З КОБЗАРЕМ У СЕРЦІ/392 сходини до Правди

«І  мене  в  сім’ї  великій,  в  сім’ї  вольній,  новій,  
не  забудьте  пом’янути  незлим  тихим  словом…»
                                                 Т.Г.ШЕВЧЕНКО

Роздуми  біля  підніжжя  Тарасової  гори.

І

Чимало  гір  з  Землі  утроби
здіймили  океанські  води
у  синє  небо.  Штамп  віків  
поставив  дрейф  материків
і  пил  лавинної  породи.

Ланцюг  вулканів  дав  Гаваям
з  дна  океану,  мов  на  сваях,
піднятися  над  царством  вод,
і  Землям  Королеви  Мод,
і  Аппалачам,  й  Гімалаям.

Хребти  Уралу  і  Тянь-Шаню,
Олімп,  Голгофа,  Фудзіяма,
Памір,  Тибет,  Алтай  і  Альпи,
Скелясті,  Кордільєри,  Анди  -
усі  постали  з  океану.

Поміг  піднятися  Саянам,
Джугджуру,  Кларку,  Аллеганам,
Мак-Кінлі,  Тейде  і  Макалу,
і  Каракумам,  і  Триглаву,
Монблану  та  Монте-Титано.

Cтиснувши  води  на  дні  впадин,
тектонові  порвавши  шрами,
зіштовхував  земельні  плити
і  піднімав  над  білим  світом
материки  із  островами.

ІІ

1.
Отак  колись  по  волі  Бога
й  моя  Україна-небога,
Разом  із  землями  Європи
звільнилася  з  тенет  потопу
і  сонцем  висушила  ноги.

І  зажеврів  світанок  в  горах,
в  Криму,  Карпатах,  Медоборах.
Стікали  води  в  бурні  ріки  -
в  Дністер  і  Буг,  в  Дніпро  великий
та  й  потекли  у  Чорне  море.

На  Мошенськім  плато,  де  Канів,
як  у  японців  Фудзіяма,
здіймилася  понад  всі  гори  
найвища  -  Волі  й  Непокори,
окреслена  двома  ярами.

Немов  незламна  велич  роду  -
вершина  Правди  і  Свободи,
пік  Справедливості  і  Віри,
і  Храм  духовний  України,
Святилище  всього  народу!

Тут  покоїться  дух  Пророка
і  триста  дев"яносто  кроків
по  мовчазних  східцях  граніту
пройти  належить  нам  до  світла,
щоб  встановить  Закон  і  Спокій!

А  він  -  великий  просвітитель,
Поет,  Художник  і  Мислитель
словами  свого  заповіту
благає,  твердить:  "Встаньте,  діти!
Пора  завіщане  звершити!

Пора  від  крові  світ  умити,
і  щедру  ниву  обробити,
пора  вернути  міць  і  славу,
пора  повірити  в  державу,
яку  вам  заповів  любити."

Отак  й  стоїть  із  бронзи  литий,
цілої  нації  Учитель,
а  ми  гуртом,  чи  поодинці  
щораз  долаєм  по  сходинці,
щоб  Віру  й  Правду  воскресити!

2.
Але  чи  всі?  Одним  здається.
що  він  мудрішим  народився,
хоч  спутав  імена  і  дати  -
та  пнеться  вверх  чимдуж  завзято,
всадившись  на  стальную  птицю.  

Бо  хто  Кобзар?  Він  сам  учитель
і  може  кожного  повчити,
бо  є  намісником  держави
і  кожен  жест  чи  слово  -  право,
щоб  сходження  те  не  робити.

А  люди  хай  повзуть  доверху,
допоки  ноги  не  потерпнуть.
Окраєць  хліба  на  дорогу,
молитва  до  Святого  Бога  -
повзіть,  доки  в  очах  не  смеркло!

3.
А  скільки  он  на  східцях  в  шатах
стоїть  розкішних  меценатів,
та  (буцім!)  роздають  всім  дари,
щоб  їх  доверху  підіпхали
у  рай  щоб  першими  попасти.

І  обіцянки  сиплять  люду,
а  то  погрожують  і  судом,
лише  б  сходинки  ті  здолать...
А  там  он  взагалі  стоять
в  однаковому  однострої,
озброєні  (ото  герої!)
і  підніматись  не  велять.

4.
Уздовж  східців  стоять  крамниці
і  продавці  червонолиці
запрошують  купить  товар.
Тут  все:  і  сало,  і  узвар,
і  милиці  із  заграниці.

Та  ціни,  мов  осине  жало
б"ють  нижче  пояса  кинджалом,
бо  як  нагоду  ту  впустить-
добряче  ж  можна  заробить,
як  так  багатолюдно  стало.

А  згодом  вже  якось  й  самі
подрапаються,  і  вгорі
відкриють  пишні  магазини,
обвішають  добром  вітрини
і  двічі  виграють  у  грі.

5.
Щоправда,  бізнес  той,  чи  торг,
благословив  не  Господь  Бог,
а  безліч  різних  установ.
І  дозволів,  і  постанов
усяких  стільки  надавали
(поки  за  це  ті  їх  вгощали),
що  за  той  час  голодний  б  здох.

А  ще  усякі  перевірки,  
ревізії,  податки,  звірки...
І  кожному  засунь  в  кишеню,
або  насип  цілкових  в  жменю.
чи  оплати  чиюсь  вечірку.

6.
За  місце  тут  -  окрема  плата,
прийдуть  поважні  "дипломати"
і  розтлумачать  -  що  та  як,
плати  із  виручки  п"ятак,
як  хочеш  "вільно"  торгувати.

У  кожного  своя  сходинка,
приватизована,  як  скринька,
Вони,  мовляв,  є  охорона,
від  других  наче-то  боронять,
щоби  порядок  був  на  ринку.

7.  
Слідкують  за  порядком  пильно
й  представники  структур  всесильних  -
державні  горе-охоронці,
І  стільки  їх  -  не  видно  й  сонця!

Одні  із  перших  -  то  дільничі.
Встрявати  в  бійку  їм  не  личить  -
тому  обрали  інший  шлях:
що  коїться  на  тих  східцях  -
вони  то  попросту  не  бачать,
а  коли  хтось  вже  з  горя  плаче,
тому  ж  вони  й  вселяють  страх.

Чого,  мовляв,  звернувся  пізно?
Та  ми  би  кривдника  залізно
і  наказали  б,  й  посадили.
А  що  тепер?  Ти  от  що,  милий,
плати-но  штраф,  щоб  другий  знав
і  нас  на  допомогу  звав.

8.
Це  в  кращому,  сказать,  випадку,
а  то  візьмуть  тебе  в  охапку,
затягнуть,  посадять  за  грати,
заборонивши  адвоката,
і  вліплять  термін  для  порядку.

Та  вліплять,  звісно,  не  самі  -
ще  побуваєш  у  суді,
а  перед  тим  підпишеш  сам,
що  продиктують  тобі  там
й  пропали  твої  кращі  дні.

А  судді  що?  Смішний  ти,  друже.
Та  хто  ж  у  нас  з  законом  дружить!
дружити  можна  з  прокурором,
котрий  замовить  вчасно  слово,
або  з  якимсь  заможним  банком,
з  монополістом,  з  олігархом.
А  що  -  закон?  Він  -  як  лоза,
куди  нагнув  -  те  й  облизав.

9.  
Та  й  пишуть  в  нас  закон  той  хто  -
ті,  хто  й  порушують  його,
бо  працювати  не  хотять,  
на  наших  шиях  вік  сидять.
То  що  вони  складуть  закони,
щоби  самим  топтати  "зону"?  

Та  то  для  них,  як  мед  у  діжці,
а  коли  гладять  по  голівці,
що  й  другим  красти  все  ж  дають
то  вони  ті  посади  звичні
уже  присвоюють  навічно,  
як  ті  заводи  і  колгоспи,
приватизовані  так  поспіль
й  задурно  мед  із  діжки  п"ють!

10.
Отож,  друзяко,  маєш  плечі  -
то  ті  сходинки  на  Чернечій
кудись  тебе  та  заведуть.
Й  дарма,  що  розумом  не  вдався,
що  зрозуміть  не  намагався
святої  правди  віщу  суть.

Тарас  стоїть,  а  бідний  люд
штовхається,  кричить,  волає,
з  сходинок  пада,  помирає...
І  слів  вже  Кобзаря  не  чуть!


ІІІ

1.
Стоїть  Кобзар.  Насупив  брови
та  й  дивиться  на  все  довкола  -
Аж  гнівом  очі  загорілись.
-  "Ви  що  це,  люди,  подуріли!?"-
враз  бронза  оживає  словом.
-"Зніміть,  спаліть  гріхів  окови
і  спам"ятайтеся  вкінець,
інакше  -  всім  прийде  кінець
і  Бог  вас  не  возродить  знову!"

2.
Не  чують.  Лізуть,  б"ються,  скачуть,
немає  тут  хіба  ледачих  -
у  різнобарвних  комбінзонах
політики  ведуть  колони.
Розмахують  всі  прапорцями,
а  гучномовці  до  нестями
кричать,  або  ефектно  плачуть.

Несуть  вождів  чужих  портрети,
гвоздики  з  кров"ю  у  букетах,  
з  уламків  склеєне  погруддя,
та  вивіски  із  словоблуддя  -
і  з  цим  всім  пруться  до  Поета.

Це  ті,  хто  вчора  його  Слово
душили  голодом  і  мором,
розв"язували  вбивчі  війни,
в  ту  ж  пору  голосом  медійним
брехливо  присягали  правді,
хто  поштовх  дав  брехні  і  зраді,
хто  нищив  нашу  рідну  мову.

Ті,  хто  вбивав  наших  героїв
і  славив  цінності  чужії,
хто  Кобзареву  світлу  мрію
гноїв  у  таборах  Сибіру,
хто  прапор  вималював  кров"ю.

3.
А  ті  он  звуться  демократи.
В  них  Кобзаря  слова  крилаті
красуються  на  транспорантах.
Та  брешуть  же!  Вони  гарантом
зробили  гроші,  а  не  Слово!
Усе  продали,  й  рідну  мову!
На  людях  -  ніби  галасують,
вірші  Тараса  декламують,
а  по  ночах,  аж  табунами,
спішать  продатись  з  потрохами
і  забувають,  як  їх  звати.

4.
А  он  і  треті  -  ті  при  владі,
звели  в  закон  брехню  і  зраду
і  замість  Біблії  вручили,
народ  і  світ  весь  обдурили
й  ніхто  не  став  їм  на  заваді.

Це  ті,  хто  землі  і  заводи
усі  забрали  у  народу  -
самі  ж  зробилися  панами,
обвішались  особняками,
наклеп  і  підкуп  ввели  в  моду.

5.
Ті  різношерстії  колони
на  східцях  волі,  як  загони,
почали  битись  між  собою,
перемішалися  з  гурбою  -
крісла  в  повітрі  і  прокльони.

В  тій  бійці  перепало  всяким  -
невинним,  свідкам,  винуватим,
і  сум"яття  те  на  сходинах
не  дасть  нікому  до  вершини
добратися,  де  Правди  свято.

Кобзар  мовчить,  бо  що  сказати...


ІV
1.  
Забили  враз  церковні  дзвони,
неначе  вирвались  з  полону,
і  стрепенулись  всі,  завмерли,
роздалось  гучно  "Ще  не  вмерла..."
не  чуть  ні  криків,  а  ні  стону  -
іде  Вкраїна  до  поклону!

Могутня  рать  у  вишиванках
у  світлі  променів  світанку
заполонила  всю  долину:
тут  матір  он  тримає  сина,
і  дід,  і  прадід,  і  дружина
ще  Святославова  у  латах
стоїть,  виблискує  лускатом
і  синім  на  мечах  булатом.

А  он  стоять  коші  козацькі,
чуби  розгойдуються  хвацько,
коругви  із  святим  Михайлом.
В  руках  в  них  келепи,  булави,
шаблі  і  скіпетри  могучі  -
усі  аж  до  Гнилої  Кручі
завмерли  у  поклоні  Батьку.

Аж  до  Меланчиного  яру
стоять  Вкраїни  емісари
перед  могилою  Поета.
Стоять  і  Орлик,  і  Мазепа,
і  Конашевич  з  Дорошенком,
і  Полуботок,  й  Вишневецький,
Богдан  Хмельницький  й  Калнишевський.

І  Гонта,  Залізняк,  Трясило,
Олекса  Довбуш  з  Северином,
і  Кармелюк,  і  гайдамаки  -
аж  до  Дніпра  нема  де  стати
біля  підніжжя  Кобзаря.

Стоїть  Петлюра  і  Грушевський,
і  Винниченко  й  Котляревський,
Іван  Франко,  безсмертна  Леся,
а  поряд  он  і  Стус  з  Олесем,
і  навіть  сам  Сковорода.

Бандера,  Ольжич  і  Шухевич,
і  Кобилянська,  й  Тобілевич,
Марко  Вовчок,  Нечуй-Левицький
і  Коцюбинський,  Крушельницька,
Довженко,  Лисенко,  Грабовський,
і  Івасюк,  й  Іван  Козловський,
цвіт  України  і  коріння,
віки,  епохи,  покоління  -
всі  на  Святилищі  стоять.

А  он,  на  Скіфськім  городищі,
стають  і  предки  найдревніші,
стають  усі  на  Віче  віще
і  догори  усі  глядять.

Всі  замордовані  і  вбиті
стають  в  ряди,  щоб  цеї  миті
Святую  Віру  відслужити
і  Правду  на  гору  піднять.

Підняти,  щоб  навік  горіла,
щоби  історія  зуміла
її,  таку  як  є,  прийнять.

Щоби  залишились  руїни  
і  війни  в  згадках  України,
щоб  вже  настала  благодать!


V

Стоїть  Тарас.  А  ми  всім  людом
до  нього  по  сходинках  будем
сходити  й  Правді  присягать.

Не  будем  плакати  і  нити,
а  лиш  боротись  і  творити.
і  будем  йти,  а  не  стоять.

Заглядувать  у  предків  очі
і  слухати  слова  пророчі,
щоби  читати  їх  малечі
і  вчити  їх,  як  на  Чернечу
до  Правди  путь  свій  прокладать.

Чистилище  оце  усім  нам  
пройти  наказано  во  ім"я
Святого  Бога  й  Кобзаря!  




2011р.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=243795
Рубрика: Поема
дата надходження 27.02.2011
автор: Борода