Оповідь про інтернат. Р. 5.

5.
                 А    потім    пригадався    інший    випадок.    Він    трапився,  коли    вихователька    призначила    мене    ланковим.    
                 –    У    класі    підтримувалася    атмосфера    постійного    суперництва.    Приятелювання    взагалі    не    віталося,  адже    всі    мали    дбати    тільки    про    честь    класу.    Іноді    вихователька    викликала    когось    і    говорила:
                 –    З    ким    ти    дружиш!    Як    ти    міг    так    низько    впасти!    Він    же    двійку    по    математиці    отримав!    І    ліжко    своє    погано    застелив!    І    не    знає,  де    розташована    Буркіна-Фасо,  дружня    нам    країна!
                 Отже,  він    тобі    не    рівня.    Ти    повинен    не    марками    обмінюватися    з    Петриком,  а    слідкувати,  щоб    він    усе    вивчив    і    щоб    завтра    отримав    гарну    оцінку.    Це    покращить    успішність,  і    директор    похвалить    нас    на    лінійці.
                 У    класі    був    запроваджений    перехідний    вимпел    –    трикутний    шмат    червоної    матерії    на    металевому    стержні.    Його    щотижня    отримувала    ланка,  яка    досягла    значних    успіхів    у    навчанні    й    при    цьому    не    порушувала    дисципліну.    Вимпел    присуджувався    на    класних    зборах,  де    помітна    роль    відводилася    виховательці  –  вона    “керувала    й    спрямовувала”.
                 Але    якось    так    трапилося,  що    протягом    кількох    місяців    питання    про    найкращу    ланку    взагалі    не    обговорювалося.    Можливо,    були    нагальніші    справи.    Можливо,  клас    не    виправдовував    сподівань    наставниці.    Можливо,  їй    набридла    ця    гра    й    заманулося    чогось    нового.
                 А    ми    тоді    працювали,  мов    прокляті.    Підмітали    ділянку    за    навчальним    крилом,  тягали    мішки    з    опавшим    листям,  мили    класну    кімнату,  спальню    та    підвал.    Ще    й    до    уроків    готувалися:    вночі    виходили    до    ванної    кімнати    й    на    підвіконні    дороблювали    те,  що    не    встигли    на    самопідготовці.    І    слідкували    за    відстаючими:    прогулянка    перед    сніданком    перетворювалася    на    суцільну    перевірку    знань.    А    якщо    хтось    на    уроці    отримував    погану    оцінку,  то    ланка    в    повному    складі    бігала    за    учителем    і    просила,  щоб    він    дозволив    невдасі    перескласти.
                 Звичайно,  за    свою    працю    ми    потребували    бодай    невеличкого    заохочення.    Не    даремно    ж    дитинство    витрачати!    На    старість    і    згадати    нічого    буде!    Тому,  узявши    слово    на    зборах,  я    нагадав    про    існування    вимпела.    І    весело    запитав:
                 –    Отже,  кому    ми    дамо    это?
                 Я    не    мав    на    увазі    нічого    поганого.    Хотів    лише    натякнути,  що    нагороду    треба    віддати    моїй    ланці.    Але    у    виховательки    виникли    якісь    інші    думки.    Вона    вмить    насупилася:
                 –    Що?…    Ану    повтори!
                 Я    повторив.    І    збори    закінчилися.    Почалася    буря.
                 –    Ти    завжди    намагався    мене    обдурити,  –    кричала          вихователька,  –    Прагнув    обвести    мене    довкола    пальця!    І    сьогодні    напевно    подумав,  що    це    вдалося!    А    я    ніколи    не    забувала,  яким    ти    до    нас    прийшов!    І    зараз    бачу,  що    ти    нітрохи    не    змінився.    Споживачем    був,  споживачем    і    лишився…    Став    тільки    хитрішим    і    підступнішим…    Ти    той,  хто    стріляє    в    спину!    Тихцем,  із-за    рогу!    Із    темного    кутка!…    Але    нічого!    Я    навчу    тебе    шанувати    ідеали!    Я    розтлумачу    тобі,  що    означає    слово    “вимпел”…    Бо    то    не    “это”!    То    частина    червоного    прапора,  який    поливали    кров’ю    наші    діди…    Наші!    І    твої    також!…
                 Вона    забрала    вимпел    і    сховала    в    столі.    Здається,  його    вже    нікому    ніколи    не    присуджували.    Директор    хвалив    наш    клас    на    лінійці    –    це    було.    Виховательці    виносили    подяку    –    і    це    було.    Але    найкращі    ланки    ніяк    не    заохочувалися.    Хоч    соцзмагання    тривало    й      надалі.
                 Зі    мною    Степанида    Іванівна    не    розмовляла    кілька    днів.    Натомість    відводила    душу,  роблячи    записи    в    товстому    зошиті.    І    я    згадав    перший    рік    перебування    в    інтернаті,  й    знову    відчув    себе    людиною,  яку    слід    перевиховувати.    Я    готувався    до    різних    покаянь,  до    вибачень.    Але    вони    чомусь    не    знадобилися.    І    цей    випадок    щасливо    пішов    у    забуття…

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=297741
Рубрика: Лірика
дата надходження 04.12.2011
автор: gudzyk