  не  абищо.  Високохудожні  романи  рідкість  в  наш  неестетичний  час.  Тим  паче  романи  з  містичного  змісту.  Я  веду  мову  про  роман  Галини  Пагутяк  «Урізька  готика».  Роман  складний  і  багатошаровий  –  багатоповерховий  якщо  хочете.  Його  слід  розглядати  в  розрізі  дискурсів  –  і  то  не  сучасних  дискурсів.

Перший  дискурс  –  світоглядний.  Авторка  ставить  досить  дивне  на  перший  погляд  питання  (яке  лишається  поза  вербальним  текстом,  але  це  не  так  важливо)  –  чи  готичний  світогляд  (як  варіант  світогляду)  властивий  Україні  –  бодай  хоч  на  кавалку  часопростору.  Питання  риторичне  (і  на  перший  погляд  недоречне  і  абсурдне.  Але  що  нині  не  абсурдно?  Влада?)  Його  можна  аналізувати  тільки  відповівши  на  питання,  а  що  власне  є  готика  як  феномен  людської  культури?  Що  це  за  естетичний,  світоглядний,  етичний  феномен  Європи  на  зламі  епох?  Що,  власне,  так  зламало  Європу  ХІІІ  століття,  що  вона  перейшла  від  романського  середньовіччя  –  романтичного  і  піднесеного,  ідеалістичного  і  гіперіндивідуалістичного,  з  його  приматом  світла  і  віри  -  в  темні  лабіринти  готичних  соборів?  І  чи  є  ця  епоха  самодостатньою  в  духовному  сенсі?  Чи  є  тільки  зламом  –  переходом  в  зачаровано-піднесений  світ  ренесансу?  Чи  передчуттям  ренесансу,  чи  вищим  проявом  середньовіччя  –  його  апогеєм?  І  чому  тоді  цей  злам  був  настільки  трагічний  протягом  всього  XIV  століття  з  його  столітніми  війнами  та  виродженням  лицарства?  І  чому  тільки  Італія  змогла  якось  перестрибнути  через  темні  лабіринти  готики  одразу  з  романського  світу  в  світ  легкого  і  повітряного  (навіть  прозорого)  ренесансу?  Чи  може  тому,  що  Італія  просто  не  знала  своїх  «темних  віків»?  Кожен  найтемніший  час  лангобардів  на  цій  давній  землі  етрусків  та  імперій  наповнений  хроніками,  подіями,  соборами  і  папами,  посланнями  «Urbi  et  Orbi»  і  одкровеннями  монахів.  І  чи  Італія  справді  унікальна  в  своєму  польоті  крізь  час  історії?  Бо  сусідня  Іспанія  не  уникла  готики  –  реконкіста  –  це  теж  готика,  тільки  романтизована  до  краю.

В  Україні  є  тільки  один  справжній  готичний  храм  –  храм  Іоана  Предтечі  у  Львові.  Інші  –  це  або  псевдоготика  або  готика  видозмінена  ренесансною  «красивістю».  Мало  не  сказав  «легкістю».  Бо  готика  це  теж  легкість.  В  першу  чергу  легкість  і  піднесеність.  Тільки  темна  легкість.  Як  політ  нічного  метелика  до  вершин  неба.  Як  темна  половинка  знаку  «інь-ян»,  темна  як  жіноча  душа.  Як  внутрішня  сторона  ночі.

Вважається,  що  готичний  світ  для  України  принаймні  чужий.  Україна,  перенасичена  візантійською  «блискучістю»  і  консерватизмом  пізньої  античності,  теж  летіла  (щоправда,  переважно  в  андеграунді)  від  естетично-філософського  візантійства  в  світ  ренесансних  мрій.  Бо  візантійство  і  є  колискою  барокових  філософів  і  естетів.  Ренесанс  виношувався  візантійством.  Слов’янізована  і  варваризована  Візантія  (нехай)  зі  своїми  фемами  була  вагітна  ренесансом.  Тільки  розродилась  ним  чомусь  готична  Європа  за  допомогою  італійської  повитухи.

І  раптом  в  цьому  романі  ми  бачимо  готичний  український  світ.  Нехай  і  припізнілий  як  весна  в  наших  скіфських  краях  (о,  краяни,  ви  ж  скіфи!  Призабули  це  в  своїй  хліборобській  гуманістичний  цивілізованості…)  Так,  так,  готочний  український  світ  –  містичний,  темний,  ворожий  дискретності  буття,  ірраціональний.  І  це  вже  не  містицизм  Гоголя  –  натуралістичний  і  етнічний,  як  легенда  орача,  що  дивується,  як  земля  породжує  все  суще…  Тут  вже  містицизм  свідомості  інтелектуала-алхіміка,  що  хоче  добути  еліксир  молодості  з  безодень  мороку  матерії.

І  готичний  світогляд  тут  не  екзотичний,  не  привнесений.  Він  притаманний.  Вкраплений  в  буття  цього  народу  на  межі  світів  –  лісистої  Європи  міст  і  дикого  степу  волі.  Ми  просто  погано  знаємо  своє  XIV  століття  –  часи  Юрія  ІІ,  химерних  королів  Галича  і  нових  метаморфоз  історії  вже  в  часи  Ольгерда.

Другий  дискурс  –  дискурс  простору.  Точніше  часопростору.  Бо  авторка  розглядає  час  і  простір  як  єдине  ціле.  Як  різні  грані  однієї  дитячої  пірамідки,  якою  бавляться  допоки…  Допоки  часопростір  є,  а  не  стає  самим  собою  –  себто  не  перетворюється  у  вічне  Ніщо.  Це  в  нашій  свідомості  він  часопростір.  І  матерія  це  «щось»  -  забавки  для  тих,  хто  думає,  що  світ  насправді  існує.  А  насправді  все  це  флуктуації  Порожнечі,  нескінченного  Ніщо.  Потойбіччя,  надприродність  в  цьому  романі  ховаються  за  атрибутами  буденності,  навіть  модерновості.  Навіть  виникає  парадоксальна  думка  –  невже  модернізм  це  теж  метаморфоза  готики?  Невже  Едгар  По  це  нове  народження  готичної  свідомості  (за  якою  так  тужили  весь  ренесанс,  про  яку  так  мріяли…)  Буденність  як  темна  сторона  буття  –  це  щось  нове.  Джовані  Бокаччо  таке  не  могло  навіть  приснитись  –  навіть  в  часи  чуми…

Часопростір  в  цьому  романі  не  дискретний.  Він  тягнеться  як  чума  у  галицьких  передмістях  Львова  у  XVI  столітті.  Тече  як  вода.  (Це  час  може  текти  як  вода,  а  може  й  зупинятись,  але  часопростір…  Чи  не  занадто…  Хоча  нічого  не  буває  занадто  коли  говоримо  про  готику…)  Логічність,  послідовність  подій  (причина  –  наслідок)  розриваються.  Це  нам  здається,  що  схоластика  у  готичну  епоху  базувалась  на  логіці.  Логіка  була  формальною  вивіскою  над  воротами  в  ірраціональний  світ.  П’єр  Абеляр  –  нещасне  дитя  романського  світу,  готичним  світом  був  так  і  не  осмислений.  Світ  –  випадкове  нагромадження  подій.  У  готичному  світі  це  відчувається  навіть  сильніше  ніж  в  парадоксальному  Китаї.  Все  нелогічне  –  від  людини  до  химери  на  даху  Нотр  Дам  де  Парі.  Людина  –  істота  трагічна  по  своїй  суті.  Часопростір  тут  виступає  як  флуктуація  цієї  одвічної  трагедії.  Навіть  небуття  тут  не  звільнює  –  не  дарує  жаданої  нірвани,  а  тільки  помножує  трагедійність  і  стражденність  буття.

Поява  такого  твору  на  українському  ґрунті  несподівано.  Але  хіба  може  бути  щось  несподіване  в  невизначеному,  нелогічному  часопросторі?

(Світлина  автора  есею)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=342328
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 06.06.2012
автор: Артур Сіренко