Сайт поезії, вірші, поздоровлення у віршах :: oreol: Купало і Марена. - ВІРШ

logo
oreol: Купало і Марена. - ВІРШ
UA  |  FR  |  RU

Рожевий сайт сучасної поезії

Бібліотека
України
| Поети
Кл. Поезії
| Інші поет.
сайти, канали
| СЛОВНИКИ ПОЕТАМ| Сайти вчителям| ДО ВУС синоніми| Оголошення| Літературні премії| Спілкування| Контакти
Кл. Поезії

  x
>> ВХІД ДО КЛУБУ <<


e-mail
пароль
забули пароль?
< реєстрaція >
Зараз на сайті - 1
Пошук

Перевірка розміру



honeypot

Купало і Марена.

oreol :: Купало і Марена.
Дивне свято - єднання стихій
Вогню і води, юнака та дівки
Ми підемо травами,
Ой підемо парами, 
Будемо гуртом чаклувати,
Диявольські сили збирати,
Землю рятувати, сили набирати.
Богородська трава та настій з лопуха,
Коріння землі й відвари із став.
Ой піду у ліс по іванів цвіт,
Його назбираю й хлопця покохаю,
Вирву я таємне ведмежеє вухо,
Не страшна тоді бісівська засуха.
Ой потру вільху та я об сосну,
Гілочки сухенькі і іска в багаття,
Принесу й латаття, висушу на сонці,
Додам я пшениці, сіна й трохи льону,
Трошки полину, зверху бузину,
Сосну і ялину й душею полину
Та сплету віночок для сина і дочок,
Для милого красеня та для вороного
Один дам воді, другий - хай горить,
Інші засушу, щастя збережу.
Вночі почаклую, хлопця причарую.
Над вогнем літаю, здоров'я вбираю,
Стаю я румяна, вродлива й кохана,
Хороводи вожу, хлопців з ума звожу,
Та пригаєм в гречку, так хоче сердечко,
День такий в природі, а ви чорноброві,
Красені й не дуже, часу не втачайте,
віночок спіймайте, вправно пропливіть,
Мене ви знайдіть, серденьком відчуйте
Й зі мною танцюйте.


 Головними атрибутами свята є Купало і Марена, що в різних місцевостях України готуються по-різному. Так, на Поділлі й Волині дівчата роблять «Купало» з гілки верби; для цього вони беруть гілку, квітчають її квітами й вінками, а потім ходять

навколо

такого «Купала» і співають пісень. Чоловіки й жінки теж сходяться на це видовище, але в співах вони участи не беруть.

Хлопці кидають квіти на ті стежки, де ходять дівчата.

За якийсь час, коли вже дівчата «Купалом» натішаться, хлопці нападають на «Купала», обривають з нього вінки й квіти, а саму гілку кидають у воду. Розкладають вогнище, й коли воно розгориться, то стрибають через вогонь усі присутні: хлопці, дівчата, жінки й чоловіки.

Молодиці приносять із собою вареники, чи інший почастунок, а чоловіки й парубки — горілку; тут же, біля вогнища, частуються, а потім починають танцювати.

На Полтавщині ввечері, напередодні Івана Купала, збираються дівчата на умовлене місце з вінками на голові. Вінки плетуть із кануперу10, любистку11, зірок12, божого дерева13, сокирок14, барвінку15, васильку16, м’яти17, рути18, резеди19 та інших пахучих трав.

Шапки й брилі хлопців теж уквітчані цими самими квітами, але квітчають не вони самі, а ті дівчата, з котрими вони любляться.

Зібравшись, дівчата беруться за руки і ходять навколо «Марени» — гілки чорноклену, або вишні, співаючи:

    Ходили дівочки коло Мареночки,
    Зелені два дубочки — парубочки,
    Червона калинонька — то дівочки.
    Як пішли дівчата в ліс по ягодочки,
    Та й прийшлося їм три річки бристи,
    Три річки бристи і Дунай плисти.
    Усі дівки Дунай переплили,
    Дівка Марина в Дунаї втопилась.
    На дівці Маринці плахта-чорнитка.
    Як дійшли слуги та до мачухи:
    «Не жаль мені дівки Маринки,
    А жаль мені плахти-чорнитки».
    Як пішли дівочки в ліс по ягодочки,
    Та й прийшлося їм три річки бристи,
    Три річки бристи і Дунай плисти.
    Усі дівки Дунай переплили,
    Дівка Маринка в Дунаї втопилась,
    На дівці Маринці плахта-шовківка.
    Як дійшли слуги та до матіньки:
    «Не жаль мені плахти-шовківки,
    А жаль мені дівки Маринки!»
    Зелені два дубочки — парубочки,
    Червона калинонька — то дівочки20.

Переспівавши пісню, дівчата зупиняються. Одна з них бере солом’яне опудало, одягнене в жіночу сорочку, й ставить під дерево, або поруч із гілкою–«Мареною»; інші дівчата вбирають голову того опудала стрічками, а на шию чіпляють намисто — це «Купало». Буває й так, що ставлять опудало з дерев’яними руками, на які чіпляють плетені вінки. Такого «Купала» обкладають купою соломи з кропивою і запалюють. Коли вогонь розгориться, хлопці й дівчата беруться за руки й перестрибують через вогонь, а інші в цей час співають:

    Ой, на горі, на горі,
    Там горіли вогні.
    То ж не вогні горять,
    То дівоньки ходять,
    Білу лозу ложать.
    Коли б же я знала,
    Хто на неї ляже,
    Постелила б йому
    Шипшину під боки,
    Каміння в головки.
    Коли б же я знала
    Хто на неї ляже,
    Постелила б йому
    Перину під боки,
    Подушку в головки.

Часом дівчата застромляють у землю зрізане молоде деревце, оздоблюють його квітами й вінками, а потім запалюють вогонь навколо того деревця так, щоб вогонь його не пошкодив.

В інших селах, там же на Полтавщині, ввечері, напередодні Івана Купала, дівчата роблять опудало з соломи, й називають його «Мара». Коло тої Мари кладуть купу жалкої кропиви і перестрибують через неї босими ногами. Пізніше на ту кропиву кладуть солому й запалюють, а потім стрибають через вогонь і дівчата, й хлопці. Вкінці вечора, коли вже гра кінчається, Мару несуть до річки й топлять у воді. Коли топлять Мару, то дівчата здіймають з голови свої вінки й розвішують їх на деревах; буває й так, що ті вінки дівчата несуть додому й вішають їх у хатах, або в стайнях, як засіб охорони від нечистої сили для людей і для тварин.

Ще в інших селах, під зрубаним деревцем, «Мареною», замість солом’яного опудала садовлять дитя, котре вбирають квітами і вінками. Отже, тут дитя грає ролю Купала. Дівчата, взявшись за руки, ходять навколо «Марени» й «Купала», співаючи:

    Ой, купалочка купалася,
    Та на берегу сушилася,
    Та й тому люди дивувалися.
    Ой, не дивуйтеся сему, люди,
    Бо я бачила дивнішеє:
    Щука-риба красно ткала,
    А рак на байрак цівки сучить,
    А муха-горюха діжу місить,
    Комар пищить, воду носить.

Наспівавшись, дівчата йдуть до річки, купаються й там топлять у воді «Марену». Далі розкладають вогонь, тут же на березі, й побравшись за руки, дівчата й хлопці стрибають парами через вогонь. Якщо при стрибанні пара не розійдеться, то це знак, що вона подружеться. Веселі вигуки й плескання в долоні супроводжують кожну пару, котра успішно перестрибне. Тут же біля вогню дівчата співають:

    Ой, не стій, вербо, над водою,
    Та не пускай зілля по Дунаю.
    Ой, Дунай море розливає,
    І день, і ніч прибуває,
    У вербі корінь підмиває,
    А зверху вершок усихає,
    З верби листя опадає.
    Стань собі, вербо, на риночку,
    У крищатому барвіночку,
    В запашному васильочку21.

За спостереженням Н. Петрова, в другій половині ХІХ-го століття на Київщині, в день свята Івана Купала, ранком, ще до сходу сонця, дівчата брали довгу тичку, насаджували на неї мітлу, вибігали на вулицю, розмахували тою мітлою й співали насмішливих пісень на адресу хлопців. Як ось:

    Купала Івана,
    Сучка в борщ упала.
    Хлопці витягали,
    Зуби поламали.
    Дівчата граблями,
    А хлопці зубами;
    Дівчата палками,
    А хлопці руками...

Хлопці, почувши глузливі вигуки дівчат, нападали на них, віднімали тичку з мітлою, все це ламали на шматки й розкидали по вулиці. Часом хлопці й самі брали тичку з мітлою і теж вигукували глузливі слова, але вже на адресу дівчат22.

По обіді дівчата, бувало, рвуть квіти й плетуть із них вінки, а потім роблять із соломи опудало, насаджують на палицю і доручають чотирьом дівчатам нести його на призначене місце; ті піднімають опудало на палиці й несуть, а останні дівчата, скільки б їх не було, стрибають навколо і співають. Коли як прийдуть на призначене місце, то вбивають палицю з опудалом у землю, але так, щоб саме опудало торкалося землі. Потім беруться за руки, ходять колом і співають купальські пісні. За якийсь час з’являються хлопці, віднімають у дівчат те опудало, розривають його на шматки й розкидають навколо, а якщо це коло річки, то кидають у воду.

Роблять Марену ще так: беруть вишневу гілляку з трьома сучками, один з сучків — голова, а два інші — руки; увивають цю гілку вінками, квітами, намистом, стрічками, — роблять ніби опудало на людську подобу. Потім одній з дівчат кладуть на голову вінок і доручають їй нести Марену за село, на призначене місце, звичайно, десь на горбок. Дівчина несе Марену мовчки, а інші дівчата йдуть за нею й співають. Прийшовши на місце, дівчата насипають купу жовтого піску, ставлять на пісок Марену, а самі, взявшись за руки, водять навколо неї хоровод. За якийсь час з’являються хлопці, віднімають Марену, беруть її в

своє коло й собі стрибають навколо неї й співають жартівливих пісень. Дівчата в цей час роблять нову Марену, але й цю другу віднімають хлопці. Часом буває так, що дівчатам доводиться робити кілька Марен протягом цього дня, але вони на хлопців не сердяться, мовляв, хлопці обманулися: забрали ту Марену, яка не гарна, а ось тепер буде ліпша.

Коли вже починає вечоріти, дівчата збираються на заздалегідь умовлене місце і втикають у землю вільце, — невеличку сосну, вбрану різними польовими квітами. Потім, узявшись за руки, ходять навколо вільця, співаючи. Переспівавши кілька пісень, дівчата беруть вільце, несуть його врочисто до річки й кидають у воду.

Н. Петрів пише, що в його час (1871 рік) старі баби розповідали, що тому років 50 (отже, років понад 140 від нашого часу) опудало Купала вбирали значно ліпше й сам обряд відбувався врочистіше. В той час Купала робили так: брали велику гілку будь-якого дерева, натягали на неї всю жіночу одежу, і ставили перед нею запалену свічку, а потім, узявшись за руки, дівчата ходили навколо й співали:

    Зійди, сонечко, на Івана,
    Стогни, земля, під Купалом!
    Ой, ти наше дитя,
    Прийми нас під своє накриття!

Далі Н. Петрів наводить ще таку купальську пісню:

    Як пішла Ганна в Дунай по воду,
    І ступила Ганна на хитку кладку, —
    Ганна моя панна, ягода червона!
    Кладка хитнулась, Ганна втонула,
    Як потопала, тричі зринала, —
    Ганна моя панна, ягода червона!
    Ганнина мати громаду збирала,
    Громаду збирала — усім заказала, —
    Ганна моя панна, ягода червона!
    Не беріть, люди, у Дунаї води,
    У Дунаї вода — Ганнина сльоза, —
    Ганна моя панна, ягода червона!
    Не ловіть, люди, у Дунаї щуки,
    У Дунаї щуки — Ганнині руки, —
    Ганна моя панна, ягода червона!
    Не ловіть, люди, у Дунаї сомів,
    У Дунаї соми — Ганнині ноги, —
    Ганна моя панна, ягода червона!
    Не ломайте, люди, по луках калини,
    По луках калини — Ганнина краса, —
    Ганна моя панна, ягода червона!
    Не рвіть, люди, по луках терену,
    У лузі терен — Ганнині очі, —
    Ганна моя панна, ягода червона!
    Не косіть, люди, по луках трави,
    По луках трава — Ганнина коса, —
    Ганна моя панна, ягода червона!

 В деяких слободах зберігся стародавній звичай купатися в ріках перед тим, як стрибати через вогонь. Скупавшись, дівчата кладуть собі на голови вінки, сплетені з польових і городніх квітів: з сокирок, барвінку, нагідок25, дзендзі-веру26 та дикої рожі27. Хлопці рубають молоде деревце чорноклену. Дівчата надівають на чорноклен свої вінки й несуть його на заздалегідь вибране місце, де втикають у землю, а вінки знову кладуть собі на голови. Це деревце називається «Купало».

Через вогонь, який тут розкладається, перестрибують, звичайно, парами: хлопець із дівчиною. Перед тим, як стрибати через вогонь, парубок здіймає з голови дівчини вінок і кладе собі на голову, а на дівчину одягає свою шапку. Отак обмінявшись, беруться за руки й стрибають. Перестрибнувши, пара проходить навколо «Купала» й стає позаду інших учасників гри, розмінявшись шапкою і вінком.

У слободі Арапівка28 після того, як кожна пара перестрибне через вогонь три рази, хлопці вогнище гасять і всі учасники гри розходяться по домах. Якщо ж стрибають через кропиву, чи будяки, то цей бур’ян несуть до річки й кидають у воду. Прийшовши додому з іванівського вогнища, дівчата здіймають з голови свої вінки й одні кидають їх через голову на дах хати, а інші зберігають на горищі, вірячи, що зілля, з якого сплетений вінок, має цілющу силу. Існує вірування, що відходячи від «Купала», не можна оглядатися, щоб не догнала відьма, яка обов’язково є присутня на купальському грищі. «Якщо бажаєте довідатися, котра з бабів на селі відьма, то візьміть купальського попелу, зав’яжіть його у вузлик та йдіть додому не оглядаючись. Другого дня відьма з’явиться до вас і попросить: «віддай мені те, що в тебе є!», розуміючи під тим «купальський попіл», — так радять знатоки.

Ранком, у самий день Івана Купала, в цій же слободі Арапівка, дівчата, одягнувши на голови купальські вінки, йдуть у ліс, рубають гілку клену й несуть її в слободу. В слободі роблять ляльку з трави, надівають на неї дитячу сорочку, намисто, й прив’язують до гілки клену. І ось ця лялька разом із гілкою називається «Марена».

На чистій площі, звичайно, на вигоні застромлюють гілку з Мареною в землю, щоб стояла. Перед Мареною ставлять стіл, покривають його білою скатеркою. На стіл кладуть хліб із грудкою соли, потім усі беруться за руки й ходять навколо столу і Марени, співаючи:

    Три місяці ясних — три молодці красних.
    Купало!
    Грало сонечко на Івана.
    Три зіроньки ясних — три дівоньки красних.
    Купало!
    Грало сонечко на Івана.
    Первий місяць — молодий Іванко.
    Купало!
    Грало сонечко на Івана.
    Другий місяць — молодий Федірко.
    Купало!
    Грало сонечко на Івана.
    Третій місяць — молодий Федотко.
    Купало!
    Грало сонечко на Івана.
    Три зіроньки ясних — три дівоньки красних.
    Купало!
    Грало сонечко на Івана.
    Перша зіронька — молода Катричка.
    Купало!
    Грало сонечко на Івана.
    Друга зірочка — молода Маричка.
    Купало!
    Грало сонечко на Івана.
    Третя зірочка — молода Галинка.
    Купало!
    Грало сонечко на Івана.
    А Іванко каже: Я Катрусю люблю,
    я Катрусю люблю — черевички куплю!
    Купало!
    Грало сонечко на Івана.
    А Федірко каже: Я Марічку люблю,
    я Марічку люблю — золотий перстень куплю!
    Купало!
    Грало сонечко на Івана.
    А Федотко каже: Я Галину люблю,
    я Галинку люблю і за себе возьму.
    Купало!
    Грало сонечко на Івана.

Далі співають ще таку пісню:

    Ой, славний город Куп’янка,
    А ще славніша Арапівка,
    На чотири вулиці стояла:
    Перва вулиця кропова,
    Друга вулиця роменова,
    Третя вулиця дубова,
    А четверта вулиця калинова.
    Що зелений кріп — мужички,
    Біленький ромен — жіночки,
    Зелені дубочки — парубочки,
    Червоная калинонька — то дівочки!

Переспівавши ці пісні, дівчата беруть Марену й несуть її вулицями через усе село до річки, співаючи тих самих пісень.

Прийшовши до річки, стають гуртом на березі, роздягають Марену й кидають її у воду разом із гілкою, співаючи:

    Потонула, Мареночка, потонула,
    Наверх кісочки зринула ...

В цей момент з’являються хлопці з горілкою і всі сідають тут же на березі біля річки й починають пити горілку, закушуючи тим хлібом, що лежав на столі перед Мареною.

Повернувшись додому, дівчата здіймають свої вінки й ховають їх до наступного року, але якщо зайде потреба протягом року, то вживають ці вінки як ліки.

На хуторі Єгорівці29 солом’яну Марену садять на гілку чорноклену, а часом і на патик будь-якого іншого дерева; носять навколо криниці, навколо ставка, співаючи купальських пісень, а потім несуть до річки і там топлять у воді. Іноді роблять опудало з шматка грубого дерева, обмотавши його соломою. В цьому випадку до опудала прив’язують камінь, бож як кинуть у воду, то Марена повинна втопитися, а не пливати зверху. Часом ліплять опудало-ляльку з жовтої глини, обличчя намащують червоним, а брови — сажою. Глиняну Марену теж кидають у воду.

В слободі Преображенській ляльку Марену виносять на вулицю й ставлять на стілець, до цього ж стільця прив’язують невеличке вишневе деревце. Поставивши Марену, дівчата співають:

    А в бірку, в бірку,
    Строїв Хведір комірку,
    А до нього Маруся приходила,
    Йому хорошенько говорила:
    — Роби, роби, Хведірко, комірку
    Та проруби віконечко в причілку,
    Щоб до мене соловейко прилітав,
    Щоб він мені хорошенько заспівав
    Та раненько розбуджав.
    — Нащо ж тобі, Марусенько, соловейко?
    Єсть у тебе, Марусенько, свекорейко,
    Він же тебе ранесенько розбуде,
    Вийде за воротенъки та й осуде!

Після цього починають носити Марену по селі, з вулиці в вулицю і при цьому співають:

    А в мого батька двір невеличкий,
    Двір невеличкий — зілля велике,
    А в тім зіллі вовки завили,
    Вовки завили — нелюба з’їли.
    А я за нелюбом три дні тужила,
    Три дні тужила — піч хліба з’їла.
    А я одна в батька була,
    Я молода, як ягода!
    А в мого батька двір невеличкий,
    Двір невеличкий — зілля велике,
    А в тім зіллі вовки завили,
    Вовки завили — милого з’їли.
    А я за милим тиждень тужила,
    Тиждень тужила — пів хліба з’їла.
    А я одна в батька була,
    Я молода, як ягода!

В містечку Куп’янське дівчата кидають у річку не одну Марену, а разом із нею й Купала. Кинувши ці обидва опудала в воду, дівчата й самі починають купатися і співати:

    Утонула Мареночка, утонула,
    Тільки її кісочка зринула.
    Пішла Маренка топитися,
    А за нею дружки подивитися.
    Не топися, Мареночко, не топися,
    Оглянися та на своє дитятко подивися!

Але старші жінки кажуть, що купатися з Мареною не слід, бо як тільки Марена пірне у воду, то налітає сильний вихор: це нечиста сила з’являється за Мареною, бож Марена — це старша русалка. Очевидно й Ганна, про яку пісня каже, що вона, втопившись, обернулася в різні риби і різні рослини, — теж є русалка, імовірно Ганна і є Марена.

Як розійдуться з вулиці всі дівчата й хлопці, то вже геть уночі, на тому місці, де стояла Марена, відьми збирають листя, що обсипалося з тої гілки, на якій була Марена; те листя «згідливе» від всякої хвороби.

В селі Дуфинівці під Одесою купальський обряд починається так: дівчата беруть гілку якого-будь дерева, вносять до хати, де збирається багато дівчат. Хлопців до хати не пускають. Гілку ставлять посеред хати й квітчають її квітами й паперовими різнобарвними стрічками — це купальське гільце.

Під час квітчання гільця дівчата співають купальських пісень. Хлопці в цей час намагаються ввійти до хати, але двері замкнуті й дівчата їх не пускають.

Коли вже гільце готове, то дівчата з піснями йдуть до моря. По дорозі хлопці обливають дівчат водою, щоб вони покинули гільце. Гільце, звичайно, несе одна з найміцніших дівчат, яка при потребі може відбитися від хлопців. Буває так, що коли хлопці нападають, то одна з дівчат випустить гільце, а друга підхопить. Баби, котрі зустрічаються по дорозі, сваряться на хлопців, щоб вони не обливали дівчат водою. Коли вже прийдуть до моря, то хлопці перестають нападати на дівчат і всі разом, хлопці й дівчата, сідають на один великий човен і пливуть у море, весело співаючи, а часом і граючи на гармонь, чи якийсь інший інструмент. Відпливши від берега, дівчата кидають гільце в море. Потім усі разом повертаються до берега й на цьому обряд кінчається.

Через вогонь у Дуфинівці не стрибають і, як переказують старі люди, не стрибали ніколи.

Купальські пісні тут співають такі:

    Ой, купавсь Іван та в воду впав,
    Було ж тобі, Іваночку, не купатися,
    Зі старими бабами розпращатися,
    З молодими дівками цілуватися.

    *

    Ой, зо мною, Тетяна, зо мною,
    Будеш мені молодою жоною,
    Будеш моїй старій неньці слугою. —
    Буду, буду, Іванку, жоною,
    А не буду старій неньці слугою.

    *

    Ой, летять гуси чубатії,
    Дуфнівські хлопці шмаркатії.
    Ой, летять гуси сизокрилі,
    Вапнярські30 хлопці чорнобриві.

    *

    Ой, на горі лопух, лопух,
    А у Секлети живіт напух.
    Ой, на городі катран, катран,
    Там сидить Іван як пан, як пан.
    А в городі петрушечка,
    Сидить Маруся як душечка.
    Катран петрушку покриває,
    Іван Марусю обіймає.
    Катран з петрушкою катруються,
    Іван з Марусею цілуються31.

Описуючи побут селянської дитини в селі Старосілля на Чернігівщині, Ніна Заглада пише, що ввечері проти Івана Купала, а так само і на другий день, діти бавляться в «Купайла». Нагрібають вони купу піску і в той пісок устромлюють жмут кропиви; хлопці стають поруч проти кропиви, а один із них стає ближче до кропиви (він називається «сторож») і всі разом починають співати:

    На Івана хліб сажала,
    А на Петра вибирала.
    Треба по телята йти,
    Дай, Боже, Василя знайти.

Коли закінчать співати, то хлопець, що стоїть перший в ряді, біжить і перестрибує через «Купайла», — через кропиву; він пильнує, щоб не зачепити ногами кропиву, бо як зачепить, то сторож «жарне» його кропивою по ногах. Бавляться так діти і в селі, і в бору, а коли вже набавляться, то беруть кропиву й несуть до озеpa, кидають у воду й кажуть: «Іван купався та й у воду впав!»

Роблять ще так: проти Івана Купала, крім кропиви, беруть ще м’яту, любисток, рожу й різні лугові квіти. Рвуть жмут високої трави, міцно її зв’язують, потім набирають різних квітів, обвивають пучок трави тими квітами, а зверху застромлюють кропиву, колючки, будяк, — це і є «Купайло». Діти нагрібають навколо цього купу землі, так, щоб він стояв, а потім перестрибують через цього «Купайла». Хто побоїться перестрибнути, того «вартовий» жалить кропивою по ногах.

Ось так виглядає в селі Старосілля дитячий «Купайло».

Дівчата ворожать

Коли вже потоплять Купала й Марену, то дівчата тікають від хлопців, щоб ворожити. Звичайно, це вже буває пізньої ночі. Дівчата дістають з-за пазухи заздалегідь приготовлені свічі, запалюють їх, і кожна ліпить до свого вінка, а потім ті вінки пускають на воду. І ось у темну купальську ніч на спокійній поверхні води пливуть десятки вінків із золотистими вогниками, віщуючи дівочу долю. А дівчата в цей час ідуть понад річкою й співають:

    В гаю зелененькім соловейко щебече,
    Соловейко щебече;
    Там дівчина мила віночок пустила
    З барвіночку, з барвіночку.
    Плинь, плинь, віночку, гарний з барвіночку,
    За миленьким, за миленьким...

«Як були ми ще дівчатами, то пускали на воду вінки. Це робилося вночі на Купала. Запалюємо свічки й пускаємо, щоб вінки пливли за водою. То є така ворожба: якщо вінок пливе добре і свічка горить, то дівка заміж піде, а якщо вінок крутиться на місці — ще дівуватиме. Якщо відпливе вінок далеко й пристане до якогось берега, то в нас казали, що туди й дівка заміж піде»32.

Звичайно, хлопці слідкують за тим, як дівчата пускають на воду вінки; вони збираються на протилежному березі річки, щоб дівчатам не заважати.

На Полтавщині пущений на воду вінок переймає «переємець» — наречений дівчини, що має женитися з нею.

«Коли вже парубок гуляє з дівкою, то старається зловити її вінок. Часом хлопці й на човни сідають та пливуть ловити вінки. Парубок знає, котрий вінок пустила його дівка: вона йому про це каже. Кожна дівка плете вінок, щоб можна було його пізнати: вплітає велику квітку — червону, чи білу, а то часом стрічкою перевиває свій вінок, чи якесь листя вплітає, щоб можна було пізнати. На другий день хлопці хваляться перед дівчатами тими вінками»33.

Пускаючи на воду вінки, дівчата на Полтавщині співають:

    По садочку ходжу, виноград саджу,
    Посадивши та й поливаю,
    Ой поливши та й нащипаю,
    Нащипавши, віночок зів’ю,
    Віночок зів’ю, на воду пущу:
    Хто вінок пійме, той мене візьме.

ID:  918915
ТИП: Поезія
СТИЛЬОВІ ЖАНРИ: Ліричний
ВИД ТВОРУ: Вірш
ТЕМАТИКА: Філософська лірика
дата надходження: 07.07.2021 16:52:33
© дата внесення змiн: 07.07.2021 18:29:49
автор: oreol

Мені подобається 4 голоса(ів)

Вкажіть причину вашої скарги



back Попередній твір     Наступний твір forward
author   Перейти на сторінку автора
edit   Редагувати trash   Видалити    print Роздрукувати


 

В Обране додали:
Прочитаний усіма відвідувачами (246)
В тому числі авторами сайту (6) показати авторів
Середня оцінка поета: 0 Середня оцінка читача: 0
Додавати коментарі можуть тільки зареєстровані користувачі..

ДО ВУС синоніми
Синонім до слова:  аврора
Маргіз: - Мигавиця, кольорова мигавиця
Синонім до слова:  аврора
Юхниця Євген: - смолоскиподення
Синонім до слова:  аврора
Ніжинський: - пробудниця-зоряниця
Синонім до слова:  метал
Enol: - ну що - нічого?
Знайти несловникові синоніми до слова:  метал
Enol: - той, що музичний жанр
Знайти несловникові синоніми до слова:  аврора
Enol: - та, що іонізоване сяйво
Синонім до слова:  Бабине літо
Маргіз: - Осіннє танго
Синонім до слова:  Вірний
Маргіз: - Вірний - однолюб
Синонім до слова:  гарна (не із словників)
Маргіз: - осяйна
Знайти несловникові синоніми до слова:  Вичитка
Юхниця Євген: -
Знайти несловникові синоніми до слова:  Мобілізація
Юхниця Євген: -
Знайти несловникові синоніми до слова:  Рахманий
Mattias Genri: -
Синонім до слова:  гарна (не із словників)
Mattias Genri: - sliczna...
Синонім до слова:  видих
Наталя Хаммоуда: - Відди́х, зди́х.
Синонім до слова:  Вірний
Eyfiya: - Непохитний
Синонім до слова:  Вірний
levile: - Незрадливий Вірний
Знайти несловникові синоніми до слова:  Верлібр
Андрій Ключ: - Танцпро – танцююча проза
Синонім до слова:  Церата
Олекса Терен: - Обрус.
Знайти несловникові синоніми до слова:  видих
Enol: -
Синонім до слова:  гарна (не із словників)
Микола Холодов: - Кльова, Класна, Красна.
Синонім до слова:  Церата
Neteka: - Вощонка
Синонім до слова:  Церата
dashavsky: - Клейонка.
Знайти несловникові синоніми до слова:  Церата
Юхниця Євген: -
Синонім до слова:  гарна (не із словників)
Neteka: - Писана
Синонім до слова:  Прибулець
dashavsky: - Пришилепинець.
x
Нові твори
Обрати твори за період: