Валентина Інклюд: Вибране

геометрія

ДЕЯКІ ВІДОМОСТІ ПРО ШЕВЧЕНКА… (проза)

9-го  березня  Україна  відзначає  207-у  річницю  від  дня  народження  Тараса  Григоровича  Шевченка.  Геніальний  поет,  талановитий  художник  та  борець  за  Україну  –  саме  так  говорять  про  Шевченка  в  Україні  й  у  всьому  світі.  З  криниці  Кобзаревого  слова  черпаємо  ми  і  нині  мудрість,  наснагу  і  любов  до  України.
Усі  ми  знаємо  біографію  Тараса  Шевченка,  втім  поза  увагою  часто  залишаються  цікаві  факти  із  життя  Кобзаря  -  деякі  взяті  з  біографії,  а  деякі  засновані  на  переказах  очевидців  та  друзів  поета.
Ось  як  описували  сучасники  зовнішність  29-літнього  Шевченка:  молодий,  здоровий,  середнього  зросту,  широкоплечий,  міцно  збудований.  Його  кругле  виголене  обличчя  було  прикрашене  бакенбардами,  волосся  вистрижене  по-козацькому,  але  зачесане  назад.  Він  був  темний  блондин,  з  його  лиця  пробивалася  відвага,  в  темно-сірих  невеличких  очах  світилися  розум  та  енергія.  Голос  у  нього  був  м’який,  в  ході  й  рухах  —  зосередження.  При  першій  зустрічі  із  ним  у  ньому  не  примічалося  нічого  привабливого,  навпаки,  він  здавався  холоднуватим,  сухим,  хоч  і  простим,  приступним.  До  людей  ставився  спершу  недовірливо  і  перед  першим-ліпшим  не  відкривав  своєї  душі,  особливо  бував  замкнутий  супроти  тих,  хто  добивався  викликати  в  нього  одвертість  та  щирість.  Зате  коли  пізнавав  чоловіка  й  відкривав  у  нім  бодай  одну  гарну  рисочку,  прив’язувався  до  нього,  а  як  знаходив  у  тій  людині  взаємність,  віддавався  йому  цілим  серцем.  Примітними  рисами  характеру  були  доброта,  м’якість,  навіть  делікатність,  що  суперечило  його  суворій  масці,  незвичайна  простота,  природність,  безкорисливість,  навіть  саможертовність.  На  кривду  й  несправедливість  його  серце  запалювалося  гнівом  і  вибухало,  немов  вулкан,  —  тоді  він  міг  бути  й  несамовитим.  З  бідними  ділився  останнім.
Шевченко,  коли  сперечався,  запалювався,  доходячи  до  пафосу.  В  запальності  його,  однак,  не  було  ні  злоби,  ні  пихи  —  тільки  святий  вогонь  відчуття  правди  й  справедливості.  Коли  ж  бачив,  що  супротивник  набирається  пихи,  поет  дозволяв  собі  різко  його  осмикнути.  В  суперечках  він  висловлювався  гостро,  аж  співбесідники  побоювалися  за  нього.  Особливо  несамовитий  ставав  поет,  коли  заходила  мова  про  кріпацтво  —  це  була  його  глибока  й  болюща  рана.  Якось  у  гостях  в  Я.  Полонського  згадав  поет  своє  дитинство  і  те,  що  родичі  його  і  досі  кріпаки.  Від  таких  споминів  аж  заплакав,  аж  зубами  заскреготав  і,  нарешті,  так  ударив  кулаком  об  стіл,  що  чашки  з  чаєм  попадали  на  підлогу.
ЛЮБОВ    ДО    ПІСНІ
Шевченко  не  уявляв  собі  життя  без  пісні.  Навіть  малюючи  картину,  він  завжди  тихенько  наспівував  народні  пісні,  чаруючи  друзів  і  свого  учителя  Карла  Брюллова.
Палку  любов  до  народної  пісні  Тарасу  прищепили  мати,  яка  співала  колискові,  дід  –  історичні  (про  Коліївщину),  батько  –  чумацькі,  сестра  Катерина  –  ліричні.  За  свідченнями  сучасників,  Шевченко  міг  слухати  співи  годинами  в  якомусь  вдячно  молитовному  настрої.  Спів  для  Тараса  був  органічною  потребою.
Відомий  музикознавець  Дмитро  Ревуцький  (брат  композитора  Левка  Ревуцького)  згадував:  "Коли  мені  довелося  в  1902  році  бути  в  селі  Качанівці  в  розкішній  садибі  В.В.  Тарновського,  старий  садівник  Тарновського  Андрій  Микитович  Кот  привів  мене  до  столітнього  дуба  на  значній  відстані  від  панського  палацу  і  сказав:  «Отут  під  дубом  мій  батько  та  інші  кріпаки  ще  старого  Григорія  Степановича  Тарновського  сходилися  ночами  слухати,  як  Тарас  Григорович  Шевченко  співав  їм  пісні.  Він  співає  було,  а  люди  плачуть.  Тому  цей  дуб  і  зветься  Шевченковим».
Куліш  згадував,  що  коли  Шевченко  співав,  усі  довкруж  замовкали  і  зачаровано  слухали,  дехто  плакав,  а  він  співав  людям  на  втіху.  Шевченко  мав  голос  приємного  сріблястого  тембру  –  тенор.  Він  співав  серцем  і  був  визнаний  справжнім  народним  співцем  України.
Шевченко  все  життя  також  збирав  і  записував  українські  народні  пісні,  а  деколи  і  сам  створював  мелодії  до  своїх  віршів  (пісня  «Ой,  повій,  вітре,  з  великого  лугу  та  розвій  нашу  тугу»).  Поет  записував  тексти  пісень,  а  щодо  мелодій,  то  завдяки  своїй  природній  музичній  обдарованості,  швидко  їх  схоплював  і  засвоював  напам’ять.  Він  був  одним  з  перших  фольклористів,  який  зумів  побачити  в  народній  пісні  феномен  української  нації:
Наша  дума,  наша  пісня  Не  вмре,  не  загине…  От  де,  люде,  наша  слава,  Слава  України!
Наспівність,  мелодійність  поезії  Шевченка  дала  поштовх  до  написання  численних  музичних  композицій  майже  всім  українським  композиторам.
Найбільшу  кількість  творів  на  слова  Шевченка  написав  Микола  Лисенко.  Музикою  до  «Заповіту»  Шевченка  Лисенко  розпочав  унікальний  у  світовій  музиці  цикл  вокальних  творів  на  слова  одного  поета  –  «Музика  до  «Кобзаря»  Т.  Шевченка».  До  нього  увійшли  композиції  (приблизно  100),  які  відрізняються  за  жанровими  ознаками.  Це  –  пісні,  дуети,  тріо,  квартети,  хорові  поеми,  кантати.
ШЕВЧЕНКО    І    ЗАСЛАННЯ
Коли  Т.  Шевченко  вперше  приміряв  солдатський  мундир  і  шинель,  у  нього  котилися  сльози.  Він  не  знав,  що  одяг  зшили  за  казенний  рахунок,  а  тому  запитав  –  скільки  грошей  винен  за  мундир.  Унтер-офіцер  без  запинки  відповів  –  40  рублів.  Поет  заплатив.  Щоправда,  гроші  йому  повернули,  коли  про  випадок  дізналося  вище  керівництво.
Коли  Т.  Шевченка  в  жовтні  1850  року  переводили  в  Новопетровськ,  поет  знайшов  на  вулиці  в  Гур’єві  вербову  ломаку:  вона  служила  йому  палицею  в  дорозі.  Прибувши  у  форт,  Шевченко  застромив  палицю  в  землю  на  солдатському  городі,  і  з  неї  виросло  перше  дерево  в  Новопетровську.  Пізніше,  при  підтримці  коменданта  фортеці  Ускова,  вибрав  він  місце  для  саду  (верст  за  дві  од  форту),  зробив  план,  розмітив,  де  які  дерева  садити,  і  восени  1853  року  на  тому  місці  закипіла  робота.  Дерева  виписали  з  Астрахані  і  з  Гур’єва,  перевезли  також,  за  порадою  Шевченка,  і  великі  шовковиці  з  Ханга-Баби.  В  саду  збудували  для  родини  коменданта  літній  дімець  і  альтанку.  Біля  альтанки  спорудили  землянку,  яка  стала  місцем  творчого  натхнення  самого  Шевченка.  Форт  Новопетровський  було  скасовано  1857  року  і  перейменовано  в  Олександрівське.  Сад  став  міським  і  звався  весь  час  садом  Шевченка,  а  землянка  —  дімцем  Шевченка.
ШЕВЧЕНКО    І    ДІТИ
Шевченко  дуже  любив  дітей.  Коли  він  жив  у  Києві  на  Пріорці  (1859),  поет  дуже  здружився  з  дітворою.  Діти  бігали  за  ним  і  кричали:  „Дядьку,  розкажіть  нам  ще  одну  казочку”.  По  обіді  поет  ішов  у  сад,  лягав  під  яблунею  і  кликав  до  себе  дітей.  Вони  лазили  по  ньому,  пустували.  —  Кого  люблять  діти,  —  казав  про  себе  поет,  —  той  не  зовсім  ще  поганий  чоловік.
Якось  наймичка  Оришка  прала  одяг  та  знайшла  гроші,  про  які  Шевченко  забув,  і  він  на  ці  гроші  влаштував  для  сусідських  дітей  „бенкет”.  Пішов  на  базар,  накупив  іграшок  та  ласощів,  ледве  доніс.  Двір  посипали  свіжою  травою,  дітвора  раділа,  гралася,  качалася  по  траві,  поет  теж  радів.  По  обіді  перекупка  привезла  цілий  візок  яблук,  груш,  пряників,  бубликів.  З  двору  «бенкет»  перейшов  на  вигін.  Посходилися  дорослі  й  говорили:  «Оцей  старий,  певне,  божевільний!"  Шевченко  бігав  разом  з  дітьми,  повчав  їх,  сміявся,  змагався  з  хлопцями.
ШЕВЧЕНКО    І    МИСТЕЦТВО
Перший  іспит  з  малювання  Шевченко  складав  23  червня  1838  р.  —  через  два  місяці  після  викупу  з  кріпацтва.  Оцінки  виставляли,  починаючи  з  першого  номера,  що  був  найвищим  балом.  На  цьому  іспиті  Шевченко  одержав  13-тий  номер.  Проте  уже  4  жовтня  1838  р.  на  місячному  екзамені  йому  присуджено  найвищий  бал  —1-ий  номер,  наприкінці  того  ж  місяця  —  3-тій  номер,  ще  через  місяць,  30  листопада,  —2-ий.  Одержання  тричі  таких  високих  номерів,  було  великим  успіхом  і  давало  підстави  для  переведення  в  наступний  натурний  клас  ще  до  закінчення  навчального  року.  На  третному  іспиті  (за  третину  року)  24  грудня  1838  р.  Тарас  малює  вже  з  натури  й  одержує  4-тий  номер.
Пишучи  поему  „Катерина”,  Т.  Шевченко  питав  у  І.  Сошенка:  —  А  послухай,  Соха,  чи  воно  так  до  ладу  буде?  —  Та  одчепись  ти,  кажу,  зі  своїми  віршами!  —  гримає  на  нього  Сошенко.  —  Чом  ти  діла  не  робиш?  Під  „ділом”  Шевченків  приятель-художник  розумів  живопис,  малярство.  Згодом,  коли  до  Шевченка  прийшла  слава  великого  поета,  Сошенко  виправдовувався:  —  А  хто  ж  його  знав,  що  з  нього  зробиться  такий  великий  поет?  —  і  доповнював:  —  А  все-таки  я  стою  на  своєму:  що,  якби  він  покинув  вірші,  був  би  ще  більшим  живописцем,  ніж  поетом.

: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=907457
дата надходження 09.03.2021
дата закладки 09.03.2021


Патара

Весна

Береться  весна  до  справ,
Дощами  змиває  сніг,
Щоб,  врешті  в  буянні  трав,
Нам  кинути  ряст  до  ніг.
Щоб  проліски  у  блакить
Занурили  сонний  ліс...
Яка  неймовірна  мить  —
Оце...  "відкриття  куліс".

: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=906603
дата надходження 02.03.2021
дата закладки 04.03.2021