Монумент їхнього міста

     «Що  пам’яттю  моєю  сталося  за  ніч?
         Сніг  може  випав?  Може  тиша…»
                                                                                           (В.  Н.)  

У  їхньому  місті  спорудили  пам’ятник.  Точніше  навіть  не  спорудили  і  не  поставили,  а  звели.  І  навіть  не  пам’ятник,  а  монумент.  Пам’ятник  Кату.  Великий  такий  і  гарний.  Відлитий  із  бронзи  –  з  червонуватим  відтінком.  Постамент  нагадує  плаху  -  як  і  належить,  дуже  навіть.  А  сам  пам’ятник  –  Кат,  тобто  –  такий  мужній,  впевнений  у  собі,  мускулистий  –  справжній  тамбовський  мужик,  погляд  іскристий,  сталевий,  сорочка  навстіж  (душа  теж),  рукави  засукані  (як  у  майстра),  сокира  в  руках  величезна.  Краса,  та  й  годі.  І  напис  золотими  літерами  по  колу:  «Кату  від  вдячного  російського  народу».  Пам'ятник  спорудили  на  липовій  алеї.  У  них  у  місті  взагалі  люблять  липу  дуже.  Все  у  них  липове  -  і  чай  п’ють  липовий,  і  мед  на  базарі  липовий,  і  в  храмах  у  них  іконостас  липовий,  і  пряники  теж  -  з  липовим  медом.  І  навіть  у  губернатора  прізвище  Липовий.  І  подумалося  мені,  що  й  держак  до  сокири  Кату  найліпше  вирізати  з  липи.  Може  й  не  такий  міцний  буде  як  із  дубу,  і  не  такий  зручний  як  із  клену  чи  з  горіху,  але  їм  би  тільки  держак  пошукати  та  змайструвати  його  для  страти  Петровської  –  поламається,  так  інший  тут  же  новий  змайструють.  

До  пам’ятника  приводять  діточок  –  школярів  особливо  неспокійних.  Діти  несуть  квіти  –  червоні  гвоздики  –  прямо  до  підніжжя  плахи  кладуть.  І  у  всіх  дітлахів  при  цьому  на  шиї  червона  ганчірочка  зав’язана  –  для  нагадування.  Діти  шиї  витягують  –  ніби  вправляються.  А  вчитель  відразу  з  оповіданням  повчальним:  «Кат  –  це  рятівник  землі  російської.  На  катах  Росія  й  тримається.  І  якби  не  Кат  –  пропали  б  ми  усі  ні  за  цапову  душу!  На  Ката  одна  надія  і  сподівання!»  Музика  при  цьому  така  святкова  й  урочиста.  Дія  це  відбувається  на  День  Ката  або  на  Свято  Сокири  -  після  народної  гулянки.

Діти,  яких  приводять  до  пам’ятника  наставники,  поділяються  на  дві  категорії.  Одним  вчителі  кажуть:  «Ось  виростите  –  теж  катами  будете!  Беріть  приклад!»  А  іншим  –  вони  й  на  зріст  нижчі,  і  «накачані»  не  так,  та  й  очкарики  здебільшого  –  так  їм  інше  кажуть:  «Усі  ми  повинні  як  один  готові  бути  –  якщо  треба,  якщо  Батьківщина  скаже  –  так  на  плаху  піти  за  Росію  нашу,  за  ідеали  наші...  Бо  треба  так...  Тому  шиї  заздалегідь  тренуйте,  вправляйтеся  –  щоб  на  плаху  голову  схилити...  »

Пам’ятник  став  окрасою  міста  –  так  пишаються  цим  монументом  громадяни,  так  люблять  цей  пам’ятник  –  просто  душі  своєї  не  відчувають!  Чи  то  в  тілі,  чи  то  взагалі.  Навіть  герб  міський  змінили  –  тепер  там  красуються  Кат,  дві  сокири,  плаха,  ланцюги  і  так  все  це  у  колосках  золотистих  і  стрічках  червоних.  Хочуть  навіть  оте  місто  на  Палачеськ  перейменувати.

У  них  навіть  медичне  училище  імені  Ката.  Там  медсестри  майбутні  навчаються  лікувати  хворих  методом  кровопускання.  А  в  церкві  їхній  ікона  є:  там  замість  Христа  образ  Ката  зобразили.  У  такому  ореолі  він  там  з  сокирою  в  сонмі  серафимів.  Народ  богомольний  до  тої  ікони  припадає,  цілує  образ  чудотворний,  від  суєтного  життя  земного  звільняючий.  В  університеті  місцевому  на  історичному  факультеті  курс  лекцій  започаткували:  «Історія  катівського  ремесла».  Музей  краєзнавчий  переробили  в  «Музей  катувань  і  страт»  –  відкрито  з  ранку  до  вечора  без  вихідних.

І  ритуал  зустрічі  Нового  року  на  дитячих  ранках  змінився.  Нині  в  них  замість  Діда  Мороза  до  дітлахів  запрошують  Ката.  Вихователька  біля  ялинки  збирає  дітлахів  -  хто  в  костюмі  утопленика,  хто  шибеника,  хто  в’язня  і  з  усмішкою:  «Діти,  а  давайте  покличемо  Ката!  А  то  без  Ката  Новий  рік  до  нас  не  прийде!»  І  всі  діти  хором:  «Кате!  Кате!»  І  виходить  він  весь  у  червоному  балахоні,  тільки  прорізи  для  очей,  руки  волохаті,  хромові  чоботи,  сокира  в  руках  і  мішок  мотузкою  зав’язаний.  А  з  ним  дівчина  бліда  вся  в  білому  та  з  косою.  І  Кат  дітлахам:  «Дітки!  А  хто  нині  хоче  померти?»  А  все  дружно:  «Я!  Я!»  І  Кат  їм  із  мішка  подарунки  –  кому  труну  іграшкову,  кому  мило  та  мотузку,  кому  камінь  на  шию…

Нещодавно  приїхав  до  їхнього  міста  Старий  Контрабандист.  Так,  у  гості.  Навіть  не  по  справах.  Посидів  він  з  друзями,  поохали  вони,  побалакали,  перекинули  склянки  з  рідиною  прозорою  в  горлянки  (поки  що  цілі),  а  він  їм  (як  старим  друзям)  таке  ось:  «Культ  Ката  в  цьому  місті  чужий.  Не  тутешній.  Його  сюди  завезли.  Контрабандою.  З  країни  однієї  туманної  вандальської,  де  нині  вбивати  людей,  стало  вже  не  модно.  Не  потрібний  він  там  став.  Його  за  безцінь  купили  і  в  старій  валізі  порваній  притоварили.  Культ  прижився  –  народу  сподобалося,  тим,  хто  має  владу  особливо.  Залишається  тільки  дивуватися…  Шкода,  що  нічого  хорошого  в  мене  контрабандою  привести  до  цього  міста  не  виходить.  Навички  вже  не  ті  –  з  роками  втрачаю  форму…»

2014

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=1003668
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 21.01.2024
автор: Артур Сіренко