*роздуми про Пасху*

Великодні  свята  особливим  чином  відрізняються  серед  всіх  інших  традицій  та  звичаїв  нашого  народу.  Саме  в  цей  час  замість  звичного  привітання  "Добрий  день"  всюди  чути  "Христос  воскрес!"  і  відповідь  "Воістину  воскрес!".  Великодні  дійства,  які  є  традиційними  в  нашій  культурі,  загалом  відомі,  тому  пропоную  зупинитися  на  біблійному  значенні  свята  Пасхи.
В  Святому  Письмі  слово  "Пасха"  вперше  зустрічається  в  Вихід  12:11.  В  перекладі  з  гебрейської  "Pesach"  –  "перескочення".  В  контексті  це  означало,  що  Ангол  Господній,  знищуючи  первенців  в  Єгипті,  обминав,  або  ж  "перескакував"  єврейські  доми,  в  яких  одвірки  були  змащені  кров'ю  пасхального  ягнятка.  З  тих  пір  щорічно  чотирнадцятого  нісана  в  кожній  єврейській  сім'ї  готували  запечене  ягня  на  згадку  про  милість  Божу  до  них.  Так  святкували  Пасху  в  часи  Старого  Завіту.  Старозавітні  пасхальні  ягнята,  як  і  інші  тварини,  яких  приносили  в  жертву,  слугували  прообразом  справжнього  Викупителя,  Який  поніс  покарання  за  наші  гріхи  на  Голгофському  хресті.  В  1Кор.  5:7  написано:  "Наша  Пасха,  Христос,  за  нас  у  жертву  принесений".
Виникає  логічне  питання  –  якщо  євреї  заради  спасіння  від  згуби  в  ту  далеку  ніч  споживали  запечене  ягня  і  змащували  кров'ю  одвірки,  то  як  нам  сьогодні  стати  причасниками  спасіння  від  наших  гріхів?  Відповідь  є.  Пасха  Нового  Завіту  –  це  Вечеря  Господня,  під  час  якої  ми  споживаємо  хліб  і  вино,  які  є  символами  тіла  і  крові  нашого  Господа  Ісуса  Христа.  В  Євангелії  від  Іоанна  6:53,54  написано:  "І  сказав  їм  Ісус:  "Поправді,  поправді  кажу  вам:  Якщо  ви  споживати  не  будете  тіла  Сина  Людського,  й  пити  не  будете  крові  Його,  то  в  собі  ви  не  будете  мати  життя.  Хто  тіло  Моє  споживає,  та  кров  Мою  п'є,  той  має  вічне  життя,  –  і  того  воскрешу  Я  останнього  дня".
Першу  новозавітню  Пасху  Ісус  споживав  з  Своїми  учнями  під  час  Таємної  Вечері.  Пізніше  апостол  Павло  в  1Кор.  11:23-26  описує  сам  обряд  християнської  Пасхи:  "Бо  прийняв  я  від  Господа,  що  й  вам  передав,  що  Господь  Ісус  ночі  тієї,  як  виданий  був,  взяв  хліб,  подяку  віддав,  переломив  і  сказав:  "Прийміть,  споживайте,  це  тіло  Моє,  що  за  вас  ламається.  Це  робіть  на  спомин  про  Мене!"  Так  само  і  чашу  взяв  Він  по  Вечері  й  сказав:  "Ця  чаша  –  Новий  Заповіт  у  Моїй  крові.  Це  робіть,  коли  тільки  будете  пити,  на  спомин  про  Мене!"  Бо  кожного  разу,  як  будете  їсти  цей  хліб  та  чашу  цю  пити,  –  смерть  Господню  звіщаєте,  аж  доки  Він  прийде."  Згадуючи  події  Таємної  Вечері  варто  зазначити,  що  Христос  спочатку  спожив  з  учнями  старозавітню  Пасху  –  запечене  ягня,  і  після  цього  запровадив  новозавітню  –  хліб  і  вино.  Беручи  до  уваги  той  факт,  що  під  час  святкування  Пасхи  у  євреїв  вдома  сім  днів  не  мало  бути  нічого  квашеного  ("Першого  місяця,  чотирнадцятого  дня  місяця  будете  їсти  опрісноки  аж  до  вечора  дня  двадцять  першого  того  ж  місяця.  Сім  день  квашене  не  буде  знаходитися  в  ваших  домах,  бо  кожен,  хто  їстиме  квашене,  то  буде  витята  душа  та  з  Ізраїльської  громади,  чи  то  серед  приходьків,  чи  то  тих,  хто  народився  у  краї.  Жодного  квашеного  не  будете  їсти  в  усіх  ваших  оселях,  будете  їсти  опрісноки!"  Вихід  12:18-20),  Господь  з  учнями  споживав  хліб  без  дріжджів  та  вино,  яке  ще  не  зазнало  бродіння,  тобто  чистий  виноградний  сік,  що  є  символами  безгрішного  тіла  і  крові  Ісуса  Христа.  Таку  Пасху  запровадив  Господь,  і  таким  чином  святкують  її  християни.
Як  бачимо,  що  в  Святому  Письмі  досить  докладно  описано  святкування  новозавітньої  Пасхи,  але  немає  жодної  згадки  про  паску,  писанки  –  головні  атрибути  традиційного  святкування.  Звідки  ж  це  тоді  в  християнстві?  Пропоную  звернутись  до  історії.  Однією  з  давніх  язичницьких  релігій,  що  зробили  великий  вплив  на  формування  релігійних  поглядів  жителів  Київської  Русі,  був  культ  Тенгрі.  Він  був  поширений  у  степових  народів  –  тюрків,  гунів,  монголів.  Останні  протягом  250  років  (з  1236  по  1480  рр...)  панували  над  Київською  Руссю,  повпливавши  на  її  звичаї.  І  ось  "...  великим  святом  у  тенгріан  вважався  прихід  весни.  А  за  традицією,  корені  якої  йдуть  в  Індію,  воно  відзначалося  25  березня.  Відомо,  що  до  цього  дня  тенгріани  пекли  паски.  Паска  уособлювала  чоловіче  начало.  В  Індії  та  в  багатьох  інших  країнах  його  символом  був  фалос.  Тенгріанскій  пасці  надавалася  відповідна  форма,  поряд  клали  два  пофарбованих  яйця.  У  цьому  вже  простежується  зв'язок  з  фалічними  землеробськими  культами  Індії,  але  настільки  ж  очевидний  зв'язок  цього  звичаю  і  з  великодними  традиціями  християнства.  Тільки  тенгріанскі  звичаї  давніші"  [Релігії  світу.  В  2  т.  Енциклопедія.  М.:  Аванта  +,  1996.  Т.  1.  С.  217].  Ця  інформація  спонукує  замислитись  над  доцільністю  освячення  в  Церкві  явно  язичницьких  символів.  Чи  вказують  ці  символи  –  паска,  покрита  білою  глазур'ю,  з  яєчками  –  на  викуплення  в  Ісусі  Христі?  Чи  таку  Пасху  залишив  нам  Господь?  Чи  правильно  буде  перед  Богом  святити  те,  що  святили  язичницькі  народи  в  міру  своєї  розбещеності?  Відповідь  за  вами.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=181407
Рубрика: Вірші, що не увійшли до рубрики
дата надходження 02.04.2010
автор: Leonar