Оповідь про інтернат. Р. 6.

6.
                 Сівши    до    вагону    метро,  я    знову    уявив    товариша.    Він    ходить    з    камерою    по    всьому    місту,  виїжджає    у    відрядження    й    дізнається    про    цікаві    та    вражаючі    події…    Подумалося:    навіщо    Михайлові    мої    розповіді    про    інтернат?    Врешті-решт,  це    не    в’язниця    і    не    армія:    годують    п’ять    разів    на    день,  часто    міряють    температуру,  двічі    на    рік    призначають    масаж,  ванни    та    інші    лікувальні    процедури.    Звичайні    люди    про    таке    можуть    лише    мріяти.    Інтернат    –    це    санаторій,  інтернат    –    це    курорт…
                 Але    поїзд    рушив    і    спогади    покотилися,  мов    на    колесах.    
                 –    Якось    за    поданням    виховательки    обрали    мене    до    ради    дружини.    Чесно    скажу,  не    відмовлявся.    Важкого    й    незрозумілого    там    нічого    не    було.    Потроху,  потроху    –    і    закипіла    робота.    Плани,  сценарії,  зустрічі.    Працював,  ясна    річ,  і    в    рідному    класі.    Зокрема,  опікувався    проблемою    успішності.    
                 Якщо    хтось    із    піонерів    раптом    починав    учитися    “нижче    рівня    своїх    можливостей”    і    ланка    нічого    не    могла    вдіяти,  це    ставало    справою    цілого    колективу.    
                 Я    говорив,  що    всі    біди    трапляються    через    ледарство,  і    пропонував,  не    гаючи    часу,  викликати    “таких”    просто    “на    дружину”.    Вихователька    не    заперечувала,  але    наполягала,  що    спочатку    треба    розібратися    самим.    І    за    методою    Макаренка    виходила    з    кімнати,  залишаючи    невдах    наодинці    зі    схвильованими    товаришами.
                 Але    траплялося,  що    трієчники    дуже    псували    нам    показники.    І    з    наближенням    кінця    чверті    розмови    ставали    дедалі    нервовішими.    Одного    разу    вихователька    вчинила    дуже    необачно:    сказала,  що    колектив    має    вжити    суворих    заходів    проти    порушників    навчального    процесу    –    аж    до    виключення    з    лав    піонерської    організації.
                 Звичайно,  вона    просто    хотіла    налякати    своїх    учнів,  щоб    якось    їх    розворушити,        розкочегарити.    Подібні    засоби    виховання    новиною    не    були.    Ми    ще    не    стали    піонерами,  а    нас    уже    намагалися    позбавити    цього    почесного    звання.    Та    того    дня    я    вирішив,  що    розуміти    наставницю    слід    буквально.    І,  коли    вона    вийшла,  у    класі    почалися    імпровізовані    піонерські    збори.
                 Швидко    взявши    слово,  я    змалював    складну    політичну    ситуацію    в    світі    і    вказав    на    те,  що    в    наші    ряди    проникли    люди,  з    якими    не    можна    йти    у    розвідку.    
                 –    Ми,  –  кажу,  –    прагнемо    їх    перевиховати!    Ми    розкриваємо    перед    ними    досягнення    великого    жовтня!    А    вони    займаються    саботажем    і    ллють    воду    на    млин    американських    імперіалістів.    
                 На    закінчення    я    висловив    думку,  що    таким    не    місце    в    наших    лавах,  і    запропонував    познімати    з    них    галстуки.
                 Проблема    успішності    завжди    завдавала    великих    клопотів.    Та    й    відповідальність    була    колективною.    Через    забудькуватість    одного    учня    увесь    клас    могли    не    пустити    в    кіно    або    позбавити    вечірньої    прогулянки.    Тож    не    дивно,  що    проти    моєї    пропозиції    ніхто    не    повстав.    Хлопці    та    дівчата    подумали,  що    виключивши    трієчників    з    піонерії,  ми    відплатимо    їм    за    всі    наші    страждання.    І,  ясна    річ,  вислужимося    перед    Степанидою    Іванівною.
                 Одразу    була    влаштована    лінійка    з    горнами    та    барабанами,  навіть    з    виносом    прапора.    Трієчники,  побачивши,  що    не    жартуємо,  щиро    розридалися    й    почали    давати    різні    урочисті    обіцянки.    Казали,  що    післязавтра    стануть    відмінниками.    Але    було    вже    пізно.    Їх    викликали    на    середину    кімнати,  звинуватили    у    порушенні    клятви    й    нагадали    про    існування    караючої    руки    товариша.    Потім    під    спів    гімну    СРСР    у    них    забрали    галстуки…
                 Невдовзі    повернулася    вихователька.    Вона    наївно    запитала:
                 –    Ну,  так    що    ви    вирішили?
                 Хотіла,  звичайно,    знову    почути    про    “останнє    попередження”,  шефство    та    додаткові    заняття..
                 Коли    я    доповів,  запанувала    мертва    тиша…    Вона    не    перепитувала,  як    у    випадку    з    вимпелом.    Але    дуже    напружено    обмірковувала    те,  що    сталося.    Потім    зажадала    пояснень.    Я    вже    розтлумачив    їй,  як    міг.
                 –    А    яке    ви    маєте    право?  –    запитала    вихователька,  помітно    змінюючись    в    обличчі.
                 Я    теж    був    досить    наївною    людиною.    Тому    сказав:
                 –    Ви    ж    самі    учите,  що    в    нашій    країні    усе    вирішує    колектив…    Ось    ми    й    розібралися    з    порушниками.    Тепер    їх    можна    викликати    на    раду    дружини.
                 Потім    вихователька    знову    мовчала.    Очевидно,    думала,  що    в    цій    ситуації    робити.    Одноосібно    скасовувати    вирок,  який    виніс    увесь    клас,  було    не    дуже    зручно.    А    погодитися    з    ним    Степанида    Іванівна    не    могла.
                 Нарешті    вона    знайшла    вихід:    запропонувала    відкласти    “важливе    рішення”    на    кілька    днів.    Мовляв,  треба    ще    раз    усе    зважити,  ще    раз    подивитися.    
                 Потім    розпочалася    самопідготовка,    потім    були    вечеря    та    футбол    по    телебаченню,  потім  –  відбій…
                 Наступного    ранку    життя    продовжувалося    так,  ніби    нічого    не    трапилося.    Про    випадок    з    галстуками    згадали    лише    за    тиждень:    до    нашого    класу    прийшли    і    з    ради    дружини,  і    з    комітету    комсомолу,  навіть    парторг    причвалав…    Говорили    про    щось    протягом    двох    чи    трьох    годин    і    спільними    зусиллями    таки    “умовили”    нас    скасувати    своє    рішення.    
                 Гадаю,  що    загалом    Степанида    Іванівна    була    задоволена.    З    одного    боку,  кількість    піонерів    не    зменшилася.    З    іншого    –    усе    начальство    побачило,  яких    безкомпромісних    ленінців    вона    виховує.
                 Щоправда,  мені    вихователька    сказала    кілька    теплих    слів  –  коли    ми    залишилися    вдвох    у    кімнаті:
                 –    О,  інквізитор    знайшовся…    Дивись,  як    би    сам    не    загурчав    на    вогнище…

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=297744
Рубрика: Лірика
дата надходження 04.12.2011
автор: gudzyk